فشار مضاعف بر تولیدکننده های بزرگ روغن موتور کشور،« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

کمبود روغن موتور در بازار

گروه نفت و انرژی - اعظم زندیه- گرانی لوب کات، افزایش نرخ ارز و بالا رفتن دستمزدها سبب شده انجمن پالایشگاه های تولیدکننده روغن، درخواست افزایش ۷۹ درصدی قیمت این محصول استراتژیک را داشته باشند. هرچند که از سال گذشته زمزمه های نسبت به بالا رفتن بها روغن موتور در بازار شنیده می شود، اما سازمان حمایت و سایر ارگان های ذیربط نسبت به گرانی روغن موتور مقاومت داشتند. مقاومتی که منجربه تعطیلی ۱۰۰ شرکت کوچک تولید کننده روانکار شده و کمبود در بازار داخل ایجاد کرده است. البته گرانی روغن موتور ناشی از حمایت تمام قد دولت از پالایشگاه ها و عرضه محصولات با قیمت جهانی یا بعضا گران تر از بازارهای بین المللی به تولیدکنندگان داخلی است. 
به گزارش اقتصادسرآمد، اگر قیمت گذاری دستوری برای صنایع مادر نیز شکل می گرفت، شاید محصولات عدیده در بازار داخل کشور مزه تلخ گرانی را به مشتریان نمی چشیدند. برای بررسی وضعیت تولید روغن موتور و درصد گرانی آن با عباس کهتری مدیر برندینگ نفت بهران، به کفت و گو پرداختیم. سرنوشت بازار روغن موتور به تصمیمات و اتفاقات مهم مانند برجام، شرایط اقتصادی و سیاسی کلان کشور گره خورده است. این مسائل در شکل گیری بازار روغن موتور در سال جاری بسیار تاثیرگذار است. در حوزه صنعت روانکارها مشکل اساسی توازن و تعادل میان سیاست های بخش تامین این صنعت مانند خرید لوبکات و مواداولیه با سیاست های حوزه فروش برقرار نیست. در بخش تامین با قیمت های جهانی و شناور نفت باید مواداولیه را از پالایشگاه نفت دریافت می کنیم. 
در بخش فروش روغن موتور قیمت های حمایتی است و از تیرماه سال گذشته تا کنون هیچ مجوز افزایش قیمتی دریافت نکردیم. تاکنون نیز روی مسئولیت اجتماعی و امنیت سهم در بازار، بازار را تامین کردیم. با صادرات تاکنون موفق شدیم بخشی از سود مورد نیاز را تامین کنیم.
روغن موتور هم به سرنوشت آب دچار شد 
علی سلیمانی کارشناس اقتصاد انرژی و مدرس دانشگاه در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: به دلیل عدم نرخ گذاری صحیح، قیمت گذاری دستوری، افزایش نهاده های تولید سبب شد که بیش از۱۰۰ شرکت خرده فروش روغن تعطیل یا نیمه تعطیل شوند.
سامانه جامع تجارت مانع از توزیع مناسب روغن موتور در بازار
وی با ابراز تاسف از این که سامانه جامع تجارت مانع از توزیع مناسب روغن موتور در بازار است، افزود: تولید شرکت‌ها نشان می دهد که چهار تولیدکننده بزرگ، در تولید چندان کاهش نداشتند. دیده شد که تولید نسبت به ماه مشابه سال گذشته، افزایش نیز داشته است. غیر از بحث سامانه جامع تجارت، مشکلات دیگری نیز وجود دارد. یکی از این مشکلات این هست که خرده فروشان به دلایل مختلف نسبت به ثبت نام در این سامانه خود داری کردند.
خروج شرکت های کوچک از بازار 
روغن موتور 
کارشناس مسئول انرژی کشورمان با اشاره به این مهم که،مشکل دیگر، خروج شرکت های کوچک از بازار روغن موتور است، ادامه داد: این مساله به دلیل عدم نرخ گذاری صحیح، قیمت گذاری دستوری، افزایش نهاده‌های تولید سبب شد که بیش از۱۰۰ شرکت خرده فروش روغن تعطیل یا نیمه تعطیل شوند. این مورد منجربه انتقال نیاز بازار آن‌ها و اعمال فشار به چهار تولیدکننده بزرگ روغن موتور در کشور وارد شود.
نظارت بر بازار لوازم یدکی بر عهده
 وزارت صمت
او اظهار داشت: نظارت بر بازار لوازم یدکی بر عهده وزارت صمت، سازمان استاندارد، اتحادیه و تعزیرات است، اما تاکنون هیچ کدام اقدامات لازمی صورت نگرفته است، در بخش روغن توزیع مویرگی متوقف شده و فقط به صورت محدود آن هم در اختیار عمده فروشان قرار می‌گیرد. برخی از متخلفان برند‌های روغن را جعل کرده و بر روی محصولات تقلبی خود گذاشته‌اند و هر روز مصرف کنندگان با رشد قیمت‎‌ها مواجه هستند.وی معتقد است: این روزها  کاهش عرضه عاملی شده تا فروش روغن دست دلالان بیفتد و آن‌ها هم با بالاترین قیمت‌ها اقدام به فروش محصولات کنند. وقتی قیمت روغن در بازار افزایش یابد فضا برای فروش روغن‌های تقلبی باز خواهد شد. شکایت‌ها به دلیل نبود کیفیت قطعات به شدت افزایش یافته است. لوب کات جزء اصلی و ماده اولیه تولید روغن موتور که حدود ۸۵ الی ۹۵ درصد آن را تشکیل می ‌دهد ، یکی از برش‌های (محصولات) نفتی بنام برش روغن یا لوب کات (lube cut) است که از پالایشگاههای نفت خام تأمین شده و در پالایشگاه‌های روغن، عملیات پالایش روی لوبکات انجام شده و ماده‌ای به نام روغن پایه به عنوان ماده اصلی روغن‌های موتوری ، صنعتی و گریس از آن بدست می‌آید.در حال حاضر در ایران چهار پالایشگاه نفت پارس، بهران، ایرانول و سپاهان به تولید روغن‌های دست اول از لوب کات حاصل از نفت خام مشغول هستند. تعدادی از روغن‌های موتوری نیز دارای روغن پایه ‌هایی غیر از نفت خام به نام روغن پایه سنتزی هستند. بازار روانکار پس از انرژی بزرگ ‌ترین بازار کشور است و به ‌عنوان یکی از صنایع پایین دست صنعت پالایش نفت قدمتی بالاتر از ۷۰ سال در ایران دارد. تردد نزدیک به ۲۰ میلیون دستگاه انواع خودروی سبک و سنگین در کشور موجب شده است که ایران به یکی از بزرگ ‌ترین بازارهای مصرف انواع روغن موتور و روغن‌های صنعتی خودرو در جهان تبدیل شود.حدود ۸۵ درصد نیاز کشور به انواع روغن موتور توسط چهار شرکت بزرگ روغن ‌سازی که در بازار سرمایه هستند تامین می‌شود و تامین مابقی نیاز از طریق تولیدات شرکت‌های بلندینگ ، تصفیه دوم و واردات صورت می‌گیرد.در حال حاضر ایران به دلیل در اختیار داشتن نوع انحصاری «نفت رافینیتی» تنها تولید‌کننده یک محصول نفتی به نام «لوبکات» در سطح منطقه خاورمیانه است به‌طوری‌که برخی از کشورهای نفت‌ خیز حاشیه خلیج‌ فارس همچون عراق، عربستان سعودی و کویت هم با وجود ساخت پالایشگاه‌های متعدد نفت هیچ‌گونه ظرفیتی برای تولید لوبکات ندارند.
کمبود روغن موتور در بازار
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه