چرا از آقازادگان و دامادها در میادین  ورزشی خبری نیست!

ادامه از صفحه اول
 تماشاچيان، هيچ كمكي از آقاها و پدر زن ها برای گرفتن امتیاز از حریفان ساخته نيست. داوران با ضوابط شفاف، عملكرد ورزشكاران را قضاوت مي كنند. تماشاچيان علاوه بر ارزيابي ورزشكاران، عملكرد داوران در قضاوت را هم ارزيابي مي كنند.
 اگر داوری حتی سهواً در قضاوت مرتکب اشتباه شود، حیثیت حرفه ای او خدشه دار می شود. قوانین بازی ها چنان شفاف و همه فهم هستند، که حتی بچه ها هم متوجه رعایت و عدم رعایت آن ها می‌شوند. در تنها جائی که بدون پرده پوشی و شرمساری از خارجی ها با دستمزدهای نجومی استفاده می‌کنیم، ورزش است. 
در حالی که در دیگر عرصه ها، مثل صنعت خودروسازی حتی تصور استفاده از خارجی ها بعنوان مدیر غیر ممکن و در حد ذنب لايغفر است.  اخیراً سه تیم باشگاهی فوتبال ایران به دلیل عدم رعایت ضوابط کنفدراسیون آسیا از جمله ارائه اطلاعات غلط، از شرکت در مسابقات بین المللی کنار گذاشته شدند، در حالیکه چنین رویدادی  برای هیچ یک از سازمان های  اداری و سیاسی و  بنگاههای اقتصادی ما که به صورت ارگانیک در هیچ فدراسیون یا سازمان بین المللی عضو نیستند  قابل تصور نیست، بنابراین آنها می‌توانند فارغ البال از هرگونه نظارت بین المللی به صورت نامحدود تمامی ضوابط را زیر پا بگذارند و هر چه میخواهند اطلاعات غلط ارائه دهند، بی آنکه مشکلی برایشان ایجاد شود. 
به دلیل همین ویژگی ماهیت میدان های ورزشی است، که علی رغم مشکلات عدیده فعلی کشور، ورزشکاران و تیم های ورزشی های ایران به مراتب و درجاتی رسیده اند که در دیگر عرصه ها خوابشان را هم نمی بینیم، به عنوان نمونه، تیم ملی فوتبال ایران سال هاست که در رنگینک فیفا با وجود تيم هاي كره جنوبي، ژاپن و استرليا، تیم اول آسیاست. در آخرین مسابقات جهانی کشتی، ایران فقط به دلیل یک امتیاز کمتر نایب قهرمان جهان شد، در حالیکه رقبای اصلی ما آمریکا و روسیه بودند. تیم ملی والیبال ایران‌ نه تنها تیم اول آسیا، بلکه سال هاست که جزء ١٠ تيم برتر جهان است. این سخنان به معنای مبرا بودن ورزشکاران و میادین ورزشی ما از عیب و نقصان نیست، اما اگر دیگر عرصه های کشور ما دارای ویژگی های میادین ورزشی بودند، وضع ما به مراتب بهتر بود. آیا امکان حاکم کردن مناسبات ورزش بر  دیگر سازمانهای ما هم وجود دارد؟ جواب، فعلاً امکان پذير نيست، چون با تمام توان به عمد یا به سهو، فضای رقابتی و کارآمدی را در عرصه های دیگر مسدود کرده ایم، اما ماهیت خاص میادین ورزشی به ما اجازه مسدود کردن رقابت و کارآمدی در اين عرصه را نمي دهد و الا ورزش هم ناکارآمد شده بود.
چرا از آقازادگان و دامادها در میادین  ورزشی خبری نیست!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه