بازگشت معافیت‌های هسته‌ای نه امتیاز بلکه محدودیت علیه ایران است

رئیس مرکز پژوهش های مجلس در واکنش به بازگشت بخشی از معافیت‌های هسته ای ایران توسط آمریکا گفت: فلسفه صدور معافیت‌های هسته ای، محدود ساختن برنامه هسته ای ایران بوده و فقط یک اقدام صوری و نمایشی است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در تحلیل اقدام اخیر آمریکا در بازگرداندن معافیت‌های مربوط به همکاری‌های بین‌المللی در زمینه برنامه هسته ای ایران پیش از آغاز دور نهم مذاکرات وین، به فارس تاکید کرد: علیرغم اینکه برخی این اقدام را نشانه حسن نیت دولت بایدن در زمینه رفع تحریم‌ها تفسیر کرده‌اند، ولی واقعیت آن است که بازگشت معافیت‌های هست‌های به معنای رفع تحریم‌ها نیست.
وی در توضیح این نکته گفت: این موضوعی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در توئیت خود به آن اشاره کرده است. کما اینکه وزارت خارجه آمریکا هم به تصریح در بیانیه‌اش گفته این تصمیم «به مثابه اعطای یک امتیاز به ایران یا نشانه‌ای در جهت دستیابی به تفاهمی درباره بازگشت به برجام نیست»؛ در واقع، طبق آنچه در این بیانیه آمده است، بازگشت این معافیت‌ها - حتی در صورت عدم دستیابی به توافق در وین- یک گام فنی در راستای منافع حیاتی ایالات متحده آمریکا و محدود ساختن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران
 است.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: در گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با عنوان «مذاکرات وین، تقابل اراده‌ها و جنگ روایت‌ها» نیز به این مسئله اشاره شده است که در این کارزار باید ضمن مقابله با روایت‌سازی دشمن، شاخص‌های دقیقی برای میزان موفقیت در دستیابی به اهداف خود و سنجش اقدامات دشمن داشته باشیم.
نگاهداری تاکید کرد: آنچه ایران در وین به دنبال آن است، توافقی برای رفع تحریم‌ها به طور مؤثر، سنجش پذیر، قابل راستی‌آزمایی و پایدار است. بنابراین، تنها آن دسته از اقداماتی مورد استقبال قرار خواهد گرفت که دارای انتفاع ملموسی برای جمهوری اسلامی ایران باشد.
وی گفت: از نگاه آمریکا، فلسفه صدور معافیت‌های هسته‌ای پس از امضای توافق هسته‌ای در سال 2015 با این ادعا بوده که به لحاظ فنی، شرایطی فراهم شود که در قالب همکاری بین المللی و محدودیت‌هایی که در برجام در نظر گرفته شده، برنامه هسته‌ای ایران ماهیت اشاعه‌ای نداشته باشد و استفاده از آن به عنوان اهرم فشاری علیه غرب امکان‌پذیر نباشد. به عنوان مثال، یکی از معافیت‌های پنجگانه هسته‌ای، مربوط به «تبادل اورانیوم مازاد بر 300 کیلوگرم، در ازای دریافت کیک زرد از روسیه» است، اما دولت ترامپ یکسال بعد از خروج از برجام، این معافیت
 را لغو کرد.
بازگشت معافیت‌های هسته‌ای نه امتیاز بلکه محدودیت علیه ایران است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه