از بلوبانک و بانکینو تا بانک هوشمند فردا، ظهور نئوبانک‌ها در کشور

تغییر آینده نظام بانکی با نئوبانک ها

میناسادات حسینی -  نئوبانک‌ها یا همان بانک‌های دیجیتال این روز‌ها یکی پس از دیگری متولد می‌شوند و هر کدام تلاش می‌کنند تا گوی سبقت را از دیگر مدعیان این حوزه بربایند. سوال اصلی این است که این بازیگران بانکی نوظهور چه مزیت‌های رقابتی نسبت به یکدیگر دارند و ما بهتر است مشتری کدام نئوبانک شویم؟ این روز‌ها برای افتتاح حساب یا هر کار بانکی دیگر لازم نیست از منزل خارج شوید یا حتی در ساعات اداری به بانک بروید؛ کافی است به صورت مجازی در منزل در یک نئوبانک افتتاح حساب کنید و تمام امور بانکی خود را از طریق اپلیکیشن آن نئوبانک انجام دهید. هرچند این بازیگران جدید بانکی، پشت پرده خود یک بانک سنتی را یدک می‌کشند، اما نسبت به بانک مادر خود تفاوت‌هایی دارند که افتتاح حساب در آن نئوبانک را برای مشتریان جذاب می‌کند. برای انتخاب یکی از نئوبانک‌های تازه تاسیس در ایران بد نیست با ما همراه شوید تا از زبان مسئولان هر نئوبانک، با مزایای آن‌ها آشنا شوید.
بلوبانک سردمدار ظهور نئوبانک‌ها در ایران
به گزارش اقتصاد سرآمد، مدیر تیم محصول بلوبانک به عنوان اولین نئوبانک در ایران گفت: ما اواخر سال ۱۳۹۸ بلوبانک را به عنوان شعبه دیجیتال بانک سامان و با هدف آسان‌سازی سیستم بانکی راه اندازی کردیم و قصد داشتیم که درِ تازه‌ای در سیستم بانکی باز و زمین بازی را عوض کنیم.
احمد ابراهیمی با بیان اینکه بلوبانک، بانکی است که شعبه فیزیکی ندارد و همه خدمات خود را از طریق اپلیکیشن به مشتریانش ارائه می‌دهد، به اقتصاد ۲۴ گفت: یکی از ویژگی‌های مهم بلوبانک این است که وابستگی به زمان و مکان ندارد و کاربران می‌توانند در هر ساعتی از شبانه روز از خدمات بانکی استفاده کنند. شاید بتوانیم به طور خلاصه بگوییم که عدم وابستگی به زمان و مکان، ارائه خدمات ۲۴ ساعته، تجربه کاربری مناسب و راحت، تیم پشتیبانی متشکل از کارشناسان بانکی، خدمات پشتیبانی به صورت چت، تماس و یا ایمیل، کارت‌های بانکی با طرح متنوع، بالا بودن سرعت انجام خدمات، جذابیت برای قشر جوان و... ویژگی‌هایی هستند که در مورد بلوبانک می‌توانیم نام ببریم.
مدیر تیم محصول بلوبانک در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا می‌توانید آماری از تعداد مشتریان و رشد آن‌ها از زمان آغاز راه اندازی ارائه دهید، به اقتصاد ۲۴ گفت: در جدیدترین آمارمان، کاربران بلوبانک به یک میلیون نفر رسیده‌اند و ما در خانواده بلوبانک از همه استان‌های کشور کاربر داریم و خوشحالیم که توانستیم خانواده‌ای یک میلیونی در سرتاسر ایران داشته باشیم.
ابراهیمی در مورد ویژگی‌هایی که بلوبانک را از بانکینو و نشان بانک و نئوبانک‌های ایرانی و یا حتی خارجی متمایز می‌کند، گفت: بلوبانک از پیشتازترین ارائه دهندگان خدمات نئوبانکی در ایران است و همواره تلاش ما این بوده که جدیدترین خدمات را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار مشتریان قرار دهیم. جامعه جوان ایرانی جزو اصلی‌ترین مشتریان ما هستند. داشتن رابطه‌ای متمایز و دوستانه با مشتری و توجه به تمامی سلایق و نیاز‌ها همیشه راهنمای توسعه فعالیت‌های ماست.
امنیت اولویت نخست بانکینو است
امین آقاجانی، مدیر بازاریابی و طراحی محصول بانکینو گفت: بانکینو نام تجاری نئوبانک بانک خاورمیانه است. اولین هدف ما به عنوان یک نئوبانک، این بود که بتوانیم بخشی از خدمات بانکی که مردم به صورت سنتی در شعبه می‌گرفتند را آنلاین کنیم و در این فرایند، مهم‌ترین مساله برای ما، امنیت کاربران بود. به طور مثال اگر کاربری روی گوشی خود احراز هویت را انجام و در بانکینو ثبت نام می‌کند همزمان با همان نام کاربری و رمز عبور قبلی نمی‌تواند وارد حساب خود در بانکینو در دستگاه دیگری شود و مراحل احراز هویت برای هر گوشی جداگانه انجام می‌شود.آقاجانی با بیان اینکه یکی از خدمات ما در بانکینو ارائه تسهیلات است، گفت: تلاش کردیم با راه اندازی سرویس وامینو، سرویسی شبیه کارت اعتباری را به مشتریان ارائه دهیم. در این مدل تسهیلات، کاربر یک وام یک ماهه کوتاه مدت دریافت و انتهای ماه آن را پرداخت می‌کند و سقف آن ۱۰ میلیون تومان متناسب با امتیاز کاربری هر فرد است.
رشد مشتریان بانکینو از آغاز لانچ رسمی
مدیر بازاریابی و طراحی محصول بانکینو در تشریح سرویس دیگر این نئوبانک گفت: در بانکینو سپرده گذاری را متفاوت از بانک‌های سنتی در نظر گرفتیم و به سمت یکپارچه سازی سرویس‌های بانکی با سرویس‌های سرمایه گذاری رفتیم و کارمان را با صندوق‌ها شروع کردیم. اگر در بانکینو حساب داشته باشید می‌توانید پول تان را در صندوق افق روشن خاورمیانه با سود روزشمار ۱۹ درصد سپرده گذاری کنید که بالاتر از سود سپرده بانکی است. آقاجانی گفت: از آغاز راه اندازی این نئوبانک و پس از ۷ ماه که از لانچ رسمی این اپلیکیشن گذشته به طور متوسط ماهانه ۵۰ درصد رشد کاربر داریم و نکته مثبت این است که سرعت اپلیکیشن کُند نشده است.
اولین نئوبانک واقعی در کشور؟
امین‌رضا ریاضتی، مدیرعامل شرکت آوا نیز در توضیح راه اندازی نئوبانک ایران زمین گفت: ما «بانک هوشمند فردا» را به عنوان اولین نئوبانک واقعی در کشور معرفی کردیم، زیرا صنعت دیگری وارد این حوزه شده است. می‌توان گفت مدل کسب و کار «بانک در بانک» به عنوان نئوبانک شناخته نمی‌شود. درواقع صنعت باید به ارائه خدمات بانکداری دیجیتال اقدام کند تا اصطلاحا نئوبانک به معنای واقعی ایجاد شود.ریاضتی ادامه داد: ماموریت شرکت آوا، توسعه بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین است که در این حوزه به عنوان بازو‌های بانک، توسعه IT مربوط به بانکداری دیجیتال و به طور همزمان توسعه کسب و کار نئوبانک ایران زمین را با عنوان پیشانی بانکداری دیجیتال این بانک بر عهده دارد.
بانک هوشمند فردا چه زمانی لانچ می‌شود؟
مدیرعامل شرکت آوا گفت: شرکت آوا به عنوان یک شرکت مستقل فعالیت می‌کند و بانک به شرکت آوا اجازه داده که به صورت فرا بانکی و B۲B۲C عمل کند که نمونه موفق جهانی آن وجود دارد. ما «بانک هوشمند فردا» را به عنوان اولین نئوبانک واقعی در کشور معرفی کردیم، زیرا صنعت دیگری وارد این حوزه شده است.ریاضتی ادامه داد: محصول نئوبانک «بانک هوشمند فردا» آماده است و طی یک ایونت در بهمن ماه قرار است این محصول لانچ شود. در مورد هدف گذاری این محصول در نظر داریم که طی دو سال به یک میلیون مشتری برسیم.
سرویس‌های بانک هوشمند فردا چه تفاوتی با سایر نئوبانک ها دارد؟
مدیرعامل شرکت آوا در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه مزیت رقابتی این نئوبانک با دیگر نئوبانک‌ها چیست، گفت: بانک هوشمند فردا بیش از ۸۰ سرویس آماده دارد که مشتری انتخاب می‌کند کدام را نسبت به صنعتی که با آن سر و کار دارد و نیازمند آن صنعت بوده است استفاده کند. ریاضتی ادامه داد: ما مزیت رقابتی این نئوبانک را تلفیق بین بیزینس این صنعت با حوزه بانکداری می‌دانیم. تسهیلات دهی در این نئوبانک نیز در دستور کار است.
 تغییر آینده نظام بانکی با نئوبانک ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه