محمد وحیدی، نماینده بجنورد در مجلس به «اقتصاد سرآمد» می گوید

افزایش تولید در گرو رفع موانعی بود که محق نشد

گروه مانع زدایی از تولید - محمد آیتی- چند صباحی دیگر از سال 1400 باقی نمانده است و اقتصاد ایران در سالی که به نام «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» مزین شده بود با کوله باری از مشکلات پا به عرصه سال 1401 خواهد گذاشت. 
اینکه چرا با وجود تاکیدات مکرر رهبر انقلاب، شعار سال محقق نشد، پرسشی است که در گفت‌وگو با محمد وحیدی، نماینده بجنورد جویا شدیم.
او به اقتصاد سرآمد گفت: مهمترین نگاه امسال در حوزه اقتصاد که توسط رهبر معظم انقلاب تبیین شد «تولید» بود. البته ایشان در ادامه، بحث پشتیبانی و مانع‌زدایی را هم مطرح کردند که کاملاً به جا بود.
این عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: علیرغم تاکیدات چندباره و بیان حساسیت موضوع، متاسفانه شعار سال محقق نشد. یعنی در حوزه‌های مختلف این شعار به نحوی که جریان اقتصادی کشور را تغییر دهد، رخ نداد.
موانع جهش تولید همچنان پابرجاست
نماینده مردم بجنورد تصریح کرد: البته قوانینی در حوزه‌های بالادستی صورت گرفت مثل جهش تولید دانش بنیان که در مجلس برای آن، مقدمات خوبی شکل گرفت، اما اینکه دستگاه‌ها به گونه‌ای عمل کنند که در این راستا، فرصت اشتغال تقویت شود به واقعیت تبدیل نشد، چون موانع همچنان پابرجاست.
وی با اشاره به اینکه برخی فرصت‌ها در اختیار افراد معدودی است به اقتصادسرآمد، گفت: باید همه را به یک چشم دید تا روند اقتصاد، بهتر از همیشه شود. اگر در کشور فرصت و ظرفیتی است باید در اختیار همه باشد. از سوی دیگر، در ارائه مجوزهای کسب و کار نباید کار را این قدر سخت کرد که افراد پا به میدان نگذارند. یا مثلاً برای عده‌ای این قدر آسان گرفت که نتوانند کارِ با خروجی ارائه دهند. سخت‌گیری بیش از حد، خود یک مانع بزرگ برای تولیدکنندگان است.
وحیدی یادآور شد: ارائه سخت مجوزها الزاماً ریشه در رانت و فساد ندارد. به طور مثال، پیچیدگی مسائل بوروکراسی اداری یکی از عمده دلایل مشکل است. گاهی کارهای اداری این قدر مهم جلوه داده می‌شود که اصل کار که تولید هست پشت این دیوان سالاری گم می‌شود.
این عضو مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی اظهار داشت: امضاهای طلایی کار اقتصاد را در دست‌انداز انداخته است. از طرفی، برخی امضاها هم ماهیت طلایی ندارند، اما سرگردانی مردم را در پی داشته است. با این رویکردها واقعاً سخت است که اقتصاد پویا داشته باشیم.
نماینده مردم بجنورد در ادامه بیان کرد: ما خیلی از این موانع را با اراده و در زمان کوتاه می‌توانیم رفع کنیم، ولی تا اراده‌ای نباشد، وضع همین است. به طور نمونه، ما می‌توانیم مجوزهای بی‌نام صادر کنیم. این کار به جهت افزایش تولید و اشتغال‌زایی است. یعنی تولیدکننده به جای اینکه برای مجوز در 30 دستگاه رفت و آمد کند، مجوزش صادر شده باشد و در کمترین زمان، وقتی اهلیتش ثابت شد، آن مجوز بی‌نام را به نامش صادر کنند. البته باید شرایطی را ایجاد کرد که فرد نتواند راحت کار را رها کند، یعنی باید تلاش حداکثری در جهت افزایش تولید داشته باشد. ما سخت مجوز می‌دهیم و آن طرف موضوع که تعهد به تولید هست را مورد کم توجهی قرار می‌دهیم که این روند برعکس باید صورت بگیرد.
وحیدی تصریح کرد: برخی موانع از جنس سیستم اداری نیست، یعنی حمایت و پشتیبانی‌های بالادستی انجام نمی‌شود. رهبر معظم انقلاب نیک می‌دانستند که افزایش تولید در گرو پشتیبانی و رفع موانع هستند.
این عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: جای تعجب دارد که به برخی مناطق، مجوزهایی داده می‌شود که هیچ سنخیتی با منطقه ندارند. مثلاً احداث کارخانه فولاد در منطقه‌ای که کم آب است چه دلیلی دارد جز فشارهای سیاسی و اجتماعی. کسی باید در جایی کشاورزی کند که منطقه مستعد این موضوع باشد، اما طرح آمایش سرزمین چون به درستی صورت نگرفته است به این نقطه رسیدیم. از این‌رو به جهت ایجاد اشتغال، محیط زیست و زیرساخت‌ها آسیب جدی دیدند.
وی افزود: اصلاح قوانین الزاماً از مجلس شروع نمی‌شود، بلکه مجری می‌تواند کار را در ریل خود قرار دهد. یکی از ایرادات مجالس ما این بوده و هست که چون نمایندگان درد را می‌بینند زود طرح می‌نویسند و چون گاهی طرح با مجری هماهنگ نیست به قانون ضعیف مبدل می‌شود. بهترین قانون‌ها، در قالب لایحه به مجلس آمده است و باید این بخش را تقویت کرد.
وحیدی در پایان خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب نظرشان این بود که افزایش تولید نسبت به واردات رقم بخورد، اشتغال ایجاد شود تا کمتر شاهد مهاجرت نیروی کار و مخصوصاً جوانان باشیم و همچنین سرمایه‌گذاری سالم در کشور رخ دهد که این گردش مالی به نفع اقتصاد ایران است. امیدوارم این موضوعات با جدیت در سال 1401 توسط همه تصمیم‌گیران نظام دنبال شود.
 افزایش تولید در گرو رفع موانعی بود که محق نشد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه