استمرار آزادسازی حریم دریا در بوشهر

نیروی دریایی سپاه ساحل را آزاد کرد

گروه اقتصاد دریا - آزادسازی سواحل جنوبی نیز یک مطالبه عمومی بود که این نهضت در هرمزگان به عنوان یکی از چهار استان جنوبی کشور با نظارت استاندار آغاز شد و رنگ حقیقت گرفت. آزاد سازی در این استان ابتدا از بناهای دولتی کلید خورد و در مرحله بعد املاک شخصی و در نهایت درباره مکان های نظامی مشمول آن خواهند شد. علاوه بر ساحل خواری در جزیره‌ها و سایر نقاط هرمزگان، در شهر بندرعباس مرکز استان از فرودگاه تا بندر شهید رجایی حدود ۵۰ کیلومتر از سازه و بناهای یاد شده در حریم ۶۰ متری واقع شده که در قالب تعمیرگاه، تعویض روغن، کارواش، انبار رو باز مواد اولیه مثل آهک، گچ، سیمان، کالاهای اسقاطی، ضایعات، انباشت کالا، ساختمان اداری، کارخانه، پلاژ، کلوپ، اغذیه فروشی، بازار ماهی فروشان، ساختمانهای اداری و نظامی احداث شده است.
بی‌شک برخی از نقاط ساحلی که در اختیار برخی از دستگاه‌ها قرار گرفته است، امکان آزادسازی ندارند که از جمله آنها می‌توان به اسکله‌های شیلات و زیرساخت‌های بندری، تأسیسات آب‌شیرین‌کن و... اشاره کرد.
اما برخی از بخش‌های ساحلی و حریم دریا توسط برخی نهادهای دولتی و عمومی و یا اشخاص و شرکت‌های خصوصی تصرف شده است که می‌بایست آزادسازی این قسمت از ساحل با جدیت دنبال شود.
در استان بوشهر اقدامات لازم برای آزادسازی حریم دریا آغاز شده و ضمن تهیه لیستی از نقاط تصرف شده، اقدامات قانونی و قضائی برای صدور حکم و اجرای آن با سرعت خوبی در حال انجام است.
دادستان بوشهر در این باره اظهار داشت: دستگاه قضائی عزمی جدی در راستای رفع تصرف حریم ساحل دارد و در این زمینه اقدامات خوبی در استان بوشهر در دست انجام است.
علی حسن‌پور در همین رابطه به مهر اضافه کرد: رعایت حریم ۶۰ متری سواحل یک وظیفه و تکلیف قانونی است و همه موظف به رعایت این مسئله هستند که در صورت عدم رعایت این موضوع برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
وی با تقدیر از برخی از دستگاه‌ها که در این زمینه پیش‌قدم هستند افزود: از دستگاه‌هایی که در حریم ۶۰ متری دریا تأسیسات دارند انتظار می‌رود خودشان پیش قدم شوند و نسبت به آزادسازی ساحل اقدام کنند.
دادستان بوشهر با اشاره به تشکیل پرونده علیه دستگاه‌هایی که همکاری نداشته باشند، تاکید کرد: بسیاری از دستگاه‌ها از جمله نیروی دریایی سپاه و دانشگاه خلیج فارس بوشهر در این زمینه همکاری مطلوبی کرده‌اند.
نیروی دریایی سپاه ساحل را آزاد کرد
فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه گفت: امروز قسمتی از ساحل شهر بوشهر که تحت اختیار مجتمع خدماتی رفاهی این منطقه بود، آزادسازی شد.سردار رمضان زیراهی بیان کرد: برابر دستور رئیس جمهور، مبنی بر آزادسازی حریم دریا امروز قسمتی از ساحل بوشهر که تحت اختیار مجتمع خدماتی رفاهی این منطقه بود، آزادسازی شد.
وی ادامه داد: پیش از این هم مردم به راحتی از این مجموعه استفاده می‌کردند، اما امروز فنس کشی برداشته شد و عقب‌نشینی صورت گرفت.
فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه گفت: علت تأخیر در عقب‌نشینی ملاحظاتی بود که وجود داشت، ازجمله اینکه محل فرود بالگرد اورژانس در این مجموعه قرار دارد.
زیراهی عنوان کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همیشه در امور مختلف پیش‌قدم بوده و در چنین مواردی خط شکن بوده است.
روند مطلوب آزادسازی ساحل
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تلاش شده تا با آزادسازی اراضی ساحلی در حریم ۶۰ متری دریا امکان استفاده مردم از این سواحل فراهم شود.
محمد هادی رستمیان با اشاره به روند مطلوب آزادسازی سواحل استان بوشهر خاطرنشان کرد: تاکنون شش کیلومتر از سواحل استان با مساحت ۳۵۰ هزار متر مربع در استان رفع تصرف شده است.
وی با اشاره به اینکه ۸۰ کیلومتر از سواحل استان بوشهر در اختیار بخش دولتی و خصوصی قرار دارد افزود: ۲۶ هکتار طی روزهای گذشته و امروز نیز ۳۵ هکتار از سواحل استان بوشهر رفع تصرف شده است.
انتظار می‌رود با تلاش و پیشگیری مسئولان، اقدامات لازم برای آزادسازی ساحل انجام شود تا این اراضی در اختیار مردم قرار گرفته و مورد استفاده عمومی قرار بگیرد.
در میان چهار استان ساحلی در جنوب کشور، هرمزگان بیشترین ساحل و جزیره را در اختیار داشته و به همین میزان هم تصرف ساحل در آن در مقایسه با دیگر استان ها بیشتر بوده و چهره ساحلی آن با این تصرف ها و ساخت و سازهای غیرمجاز و مجاز مخدوش شده است. آزادسازی سواحل با توجه به نقش آن در رونق گردشگری و اقتصادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همواره بر مقوله یکپارچه سازی سواحل در هرمزگان تاکید شده است.
در مدیریت یکپارچه سواحل هرمزگان استفاده بهینه از سواحل، جلوگیری از دخل و تصرف حریم دریا، رعایت حریم دریا، آلودگی محیط زیست دریایی، رفت وآمدهای دریایی، صیدهای مجاز و غیرمجاز، بررسی مسائل کاهش قاچاق کالا، سوخت و مواد مخدر، حرفه آموزی و اشتغال، حفظ ذخایر ارزشمند دریایی به‌ ویژه آبزیان دریایی و جنگل‌های حرا دیده
 شده است. 
نیروی دریایی سپاه ساحل را آزاد کرد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه