بلاتکلیفی قوانین حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

بودجه، خلاء توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

گروه نفت و انرژی - نیاز بشر به انرژی در طول تاریخ با صورت‌های متفاوتی، نظیر چوب، ذغال سنگ، نفت، انرژی هسته‌ای و منابع انرژی نمایان شده است. نکته قابل توجه در سیر تامین انرژی انسان‌ها، دوران‌های تغییر منابع تهیه انرژی است. زمانی با گسترش ذغال سنگ، شاهد توسعه صنعتی کشورهای دنیا بودیم. پس از آن کشف نفت و ویژگی‌های خارق‌العاده آن روند پیشرفت صنایع را تسریع کرد، اما در شرایط کنونی نیز شاهد روند تغییر منابع انرژی هستیم. در شرایطی که استفاده از سوخت‌های فسیلی منجر به بروز جهش قابل توجه در صنایع شد، اما دو ویژگی منفی تجدیدناپذیری و آلودگی‌های وسیع زیست محیطی سبب شد تا بشر به سراغ منابع تجدیدپذیر و بدون آلودگی حرکت کند.
درهمین راستا، منابع وسیع و بی‌نهایتی نظیر انرژی بادی، انرژی خورشیدی، انرژی زمین گرمایی و سایر صورت‌های منابع تجدیدپذیر، منجر به آن شد که کشورهای دنیا نوع تامین انرژی خود را از سوی منابع فسیلی به سمت منابع تجدیدپذیر حرکت‌ دهند. به استناد آمار جهانی موجود در این زمینه، روند تغییر منابع انرژی از منابع فسیلی به منابع تجدیدپذیر با سرعت باورنکردنی در حال انجام است و 2.3 برابر سریع‌تر از سایر تغییرها در منابع انرژی دنبال می‌شود. بر همین اساس، کشور ما نیز از یک دهه گذشته فعالیت در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را آغاز کرده است. نکته قابل توجه این که کشور ایران همان طوری که از ذخایر غنی انرژی فسیلی نظیر نفت و گاز بهره‌مند بود، از بهترین منابع تجدیدپذیر دنیا نیز استفاده می‌کند.
در همین راستا، توجه به نقشه پتانسیل انرژی بادی کشور مشخص کننده آن است که یکی از بزرگترین مناطق بادخیز دنیا در مرز ایران و افغانستان واقع شده است و به نام کریدور بادی شرق کشور شناخته می‌شود. به استناد جزئیات منتشر شده از سوی سازمان‌های متولی انرژی تجدیدپذیر در ایران، در شرایطی کنونی ظرفیت قابل بهره‌برداری کریدور بادی شرق کشور حدود 15 هزار مگاوات برآورد می‌شود، این در حالی‌است که با بهبود شرایط اقتصادی این طرفیت می‌تواند به 20 هزار مگاوات نزدیک می‌شود
 ایران بهشت انرژی‌های تجدیدپذیر است
محسن فرزان کارشناس ارشد انرژی‌های تجدید پذیردر این رابطه به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: وجود منابع بی‌نظیر تجدیدپذیر در کشور می‌تواند شرایط را برای تغییر منابع انرژی از سوخت‌های فسیلی به منابع بادی، خورشیدی و سایر منابع را تسهیل کند.
ماده مغفول قانونی نفس تجدیدپذیرها را به شماره می‌اندازد
به اعتقاد وی، علاوه بر منابع مالی در نظر گرفته شده برای توسعه تجدیدپذیرها، ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، منابع مالی ناشی از صرفه جویی در سوخت‌های فسیلی را برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته است. برای مثال، نصب یک نیروگاه بادی 100 مگاواتی می‌تواند، شرایط مصرف نکردن سوخت لازم برای یک نیروگاه 100 مگاواتی حرارتی را مهیا کند. در نتیجه به موجب این قانون، هزینه این سوخت صرفه جویی شده باید به حساب متولی انرژی تجدیدپذیر واگذار شود.
بودجه، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را تسهیل می‌کند
این فعال انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، در بیان دلایل محقق نشدن ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور تاکید کرد:« ما وقتی می‌توانیم پولی دریافت کنیم که یک کانال به نام ردیف بودجه داشته باشیم. اگر قرار است، روزی وزارت نفت تصمیم بگیرد که واقعا این پول را بدهد باید از طریق کانالی این پول را به ساتبا برساند، ولی سازمان برنامه و بودجه این کانال را ایجاد نمی‌کند.
فرزان تصریح کرد: اهیمت توسعه تجدیدپذیرها در شرایط کنونی بر هیچ کس پوشیده نیست باید توجه داشت که کانال مالی لازم برای اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور از سوی سازمان برنامه ایجاد شود.
در شرایط فعلی ارز، توسعه کسب و کار در تجدید پذیر ها با مشکلاتی روبه رو شده است، از یک طرف خرید تضمینی برق خصوصا در نیروگاه های بزرگ مقیاس با تاخیر مواجه شده است، از سوی دیگر موضوع تحریم ها سرمایه گذاران خارجی را از کشور خارج کرده است، به طوری که در حال حاضر، شماری از پروژه های کشور برای یک بازه زمانی متوقف شده است. همچنین انتقال تجهیزات به شکل مستقیم از کشور خریداری شده، صورت نمی پذیرند و تحهیزات ابتدا به دبی و افغانستان وارد شده و سپس از آن جا به ایران منتقل می شود که این شرایط خود بر قیمت آن ها تاثیر گذار است و موجب می شود تا نرخ خرید برق تضمینی به صرفه نباشد. 
بیشتر دانشمندان علوم زیست محیطی و مهندسی انرژی درباره این نکته اتفاق نظر دارند که عامل بیش از ۹۰ درصد آسیب به محیط زیست مستقیما مربوط به مصرف انرژی ناشی از سوخت‌های فسیلی است که چیزی نیست جز کربنی (C) که میلیون‌ها سال در اعماق زمین به وجود آمده است و ما طی ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال اخیر مقدار زیادی از این کربن را از پوسته زمین به‌صورت زغال سنگ، نفت و گاز استخراج و در طبیعت رها کرده‌ایم و اینگونه چرخه طبیعت را بر هم زده‌ایم.
 بودجه، خلاء توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه