راهکار مقطعی چاره کار نیست، « اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

منتظر خاموشی‌ها باشیم؟

گروه انرژی - اعظم زندیه-بیش از دو ماه از پایان فصل گرم و زمان اوج مصرف تابستان گذشته، اما همچنان صنایع با قطعی‌های مکرر برق مواجه هستند. این مساله در سال‌های اخیر اما در ایران شکل پررنگ‌تری به خود گرفته به گونه‌ای که، تابستان هرسال با گرم شدن هوا و افزایش مصرف برق در بخش خانگی، یکی از راهکار‌های پایداری در تامین برق، کاهش مصرف در بخش صنایع است رویه‌ای که تابستان امسال به دلیل ناترازی شدید و فاصله ۱۴ هزارمگاواتی تولید و مصرف برق در کشور، بسیار بیشتر از سال‌های گذشته بی برقی را به صنایع تحمیل کرد. اما موضوع این جاست که در حال حاضر سه ماه از تابستان گذشته و فصل سرد سال شروع شده است، اما باز هم روز‌های سخت بی برقی برای صنایع شروع شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، قطعی برق در فصل سرما به صنایع ختم نمی‌شود و زمزمه‌ها حاکی از ان است که زمستان امسال به دلیل کمبود بارش‌ها حتمی است و مصارف خانگی از سوی مردم باید مدیریت شود. قطعی‌های برق در زمستان اگرچه عجیب است، اما به دلیل تامین نشدن سوخت نیروگاه‌ها اتفاق می‌افتد. در این روز‌ها میزان مصرف گاز در بخش خانگی به ۴۹۰ میلیون مترمکعب رسیده است واین رقم قابل توجهی است از سوی دیگر اولویت وزارت نفت تامین گاز برای بخش خانگی است در این شرایط سهم گاز نیروگاه‌ها کاهش می‌یابد و وقتی سوخت تامین نشود تولید برق هم کاهش می‌یابد و این یعنی قطع برقی که برای صنایع رخ می‌دهد.
به هرحال قطعی برق یعنی مختل شدن گردش چرخ صنعت و در نهایت خسارت به اقتصاد کلان، در این شرایط تنها راهکار صرفه جویی در مصرف انرژی است کاهش ۱۰ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی می‌تواند تامین سوخت نیروگاه‌ها را تسهیل و مشکل قطعی برق صنایع را برطرف کند.
راهکار مقطعی چاره کار نیست
علی شمس‌اردکانی صاحبنظر حوزه انرژی، در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: استفاده از میعانات گازی در واحدهای نیروگاهی کشور می‎تواند راهکار کوتاه‌مدت مناسبی برای جلوگیری از تکرار قطع برق فصل زمستان در کم‌تر ازسه ماه آینده محسوب شود.
تنگناهایی در تولید برق برای زمستان ۱۴۰۰
وی با یادآوری این نکته که نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد کمبود سوخت داریم و قطعا تنگناهایی در تولید برق برای زمستان ۱۴۰۰ خواهیم داشت، افزود: با صرفه جویی خانگی در مصرف گاز، سه درصد از این کمبود قابل جبران است و همراهی مردم باعث خواهد شد تا قطعی برق به حداقل کاهش یابد.
تکرار خاموشی در زمستان پس از پایان جنگ 
به گفته او؛ برای اولین بار پس از پایان جنگ شاهد خاموشی در زمستان خواهیم بود. هفته گذشته هم برخی گزارش‌های پراکنده از خاموشی در چند نقطه از تهران خبر داده بود. به نظر می‌رسد، سریال خاموشی‌ها قرار است آغاز شود.
با ورود امواج  هوای سرد خاموشی‌ها 
بیشتر می‌شود
شمس اردکانی معتقد است: دلیل خاموشی‌ و کمبود برق در تابستان را استفاده زیاد مردم از کولر و ماینرهای غیرمجاز بود اما با گذشت فصل گرما و با ورود امواج  هوای سرد خاموشی‌ها بیشتر می‌شود.
وی تصریح کرد: اما گزارش‌های مردم از آغاز خاموشی در برخی نقاط خبر می‌دهد. یعنی در حالی که هنوز استفاده از وسایل گرمایشی زیاد نشده، خاموشی‌ها شروع شده است. حالا نگرانی این است که با کاهش دما و آغاز سرمای بیشتر، قرار است با قطع مکرر برق مواجه شویم.
این کارشناس انرژی گفت: سال گذشته کمبود برق باعث قطع برق اتوبان‌ها و گذرگاه‌های شهری شد که مردم به آن اعتراض کردند و دولت در نهایت مجبور شد برق صنایع را قطع کند. اما در آن شرایط صنایع توانستند با سوخت مازوت تولید را پیش ببرند. اما اگر امسال حتی مازوت هم وجود نداشته باشد مشخص نیست سرنوشت این صنایع چه می‌شود.
تحمیل تقاضای اضافی و غیرقابل مدیریت برق و گاز به شبکه انرژی کشور به خصوص در ایام اوج مصرف برق (تابستان) و گاز (زمستان) منجر به افزایش احتمال قطعی برق و گاز می‌شود. به طور معمول با افزایش قیمت بیت کوین، مصرف برق جهت استخراج آن نیز افزایش می‌یابد و در پی کاهش قیمت بیت کوین مصرف برق مربوط نیز کم می‌شود زیرا در این حالت درآمد ناشی از استخراج این رمزارز از هزینه برق مصرفی کمتر شده و درعمل روشن گذاشتن دستگاه‌های استخراج با راندمان پایین صرفه اقتصادی ندارد. با این حال، آنچه در کشور ما رخ داد انطباقی با واقعیت فوق ندارد زیرا اکثریت قریب به اتفاق دستگاه‌هایی استخراج رمزارزها در ایران به صورت غیرمجاز و با استفاده از برق یارانه‌ای فعالیت می‌کنند. لذا نتیجه این شد که عده‌ای کثیر برای سود بیشتر اقلیتی در کشور،  با قطعی برق گسترده در کشور مواجه باشند.
این واقعیت ابعاد نگران کننده‌ای دارد از بعد دست اندازی به منابع انرژی کشور، استفاده غیرمجاز از برق یارانه‌ای به معنای غارت بخش قابل توجهی از منابع ملی است که می‌تواند صرف توسعه زیرساخت‌ها در بخش انرژی به منظور تامین برق و گاز مطمئن و پایدار شود. متوسط انرژی مورد نیاز برای استخراج هر بیت‌کوین به عنوان اولین رمزارز ساخته شده، حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت برآورد می‌شود که این انرژی به صورت متوسط معادل مصرف برق بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک روز است.
منتظر خاموشی‌ها باشیم؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه