رضایی،عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» از اقتصاد دریا در ایران می‌گوید

دریا هست، اما خبری از درآمد نیست

اقتصاد جامعه -  محمد آیتی -  «اقتصاد دریا» در ایران هیچ وقت به طور ویژه مورد دستور کاری مسئولان قرار نگرفته است در حالی که اگر کمی همت به خرج داده می‌شد در این سال‌ها می‌توانستیم روی به درآمدزایی حداکثری از این بخش بیاوریم.
اقتصاد دریامحور که در اصطلاح جهانی به آن اقتصاد آبی گفته می‌شود، در واقع استفاده پایدار از منابع و گستره‌های آبی اعم از اقیانوس‌ها، دریاها، دریاچه‌ها سواحل و جزایر، برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد مشاغل است.
کشور ایران نیز با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک خود در منطقه و جهان دارای نقشی کلیدی و حساس است، از همین‌رو و با توجه به دارا بودن بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر خطوط ساحلی، دسترسی به دریا در شمال و جنوب، دسترسی به آب‌های آزاد (اقیانوس هند)، مجاورت با منطقه استراتژیک خلیج‌فارس و تنگه هرمز و قرار گرفتن در کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی بایستی به دنبال توسعه پایدار با رویکرد دریایی باشد، تعبیری که تحت عنوان «توسعه دریا محور» به آن اشاره می‌شود.
با عدم بهره‌گیری از پتانسیل‌های ارزشمند، در اقتصاد دنیا خیلی حرفی برای گفتن نداریم
در همین خصوص، علی رضایی به اقتصاد سرآمد گفت: حدود 9 درصد منابع دنیا در ایران است و تقریباً کشورمان یک درصد جمعیت دنیا را داراست، اما متاسفانه عدم بهره‌گیری از پتانسیل‌های ارزشمند کشورمان باعث شده در اقتصاد دنیا خیلی حرفی برای گفتن نداشته باشیم.وی افزود: مرتب صحبت از کمک به بهبود معیشت مردم می‌کنیم، اما در عمل کاری شایسته که این مهم به واقعیت تبدیل شود را نمی‌بینیم و یا اگر هم هست، خیلی کارها کُند پیش می‌رود. ما در مقابل مردم مسئولیم و آن‌ها به حق از ما انتظار تغییر وضع موجود را دارند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های ارزشمند ایران «دریا» است. اقتصاد دریا، وجوه مختلف دارد، اما تقریباً در همه بخش‌های آن ضعیف عمل کردیم و خیلی نتوانستیم درآمد و اشتغال‌زایی را در آن رقم بزنیم.
نماینده مردم کنگاور اظهار داشت: ظرفیت دریا، هم در شمال و هم در جنوب کشور وجود دارد و این دریاها باعث چشم‌نوازی کشور شده است. حال باید روی کاغذ بیاوریم که چند درصد از این ظرفیت استفاده کرده‌ایم؟ واقعاً حیف است که این موهبت الهی را داریم، ولی مدیریت‌مان طوری بوده که مثل کشوری درآمد کسب کردیم که اصلاً وصل به دریا نبوده است.رضایی یادآور شد: یکی از وجوه درآمد از راه دریا «گردشگری دریایی» است. شاید به جرات بتوان گفت که کشور ترکیه تنها از بابت گردشگری دریایی، چندبرابر فروش کنونی نفت ما، درآمد دارد. چرا ما نتوانستیم این روند را حاصل کنیم؟ مدیران این بخش اگر توانایی اداره این حوزه مهم، حساس و پول‌ساز را ندارند، لااقل کار را به اهلش بسپارند تا شاخص‌های اقتصادی کشور اوضاع بهتری به خود بگیرد و به تبع آن، رضایت مردم ایجاد شود.عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه افزود: ترانزیت دریایی و صید ماهی از دیگر وجوه اقتصاد دریا است. درآمد ناچیز ایران از این بخش‌ها باعث شد در سال‌هایی که گرفتار تحریم بودیم و هستیم، نتوانیم درآمد حاصل از دریا را جایگزین بخشی از عدم فروش نفت کنیم. این روال کاری تنها نارضایتی را در جامعه افزایش داده است و این مردم هستند که باید مرتب سفره‌های خود را کوچک کنند.
دارای پتانسیل بالای دریایی هستیم، ولی اقتصاد دریا در برنانه مدیران ما جای خاصی ندارد
وی گفت: چند سالی است که شعارهای سال، اقتصادی است و اقتصاد مقاومتی یکی از اصل‌ترین شعارهای سال‌های اخیر بوده است. چقدر به این شعار بها دادیم؟ در اقتصاد مقاومتی قرار بود به خودکفایی برسیم تا اگر فشارهای بین‌المللی حداکثری هم شد، زندگی مردم و اقتصاد کشور با چالش زیادی روبرو نشود، اما این‌طور نشد. یکی از مهم‌ترین کشورها در داشتن پتانسیل دریایی هستیم، ولی اقتصاد دریا در برنانه مدیران ما جای خاصی نداشته است.
رضایی با اشاره به اینکه مشخص نیست تحریم‌ها تا کی و کجا ادامه داشته باشد، به اقتصاد سرآمد، افزود: تنها راه کشور برای مقابله با دشمن، استفاده از ظرفیت‌های داخلی است. به طور مثال اگر دو بخش اقتصاد دریا و معادن را ویژه ببینیم و با مدیریت عالمانه و بدون رانت، نقشه راه داشته باشیم، هم درآمدزایی کشور بهتر می‌شود، هم افراد زیادی شاغل خواهند شد.نماینده کنگاور در پایان خاطرنشان کرد: چند سالی می‌شود که حال و روز اقتصاد وخیم است. نه وقت برای از دست دادن داریم و نه آزمون و خطا، چون مردم در اداره روزانه زندگی خود مانده‌اند. مردم به دولت سیزدهم دل بسته‌اند و امیدوارم که اتفاقات خوبی، هم در اقتصاد و هم در بخش با پتانسیل دریا بیفتد تا اعتماد از دست رفته در جامعه دوباره و البته به مرور برگردد.
دریا هست، اما خبری از درآمد نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه