بررسی« اقتصاد سرآمد» از مشکلات صنعتی سازی ساختمان در ایران

راهکار صنعتی سازی نهضت مسکن به کجا رسید؟

گروه راه و مسکن -اعظم زندیه - با توجه به رشد جکعیت کشور و افزایش تقاضای مسکن نیاز به استفاده از روشهای نوین ساخت و به خصوص صنعتی سازی ساختمان غیر قابل اجتناب می باشد. در چند سال اخیر فعالیت های گسترده ای در این خصوص در ایران انجام شده است که مسبب پیدایش روند جدیدی در تهیه مسکن و مصالح شده است. در این مطلب به بررسی چگونگی صنعتی سازی ساختمان در ایران پرداخته و مشکلات و کمبودهای آن تا به امروز برای حوزه مسکن کشور به وجود آورده است.صنعتی سازی یعنی اینکه این طرح قابل تکرار باشد و دخالت دست در آن به حداقل برسد و پیش ساختگی در آن حداکثری باشد یعنی بخش اعظمی از ساختمان در کارخانه تولید و در محل مورد نظر بتوان آن را نصب کرد و از همه مهمتر اینکه از فناوری‌های نوین در آن استفاده شده باشد.
به گزارش اقتصادسرآمد،  مشکلات ساخت مسکن به شیوه سنتی در کشورمان گفت: در شیوه سنتی عمر مسکن و تعداد ساخت و ساز پایین است به همین دلیل ما باید به سمت روش‌هایی حرکت کنیم که عمر مسکن را افزایش و از سوی دیگر تعداد ساخت را نیز افزایش دهد به همین دلیل روش‌های صنعتی سازی می‌تواند این دو مشکل اساسی را تا حدودی برطرف کند. این روش و عمر ساختمان را از ۲۵ تا ۳۰ سال به متوسط ۱۰۰ سال افزایش می‌دهد سرعت ساخت ساختمان نیز از متوسط سی و شش ماهی که هم اکنون وجود دارد به شش ماه کاهش دهیم؛ بنابراین برای حل مشکل مسکن باید صنعتی سازی را در کشور افزایش دهیم که خود این صنعتی سازی با توجه به کاهش هزینه و کاهش زمان ساخت مسکن موجب علاقه سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این عرصه می‌شود.
با روش سنتی که فعلاً در کشور ما اجرا می‌شود متوسط عمر یک ساختمان حدوداً ۲۵ سال است یعنی یک انسان در طول عمر خودش حداقل باید سه بار یک ساختمان را تخریب و آن را نوسازی کند که در کنار هزینه‌های فراوانی که برای فرد دارد، موجب آلودگی و آسیب به محیط زیست می‌شود، اما اگر این عمر ساختمان را به ۱۰۰ سال افزایش دهیم موجب می‌شود که سرمایه‌های ملی کشور حفظ شود.
صنعتی سازی چهار میلیون مسکن ملی راهکار گذر از بحران 
مهراد داودی کارشناس حوزه مسکن با بیان این که صنعتی سازی راهی برای موفقیت طرح جهش تولید مسکن است، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: باید از تجربیات مسکن مهر درس بگیریم. اراضی زیادی از دستگاه های اجرایی و دستگاه‌های حاکمیتی برای طرح جهش تولید مسکن اختصاص یافته و اگر بسیج عمومی برای اجرای این طرح اجرا شود، طرح موفقی خواهد بود.
وی با اشاره به این که در طرح نهضت ملی مسکن، طراحی ها نباید به شکل سنتی باشد و باید از روش‌های نوین و جدیدتر و یا همان مسکن صنعتی، استفاده شود، افزود: در حال حاضر بسیاری از افراد نمی‌توانند اعدادی که برای اجاره بها رواج پیدا کرده است را بپردازند زیرا اجاره بهار و رهن یک خانه هم درصدی از قیمت خانه ارزیابی می‌شود و آن ها به تناسب افزایش قیمت مسکن، افزایش می یابد.
این کارشناس حوزه ساخت و ساز، گفت: از سوی دیگر یکی از مسائل مهم در بحث مقاومت ساختمان در برابر زلزله به سبک سازی است که با روش صنعتی سازی این مهم به خوبی اجرایی می‌شود. این ساختمان‌ها مقاومت خوبی در برابر زلزله دارد و بر اساس آیین نامه‌های موجود در کشور می‌توانند در برابر زلزله مقاومت کنند. همچنین در این روش حریم خصوصی شهروندان رعایت می‌شود و با عایق صوتی و حرارتی که در این ساختمان‌ها تعبیه شده هدر رفت انرژی به سمت صفر می‌رود و از سوی دیگر حریم خصوصی شهروندان به خوبی رعایت می‌شود.
جبران تورم با افزایش زیرساخت‌ها
وی با بیان این که برای جبران تورم یکی از بهترین کارهایی که دولت می تواند انجام دهد، افزایش زیرساخت‌ها است، اضافه کرد: یعنی در حال حاضر که دولت می‌خواهد با طرح جهش تولید مسکن جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد و انرژی، مصالح، سرمایه فراوان و وقت صرف این امر می شود لذا به جای این سرمایه‌گذاری هنگفت، این سرمایه‌گذاری را به دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌هایی بسپرد که زیرساختی هستند و می توانند شهرک های بیشتر ایجاد کنند.
باید تغییر کاربری های منطقی و کارشناسانه انجام شده و از زمین های بایر و تحت عنوان زمین‌های منابع ملی، استفاده شود، زیرا این اراضی قرار است در آینده به شهرها اضافه شوند در نتیجه می توان قبل از این که این اراضی به صورت ساخت و سازهای خلاف اضافه شوند، تغییر کاربری داده شده و به شهر اضافه شوند. باید زمین های متعددی به شهر اضافه شده تا سازندگان گزینه‌های بیشتری برای انتخاب داشته باشند در این صورت فضای رقابتی و کمبود زمینِ مناسب و تورم، کاهش می‌یابد و قیمت مسکن تعدیل می شود. هزینه ساخت این روش با روش‌های سنتی حدود ۵ الی ۱۰ درصد تفاوت دارد و کمتر است، اما سود مشتری در زمان تحویل ان است که حدود ۶ ماهه ساختمان آماده می‌شود و از سوی دیگر عمر این ساختمان که عمری حدود ۴ برابر دارد که این مزایا باعث سود بیشتر مشتریان خواهد شد.
راهکار صنعتی سازی نهضت مسکن به کجا رسید؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه