گزارش « اقتصاد سرآمد» از هجوم دلالان فروش مسکن قسطی به فضای مجازی

قراردادهایی که به دادگاه و شکایت ختم می‌شود 

گروه راه وساختمان - اخیرا تبلیغات گسترده‌ای درباره فروش اقساطی مسکن در فضای مجازی دیده می‌شود. این در حالی است که زمین آن مشخص نیست. آیا به فروش خانه‌های اقساطی می‌توان اعتماد کرد؟  در فضای اینستاگرامی و تلگرامی فروش مسکن اقساطی زیاد شده است. این در حالی است که این مدل نوع فروش بیشتر در بازارهای خودرو و طلا قابل مشاهده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نه تنها برج‌ها و انبوه‌سازان غرب تهران بلکه خانه‌های شخصی در غرب تهران به ویژه در منطقه بلوار فردوس نیز املاک خود را به طور اقساطی می‌فروشند. املاکی که محل آن اما مشخص نیست.
به گزارش اقتصادسرآمد، یک زمانی فروش اقساطی در بازارهایی مانند خودرو و طلا قابل مشاهده بود اما حالا بازار مسکن را هم درگیر کرد. تاکنون در فروش مسکن قسطی در ایران تجربه‌ای نداشتیم. با توجه به اینکه کشور مدام درگیر تورم است فروش قسطی مسکن معنایی ندارد. همیشه در این طرح‌ها سازنده یا خریدار بازنده این بازی هستند. باید دید در فروش قسطی مسکن طرح‌های تکمیلی هستند یا خیر؟ معمولا اکثر این طرح‌ها زمین‌هایشان نیز مشخص نیست. بنابراین به خرید قسطی مسکن نباید اعتمادی کرد. صنف مشاورین املاک به عنوان یک مشاور مسئول که طرف مشورت سرمایه گذاران خرد و کلان و خریداران و مصرف کنندگان مسکن قرار می گیرند باید به اندازه ای از صحت و سقم اطلاعات و داده های خود مطمئن باشند که بدون ذره ای تردید و با اطمینان کامل درباره هر پروژه ای حکم دهند و تصمیم خریدار را تحت تاثیر قرار دهند.از آنجایی که نفس پیش خرید کردن عملی با تردید بوده و به خودی خود ریسک محسوب می شود، متقاعد کردن یک خریدار برای شرکت در یک پروژه پیشفروش بسیار مشکل تر از فروش یک واحد ساخته شده سند دار است.
برخی مسکن‌ها هستند که محل آن مشخص و جانمایی شد. این در حالی است که برخی سازندگان نقشه یا یک محل خاکی را به متقاضیان نشان می‌دهند که این طرح‌ها هرگز قابل اعتماد نیست. لذا توضیه می شود،  خرید خانه با شرایط اقساط تا زمانی قابل اعتماد است که بخشی از پروژه دیوارکشی شده و افراد بدانند کدام واحد متعلق به آنهاست. در غیر اینصورت خرید این نوع خانه‌ها فقط باعث از دست رفتن سرمایه می‌شود. براساس این بازارهای رکودزده اقتصاد ایران هر روز شاهد اتفاق جدیدی هستند. پس از طرح‌های پی در پی برخی از شرکت‌های فعال در بازار خودرو، این بار فروش قسطی به بازار مسکن رسیده است. 
هجوم دلالان فروش مسکن قسطی
 به فضای مجازی
محمد حسینی کارشناس حوزه مسکن اما در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: وقتی به آمار حداقل یک دهه گذشته بازار مسکن توجه شود، می‌توان به این نکته رسید که همراه با افزایش قراردادهای پیش خرید مسکن، دعواهای حقوقی مرتبط با آن نیز رشد چشمگیری داشته است. پیش خرید یا خرید اقساطی آپارتمان و پیش فروش آن مکمل یکدیگرند و از سوی سایر افراد جامعه برای این صورت می‌گیرد تا بازار خرید و فروش املاک بتواند داغ بماند.
چرا پیمانکاران به فروش قسطی
 خانه روی آوردند
وی ادامه داد: کاهش ساخت و سازها در کنار افزایش جمعیت سبب شد که قیمت مسکن و ﺁپارتمان روز به روز افزایش یابد. لذا امروزه پیمانکاران و کارفرمایان و معماران برای رفع چنین مشکلی، راهکاری ارائه داده اند و آن هم فروش اقساطی آپارتمان است. در واقع این افراد تصمیم گرفتند قیمت خانه ها و ﺁپارتمان هایی که می سازند را برای خریداران قسط بندی کنند تا با این کار به افرادی که آرزوی خانه دار شدن را دارند کمک کنند. اما این کمک بسیاری از اوقات به دادگاه و شکایت ختم می‌شود چرا که بعضا بدون آگاهی قراردادها منعقد می‌شود.
خرید آپارتمان قسطی بهترین روش‌
 خانه دار شدن
او معتقد است: در واقع امروزه خرید آپارتمان قسطی به یکی از بهترین روش های خانه دار شدن در بین مردم تبدیل شده است و افرادی که از قدرت خرید پایینی برخوردارند با این روش می توانند به راحتی خانه دار شوند. در این راستا شرکت های زیادی تاسیس شده اند که این خدمات را به مردم ارائه می دهند. اما آیا شرکت‌ها مورد تایید وزارت راه و شهرسازی هستند؟ 
برخی شروط در ضمن قراردادهای پیش فروش آپارتمان می‌تواند از مسائلی چون کلاهبرداری جلوگیری کند. برای این امر باید در تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان طرفین دقت داشته باشند، زیرا در این معامله ملک قابل رویت نیست تا خریدار کلیه امکانات ملک را با یک نگاه بسنجید و با قید یک عبارت ساده «ملک به رویت خریدار رسید و وی از کلیه کم و کیف مورد معامله اطلاع دارد » فروشنده سلب مسئولیت نماید. همچنین شاید صرفاً توافق شفاهی باعث رفع ابهامات طرفین نشود و برداشت هر شخص از توافقات متفاوت و نهایتاً منجر به اختلاف شود؛ پس نتیجتاً باید کلیه شرایط و توافقات مکتوب و مورد امضای طرفین قرار گیرد.هرچند خرید خانه وام دار دارای مزایای بسیار زیادی برای فروشنده و خریدار می باشد اما خرید این نوع خانه با معایبی نیز همراه است. چرا که   خانه های وام دار سند رسمی ندارند و تا هنگامی که اقساط خانه به طور کامل پرداخت نشود خریدار به عنوان مالک اصلی خانه محسوب نخواهد شد و اجازه فروش خانه را نخواهد داشت. در معاملات ملکی خانه های وام دار امکان سوء استفاده بسیار زیاد است. فروشنده قادر خواهد بود بدون اینکه خریدار متوجه شود ملک او را با دادن یک وکالت بلاعزل خانه را به طور همزمان به چندین نفر بفروشد.
قراردادهایی که به دادگاه و شکایت ختم می‌شود 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه