چالش خرید و فروش سهمیه بنزین یارانه‌ای، « اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

طرح بازتوزیع یارانه بنزین؛ اشتباه یا ابهام

گروه نفت و انرژی - گفته می‌شود، طرح بازتوزیع یارانه بنزین برای اصلاح شرایط فعلی سهمیه‌بندی‌ها که صرفا به نفع قشر مرفه جامعه است طراحی شده است. توزیع یارانه‌ها به شکل کنونی بیشتر به نفع ثروتمندان است و طرح بازتوزیع یارانه بنزین برای اصلاح این شرایط طراحی شده تا این یارانه بین تمام ایرانی‌ها به یک نسبت توزیع شود اما از جزئیات این یارانه چه می‌دانید؟. در طرح جدید، پیشنهاد وزارت اقتصاد هر نفر ۲۰ لیتر در هر ماه  است؛ اما برخی از مسئولان از جمله وزیر نفت ۱۵ لیتر در هر ماه را عنوان کرده‌اند که منطق آن، جلوگیری از کسری بودجه است. چراکه اگر ۱۵ لیتر به هر فرد تخصیص داده شود، عملاً کسری بودجه‌ای از این محل به کشور تحمیل نمی‌شود؛ اما با سهمیه ۲۰ لیتری عملاً دولت حدود  ۷ هزار تا ۸ هزار میلیارد تومان در سال باید یارانه جدید توزیع کند و این یارانه، مجموع هزینه‌های دولت را بالا می‌برد.
قتصادسرآمد؛ به گزارش ابا این حال احتمال اجرای آزمایشی این طرح براساس مختصات هر نفر ۲۰ لیتر وجود دارد. از نظر طراحان،‌ منفعت هر نفر ۲۰ لیتر این است که تعداد کسانی که متضرر می‌شوند کمتر خواهد بود. برای طرح جدید،‌ طراحان می‌گویند که بازهم کارت سوخت حذف نمی‌شود و هر خودرو باید با کارت سوخت اقدام به سوختگیری کند. در همین حال،‌ برای مدیریت و جلوگیری از قاچاق سوخت، محدودیت‌ها در جایگاه‌های مرزی تداوم خواهد داشت.
در طرح جدید بازتوزیع یارانه بنزین،‌ اگرچه امکان مبادله سهمیه وجود دارد اما سقف قیمت برای تبادل هر لیتر بنزین همان ۳ هزار تومان است. در مرحله آزمایشی دو نرخ ملاک معاملات است؛ نرخ اول که همان نرخ یارانه‌ای است و مصرف کننده اعتبار بنزینی  در این نرخ بنزین مصرف می‌کند و نرخ دوم که ۳ هزار تومان است و کسانی که سهمیه بنزین را مصرف نمی‌کنند می‌توانند در این نرخ سهمیه خود را بفروشند. به این ترتیب برای خانواری که بنزین مصرف نکنند درآمدزایی خواهد شد.
اشتباه یا ابهام، طرح جدید بنزین 
به کدام سو می‌رود
روبرت بگلریان، عضو کمیسیون انرژی مجلس به اقتصادسرآمد می گوید: اشتباه در محاسبه و تعیین سهمیه ۲۰ لیتر و ضرورت کاهش به ۱۵ لیتردر هاله ابهام است، این موضوع نه طرح است و نه لایحه بلکه یک ایده‌ است که به صورت پایلوت در دو شهر جنوبی ایران اجرا می‌شود و نمایندگان مجلس فقط نظرات خود را بیان کرده‌اند.
چرا مجلس به راحتی نمی‌تواند تصمیم بگیرد
وی افزود: با این طرح به تمامی مردم یارانه بنزین تعلق می‌گیرد بنابراین توزیع یارانه نسبت به گذشته افزایش می‌یابد و به همین دلیل دولت و مجلس به‌راحتی نمی‌توانند تصمیم بگیرند، زیرا هزینه‌بر است.
دو دغدغه و ابهام یا اشکال
در طرح جدید بنزین
او اظهار داشت: با اعلام طرح جدید بنزین مبنی بر توزیع سهمیه بنزین بین افراد بجای وسیله نقلیه و اجرای پایلوت آن در کیش و قشم که نه تنها منطقی، عادلانه و مورد حمایت است بلکه مطالبه بیش از ۱۰ ساله نیز بود، به دلیل عدم انتشار ابعاد و جزئیات کامل طرح، در بررسی‌های اولیه ۴ ابهام یا پیش‌شرط به عنوان الزامات موفقیت طرح مطرح و پیشنهاد شد. خوشبختانه در اطلاع‌رسانی‌های بعدی طرح توسط مسئولان، دو پیش‌شرط اول تایید و ابهامات و شایعات برطرف شد، اما هنوز دو دغدغه و ابهام یا اشکال دیگر باقی است که باید برطرف شود.
هدف پیشگیری از افزایش مجدد تورم
بگلریان، با بیان اینکه قیمت‌های فعلی بنزین با هدف پیشگیری از افزایش مجدد تورم و افزایش قیمت‌ها حفظ می‌شود، افزود: با وجود ایجاد موج شایعه افزایش قیمت بنزین و حتی آزادسازی، این انتظار تایید و شفاف شد که افزایش قیمتی در کار نیست و بنزین با همان نرخ‌های ۱۵۰۰ سهمیه‌ای و ۳۰۰۰ تومان آزاد مورد نظر است.
چالش خرید و فروش سهمیه بنزین یارانه‌ای
عضو کمیسیون انرژی مجلس بر ضرورت تجدیدنظر در خرید و فروش سهمیه در اپلیکیشن تاکید کرد و افزود: راهکار پیشنهاد شده اشتباه و خطاست. هم به ضرر کم مصرف‌ها و بنفع پرمصرف‌ها و حتی بنفع باندهای قاچاق و ضد اهداف عدالت‌ و کاهش مصرف است، زیرا طبق آمار رسمی، حدود ۴۵درصد خانوار کشور، هیچ وسیله نقلیه‌ای ندارند درنتیجه فروشنده سهمیه اعضای خانوار خود خواهند بود.
در نامه محرمانه‌ای که شب اول دی ماه در فضای مجازی منتشر شد، اجرای طرح بازتوزیع یارانه بنزین از طریق ارائه سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودروها به‌صورت آزمایشی در جزایر قشم و کیش پیش بینی شده بود؛ طرحی که به دنبال عادلانه کردن یارانه‌های توزیعی است تا خانوارهای فاقد خودرو نیز بتوانند از این یارانه استفاده کنند؛ چراکه براساس گزارش‌های رسمی در ایران سالانه حدود ۸۵ میلیارد دلار یارانه پنهان پرداخت می‌شود که حجم بالایی از آن به سوخت و بویژه بنزین، با مصرف روزانه حدود ۱۰۰ میلیون لیتر اختصاص دارد.
طبق اعلام مسئولان منطقه آزاد کیش، در طرح جدید بنزین که قرار است به صورت آزمایشی در این جزیره اجرا شود، قیمت بنزین تغییر نمی کند، بلکه به ازای هر کارت ملی ۲۰ لیتر بنزین تعلق می‌ گیرد؛ به طوری که ارائه بنزین یارانه‌ای با ۱۵۰۰ و آزاد ۳۰۰۰ تومان ادامه دارد ولی به جای شارژ کارت سوخت بر اساس پلاک، به هر کارت ملی که مالک آن ساکن ایران و حداکثر یکسال است که از ایران خارج نشده و در کیش ساکن است ماهانه ۲۰ لیتر معادل بنزین تعلق
 می‌گیرد.
طرح بازتوزیع یارانه بنزین؛ اشتباه یا ابهام
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه