دیپلماسی نفتی واقعیتی انکارناپذیر،« اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

ریسک بالای فروش نفت ایران به ریال

گروه نفت و انرژی - دوباره احتمال داد که ایران هم تنها در ازای دریافت، ریال نفت و گاز خود را به فروش برساند. طبق گزارش روزنامه نیوایندین اکسپرس به نظر می‌رسد ایران قصد دارد با کنار زدن دلار، ارزش ملی پول خود را با طلا بسنجد. ایران گمان می‌کند با این عمل، از ارزش دلار می‌کاهد. برخی رسانه‌های داخلی گمانه‌زنی می‌کنند که احتمالا ایران هم مانند روسیه قصد دارد دلار را از مبادلات نفتی خود حذف کند. طوری‌که در ازای فروش نفت، ریال دریافت کند. پیش از این هم رویترز گفته بود ایران در ازای پول نفت، بیت‌کوین دریافت کرده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، پیش از این، روسیه اقدام به حذف دلار از مبادلات نفتی و گازی خود کرد. پس از تحریم بانکی روسیه، این کشور اعلام کرد که نفت و گاز خود را تنها در ازای روبل روسی می‌فروشد. روسیه هم قصد داشت با این جایگزینی، ارزش روبل روسی را تقویت کند. این کشور از طرف دیگر هم سعی داشت در برابر تحریم نفت و گاز روسیه توسط اروپا، واکنشی نشان دهد. روسیه همچنین هشدار داد در صورتی که تحریم‌ها ادامه یابد، مسکو لوله اصلی انتقال گاز خود به اروپا را می‌بندد. نباید فراموش کرد که پیش از آغاز بحران اوکراین، روسیه حدود ۴۰ درصد از انرژی اروپا را تامین می‌کرد.
پس از آن، معاون نخست وزیر روسیه هم اعلام کرد اگر چنین اتفاقی رخ دهد، قیمت هر بشکه نفت به ۳۰۰ دلار هم می‌رسد. مساله اصلی ایران و حالا روسیه، تحریم شبکه بانکی و ناتوانی در دریافت وجه حاصل از فروش نفت است. ایران و روسیه پیش از این، بحث دریافت رمزارز در برابر پول نفت را هم پیش کشیدند. روسیه پس از جدی شدن زمزمه‌های تحریم، اعلام کرد که در ازای بیت‌کوین هم نفت و گاز می‌فروشد. رویترز هم چند وقت پیش در یک گزارش توضیح داد که رمزارزها به ایران کمک کردند که تحریم‌ها را دور بزند. به همین دلیل می‌توان حتی نتیجه گرفت احتمالا ما در ازای پول نفت، بیت‌کوین دریافت کردیم.
ریسک بالای فروش نفت ایران به ریال 
مطهر رضایی کارشناس  در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: پیش‏بینی‎ها، حاکی از این است که به دلیل تقویت ارزش دلار در صورت عدم پوشش ریسک، راهکار فروش نفت به چین و هند و دریافت پول ملی آنها موجب زیانی به اندازه 5 تا 23 درصد ارزش صادراتی نفت ایران به این دو کشور خواهد شد که قابل توجه است. 
دیپلماسی واقعیتی انکارناپذیر
 در فروش نفت ایران
وی در ادامه افزود: در وهله نخست، باید با دیپلماسی مناسب، امکان این فراهم شود که ریسک کاهش ارزش پول ملی واردکنندگانِ نفت ایران، در قراردادهای فروش نفت، لحاظ شود. درثانی به عنوان نمونه، نشان داده شد که تصمیمات سیاسی، تا چه اندازه می‏تواند آثار اقتصادی به همراه داشته باشد. بنابراین انتظار می‏رود، ملاحظات اقتصادی به طور جدی و شفاف در فرایند تصمیم گیری سیاسی، مدنظر قرار گیرد.
ایران به دنبال احیای تجارت انرژی با هند براساس ریال
به گفته وی، ایران به دنبال آن است تا توافقات تجارت بر اساس ارزهای ملی روپیه و ریال با هند را احیا کند. ایران مدتی است که گفت‌وگوها با طرف هندی در این زمینه را آغاز کرده است.
دولت هند هم نسبت به این گونه توافقات بی‌میل نیست
او معتقد است، خوشبختانه ایران اطلاع‌رسانی در این زمینه به مشتریان نفتی و گازی خود آغاز کرده که هند هم یکی از این مشتریان است. تا پیش از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی آمریکا از برجام، ایران توانسته بود با پشت سر گذاشتن عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به هند باشد. دولت هند هم نسبت به این گونه توافقات بی‌میل نیست.
منابع آگاه می‌گویند که ایران می‌خواهد به زودی یک نرخ مبادله و ارزش‌گذاری بین ریال و طلا ایجاد کند که باعث تشویق روی آوردن مشتریان نفت و گاز این کشور به استفاده از ریال یا طلا شود. این تصمیم ایران می‌تواند ضربه دیگری به دلار آمریکا باشد.
علاوه بر ایران اگر روسیه بتواند در جریان صادرات گاز روبل را جایگزین دلار و یورو کند، می‌تواند آسیب تحریم‌های غرب علیه اقتصاد خود را کاهش دهد. این برنامه در حالی از سوی پوتین طرح شده که از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، ارزش روبل در برابر دلار آمریکا تا ۸۵ درصد سقوط کرده است. روز چهارشنبه و در پی دستور ولادیمیر پوتین ارزش واحد پول روسیه به‌ شدت تقویت شد. وس ها برای مقابله با اقدامات تحریمی آمریکا، علاوه بر اقدام نظامی علیه اوکراین، استفاده از دلار و یورو را در مبادلات انرژی خود تحریم کرده‌اند.
این اقدام در زمان جنگ بین رژیم صهیونیستی و اعراب هم انجام شده بود، در این جنگ به دلیل حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی، اعراب حاضر نشدند نفت خود را به دلار بفروشند و این ضربه بسیار سنگینی به اقتصاد آمریکا وارد کرد. پشتوانه دلار براساس مبادلاتی است که در روابط بین المللی انجام می شود و با توجه به اینکه حدود 50 کشور در دنیا، انرژی روسیه را به شکل مستقیم و غیر مستقیم خریداری می کنند، اگر این اقدام روسیه جنبه عملیاتی پیدا کند قطعا ضربه بزرگی به دلار وارد می کند.  هیچ جایگزینی برای روسیه در منطقه وجود ندارد و اینکه آلمان اعلام کرده نیازهای خود را از قطر تامین می کند دو یا سه سال طول می کشد روسیه اگر یک هفته پیچ گاز خود را به سمت اروپا ببندد اتحادیه اروپا فلج خواهد شد. بیش از 40 درصد انرژی اتحادیه اروپا از سمت روسیه تامین می شود. براساس گفته برخی از کارشناسان این شرایط ایجاد شده می تواند نقش ایران را در بازارهای انرژی پر رنگ کند و نتیجه مذاکرات وین به سود ایران باشد.
ریسک بالای فروش نفت ایران به ریال
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه