قطعه‌سازان توان تأمین نیاز خطوط تولید را ندارند،« اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

شکوفایی در بازار لوازم دست دوم شوش!

گروه صمت - لوازم یدکی خودرو در ماه های پایانی سال باتوجه به آماده سازی خودرو توسط مالکان برای سفر داغ می شود. بازاری که ۱۱ ماه گذشته را در رکود ناشی از شیوع کرونا و تحریم توام با افزایش قیمت به سر می برد، اکنون در انتظار افزایش فروش ماه پایانی با مراجعه بیشتر مالکان قرار دارد. روز گذشته خبری در خصوص درج قیمت برای باتری و کمک فنر در بازارتوسط وزارت صمت منتشر شده است. خبری که در ماه پایانی سال می تواند نگرانی برای فروشنده و مشتری یا حتی احتمالا کمبود را ایجاد کند. زیرا قیمت دستوری برای بازار لوازم یدکی همان التهاب موجود در بازارخودرو را ایجاد خواهد کرد. التهابی که قطعا آسیب آن را مالکان خودروها و البته فروشندگان خواهند دید.
به گزارش اقتصادسرآمد،بازارلوازم یدکی همچنان در رکود قرار دارد، اما براساس تجربه ای که وجود دارد از چهارم یا پنجم ماه جاریبازارلوازم یدکی از رکود خارج و اسفند ماه، ماه فروش صنف فروش لوازم یدکی خواهد بود. شاید سال گذشته با وجود کرونا، مالکان خودروها تمایل به مسافرت نداشتند و فروش صنف ما کم بود. اما سال جاری انتظار می‌رود باتوجه به رعایت پروتکل بهداشتی و واکسیناسیون، به نظر می رسد که اسفند ماه فروشبازارلوازم یدکی نسبت به ۱۱ ماه گذشته بهتر باشد.
قطعات و لوازم یدکی در حال حاضر دربازارهیچ کسری و کمبودی ندارد. زیرا با وجود رکودی که تقریبا طی دو سال گذشته بهبازارحاکم بوده، انبار فروشندگان مملو از قطعات است. بنابراین نگرانی بابت کمبود لوازم یدکی دربازاروجود ندارد، ضمن اینکه فروشندگان پیش بینی لازم برای فروردین و اردیبهشت را دارند و سفارش خرید خارج یا تامین را داخل را انجام داده‌اند. صنف لوازم یدکی با صنوف دیگر متفاوت است. اتحادیه نظارت به مباحثبازاردارد و در اسفندماه مشکل گرانی و کمبود ندارد و در چند روز آینده هم سطح فروش بالاتر خواهد رفت.
بازتاببازارلوازم یدکی در آخرین روزهای سال
یاشار کاظمی کارشناس اقتصادخودرو در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: تنش‌های اقتصادی فارغ از مابه‌ازای کلان آن، تاثیرات عمیقی بر معیشت روزمره مردم نیز گذاشته است. آن‎طور که مرکز آمار می‌گوید، نرخ تورم سالانه در آبان‌ماه امسال در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، حدود 46 درصد رشد داشته است. این رشد منفی، دربازارحساسی مانند خودرو بازتابی شدیدتر خواهد داشت؛ به‌طوری که در حال حاضر، این معضل روی شرایط نگه‌داری و خدمات پس‌ازفروش خودروها نیز تأثیر گذاشته است.
بازار لوازم یدکی دست دوم با شکوفایی همراه شده است
وی ادامه داد: برخی اعتقاد دارند اسفندماه زمان رونقبازارلوازم یدکی است. به زعم این تعداد افراد باید گفت، اینبازارلوازم یدکی دست دوم است که با شکوفایی همراه می‌شود وبازارشوش است شاهد حضور پررنگ خریداران است.
شرط و شروط  لوازم‌ یدکی دست‌دوم
به گفته او خرید و فروش قطعات و لوازم‌ یدکی دست‌دوم که از آن به اسم «قطعات استوک» یاد می‌شود، سابقه‌ای طولانی دارد. درست مانندبازارخودرو که محصولات کارکرده حسب سلامت ظاهر، کارکرد و کیفیت، پایین‌تر از مدل‌های صفرکیلومتر قیمت‌گذاری می‌شوند، دربازارلوازم‌یدکی نیز لوازم‌ یدکی دست‌دوم با درنظرگرفتن شرط و شروطی، به دست متقاضی خاص خود می‌رسد. حساسیتی که همیشه روی اینبازاربوده، مشکل عدم ایمنی کافی برخی از این تجهیزات است. اما صاحبان خودرو جز اعتماد چاره‌ای در اینبازارندارند.
تنها خرید خودرو نیست که دغدغه
 به حساب می‌آید
کاظمی معتقد است: این روزها دیگر. تنها خرید خودرو نیست که یک دغدغه به حساب می‌آید حالا هزینه نگه‌داری از آن نیز تبدیل به دل‌مشغولی جدید مردم شده است و پدیده‌هایی مانند لوازم‌ یدکی دست‌دوم ظهور می‌کند. این دگرگونی اقتصادی طی یک سال گذشته تقاضای چشم‌گیری را به سمتبازارلوازم‌یدکی دست‌دوم روانه کرده است؛ چراکه قطعه‌سازان توانی برای تأمین خطوط تولید ندارند؛ چه برسد به تکمیل مغازه‌های فروش قطعات.
الزاماً قرار نیست هر قطعه استوک صددرصد بی‌کیفیت و حادثه‌ساز باشد. آن‌چه در این‌جا به آن می‌پردازیم، جریان تند و تیز ورود به اینبازاراست که حضور قطعات معیوب و تقلبی را هم توجیه می‌کند. بروز حادثه، اولین گزینه احتمالی ناشی از قطعات ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت دست‌دوم است. افزایش آلودگی هوا را به دلیل استفاده مجدد از قطعاتی که عمرشان تمام شده نیز، نباید فراموش کرد. در این میان، اغلب به تبعات اقتصادی استفاده از این نوع قطعات مانند عدم تزریق نقدینگی به زنجیره تأمین قطعات، هزینه‌های دوباره تعمیر خودرو به دلیل نقص شدید لوازم‌ یدکی دست‌دوم و البته مردودی در آزمون معاینه فنی نیز بی‌توجهی می‌شود که مورد آخر، می‌تواند با برخورد نیروی انتظامی نیز همراه باشد.
نهادهای مربوطه مانند انجمن قطعه‌سازان و اتحادیه لوازم‌یدکی خودرو به‌لطف مصوبه‌های جدید دولت و گمرک، توانسته‌اند بخشی از نیازبازاررا در حوزه قطعات باکیفیت تأمین کنند. از سوی دیگر، بازنشر اخبار از سوی رسانه‌ها نیز اذهان عمومی را نسبت به این پدیده آگاه‌تر کرده است. این تصمیمات در حالی اتخاذ شده است کهبازاردر اوج بحران ماهیتی خود، در حال ورود به یک شکل فاجعه‌بار دیگر یعنی اجاره قطعات
و لوازم بود.
شکوفایی در بازار لوازم دست دوم شوش!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه