کارشناس صنعت مسکن در گفت و گو با اقتصاد سرآمد: به فناوری روز صنعتی سازی ساختمان مجهز هستیم 

 ورود سازندگان خارجی به مسکن ایران منتفی شد

گروه راه و ساختمان - سرعت نه چندان مناسب در پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن باعث شده تا برخی مقامات وزارت راه و شهرسازی برای پیش بردن اهداف خود و ترغیب دولت به تسهیل مذاکرات با خارجی‌ها به خصوص چینی ها و تُرک‌ها برنامه‌های متنوعی را برای به سرانجام رساندن این منظور ترتیب دهند. یکی از این برنامه‌ها برای ترغیب و تشویق بیشتر شرکت‌های خارجی که عمدتا هم چینی و ترکیه‌ای هستند بحث تهاتر نفت به ازای ساخت مسکن است. موضوعی که موجب انتقاد سازندگان و انبوه‌سازان شده است. در حالیکه بارها مقامات وزارت راه و شهرسازی از ورود خارجی ها به ساخت مسکن ملی حمایت کرده و مدعی بودند این شرکت‌ها تمایل زیادی برای ورود به ساخت و ساز در ایران دارند خبرها حکایت از بن‌بست مذاکرات دارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، گویا در توافق با خارجی ها برای مسکن ملی مشکلاتی ایجاد شده و هنوز توافقی صورت نگرفته است؟ بیش از ۶۵۰۰ شخص حقوقی انبوه‌ساز در کشور در حال فعالیت هستند که بیش از ۵۰۰۰ فرد از این انبوه سازان فعال هستند. حالا اگر هر شرکتی ۲۰۰ واحد احداث کند به شرط این‌که منابع مالی و زمین فراهم شود، تولید یک میلیون مسکن در سال عملیاتی می‌شود. حالا این‌که به چه دلیل این توقف مذاکرات با خارجی‌ها رخ داده است بخش خصوصی ایرانی از آن بی‌اطلاع است.
شیوه ساخت مسکن در سال‌های اخیر در ایران بسیارگران و با بهره‌وری پایین است و متاسفانه سازندگان داخلی در زمانی بسیار طولانی و با هزینه‌ای زیاد، مسکنی به بازار عرضه می‌کنند که از نظر استحکام و عایق‌بندی صوتی و حرارتی با استانداردهای روز ساخت و ساز در دنیا فاصله زیادی دارد. اگر دولت پای کار نیاید و اعتبار برای صندوق ملی مسکن در نظر نگیرد، مشکل مسکن حل نمی‌شود و تنها تسهیلات بانکی با سود ۱۸ درصد و با بازپرداخت ماهیانه حدود ۵ میلیون تومان مدنظر خواهد بود که این موضوع موجب عدم استقبال مردم در این بخش شده و می‌تواند طرح نهضت ملی را به زمین بزند.
شاه‌کلید رهایی از مشکلات مسکن
امیر چاووشی ،کارشناس صنعت مسکن در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: شاه کلید انجام قانون جهش تولید مسکن، منابعی است که باید برای صندوق ملی مسکن اختصاص پیدا کند. هم‌چنین قانون مالیات بر خانه‌های خالی، قانون مالیات بر مستغلات زمین و مالیات بر اراضی بایر وجود دارد که دولت باید از این ظرفیت برای افزایش اعتبارات صندوق ملی مسکن استفاده کند.
وی در ادامه افزود: شرکت‌های ایرانی بسیار فعال و قدر هستند و اگر کمی بررسی کنید متوجه خواهید شد که انبوه‌سازان ایرانی سابقه فعالیت برون‌مرزی دارند و برای مثال در سال ۸۸ یک شرکت‌ ایرانی توانست ۳۰۰۰ واحد مسکونی در ونزوئلا احداث کند.
کشور به فناوری روز صنعتی سازی ساختمان مجهز است  
وی در پاسخ به این سوال که کمرنگ شدن شرکت‌های ایرانی در صنعتی سازی و ورود تکنولوژی موثر و به روز باعث شده تا برای مسکن ملی و برای اینکه هر چه سریع‌تر این واحدها به اتمام برسند دست به دامان خارجی‌ها باشیم؟ گفت: ایران و مهندسان ایرانی در صنعت ساختمان و سدسازی جزء کشورهای پیشرفته هستند حال سوال این است که چه تکنولوژی وجود دارد که مهندسان ایرانی از آن بی‌خبر هستند؟ یقین بدانید که کشور به فناوری روز صنعتی سازی ساختمان مجهز است و اینها همه بهانه است.
مذاکرات با خارجی‌ها به معنی واردات مصالح ساختمانی و نیروی اجرایی نبود
او معتقد است که مذاکرات با خارجی‌ها برای ورود به مسکن ملی به معنی واردات مصالح ساختمانی و نیروی اجرایی نبود بلکه ممکن است سایر کشورها در زمینه صنعتی‌سازی و انبوه‌سازی تجربیاتی داشته باشند و ما بتوانیم برای پیشبرد کیفی‌سازی از آن استفاده کنیم. مذاکره با شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای در حد انتقال تجربه انبوه‌سازی واقعی است تا امکان ساخت یک میلیون واحد به‌صورت صفر تا ۱۰۰ شروع شود و کمتر از یک سال این واحدها ساخته و تحویل داده شود.
چاووشی در پاسخ به این پرسش خبرنگار بازار که آیا قرار است چینی‌ها و تُرک‌ها برای ساخت نهضت ملی مسکن وارد ایران شوند گفت: چند شرکت چینی و ترکیه‌ای قرار است در طرح نهضت ملی مسکن به شرط ورود تکنولوژی اقدام به ساخت مسکن به روش های صنعتی سازی کنند. صنعتی سازی مسکن با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت‌های دانش بنیان عملیاتی خواهد شد. اما برای خارجی ها باید انتقال دانش و تجربه همراه باشد.
اتفاقا موافقان ورود خارجی ها همین مساله عدم موفقیت ایرانی ها در ساخت مسکن مهر را دلیل بر ضرورت ورود خارجی ها به طرح نهضت ملی مسکن می دانند ادامه داد: برای طرح نهضت ملی مسکن از ترکیه یکی از شرکت‌ها شرکت «کوزو» بوده است و قرار است شرکت‌های دیگری نیز از این کشور برای این طرح اقدام به ورود تکنولوژی کنند.
آن‌طور که به نظر می‌رسد و با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری با نام «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» به نظر می رسد شرکت‌های دانش بنیان داخلی می توانند به خوبی در ساخت مسکن و صنعتی سازی ایفای نقش کنند. حال که شرکت‌های خارجی در قیمت تمام شده تا این حد مصر و پافشاری می کنند به نظر می رسد توانایی شرکت های ایرانی می‌تواند کمک حال سرعت دادن به ساخت مسکن ملی باشد.
 ورود سازندگان خارجی به مسکن ایران منتفی شد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه