گزارش« اقتصاد سرآمد» از دوران گذار از درآمدهای نفتی به فنآوری‌های نوین نفتی

بازی مدیران نفت و نیرو با افزایش سهم استارتآب‌ها

گروه  نفت و انرژی - با نام گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری حمایت از شرکت های دانش بنیان وارد فاز تازه ای شده است. روزهای پایانی فروردین بود که جواد اوجی وزیر نفت در تویتی اعلام کرده که حدود ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در گام نخست فراخوان وزارت نفت برای دانش‌بنیان کردن صنعت نفت مشارکت کرده‌اند. او همچنین اعلام کرده که پس از تأیید نهایی، با این شرکت ها در اردیبهشت قرارداد منعقد شده و ارائه تسهیلات آغاز می‌شود. با این وجود فعالان و کارشناسان صنعت انرژی خیلی امیدی به این وعده و وعیدها ندارند. بسیاری از آنها بر این باورند که مدیران دولتی به خصوص در صنعت نفت حاضر به پذیرش استارت‌ها و سرمایه گذاری روی طرح های توسعه ای بلند مدت نیستند.
به گزارش اقتصادسرآمد، به خوبی می دانیم که برای افزایش توان خود باید در مسیر استفاده از دانش روز حرکت کنیم اما مساله اینجاست که بر خلاف تمام شعارهایی که داده شده شرکت های دانش بنیان سهمی از اقتصاد ایران ندارد. بر اساس بررسی های انجام شده تنها یک الی ۱.۵ درصد صادرات کشور متعلق به دانش بنیان هاست که عدد بسیار ناچیزی است. به نظر می رسد که نقش استارت آپ در GDP کشور حتی کمتر از نیم درصد باشد. برخی از مسئولین با افتخار اعلام می کنند که ما ۴ هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم. اما مساله اینجاست که حتی اگر ۴۰ شرکت استارت آپی هم داشته باشیم وقتی در اقتصاد ملی نقشی نداشته باشند، فایده ای ندارد.
 تحریم ها و نداشتن ارتباط با دنیا موجب شده که ما حتی از ظرفیت های خدادادیمان هم نتوانستیم به خوبی استفاده کنیم، ایران حدود یک درصد سطح خشکی کره‌ زمین و جمعیت جهان را داراست. از طرفی ۷ درصد منابع طبیعی، ۱۰ درصد ذخایر ثابت شده نفت و ۱۶ درصد ذخایر ثابت شده گاز طبیعی جهان متعلق به کشور ماست؛ اما با چنین اندوخته‌ای از منابع چگونه است که سهم اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی نسبت به ۴۰ سال قبل نصف شده است؟ در چنین شرایطی چطور می خواهیم شرکت های دانش بنیان را توسعه دهیم.؟
دوران گذار از درآمدهای نفتی به فنآوری‌های نوین نفتی فرارسیده
جواد غفوری کارشناس و مدرس اقتصاد انرژی در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، می‌گوید: ایرانیان به درآوردن پول مجانی و بی دردسر از فروش نفت و گاز و محصولات معدنی عادت کرده‌اند ومسئولین دولتی نیزحاضر نیستند منافع مدیریتی خود را فدای یک طرح توسعه ای و دارای فناوری نوین بلند مدت کنند.
مدیران صنعت نفت و نیرو افزایش سهم استارتآب‌ها از اقتصاد را  بازی می دانند
وی لازمه توسعه شرکت های دانش بنیان را تغییر نگاه مدیران دولتی دانست و گفت: در حال حاضر بسیاری از مدیران در صنعت نفت و نیرو افزایش سهم استار تآب‌ها از اقتصاد را یک بازی می دانند و شرکت های دانش بنیان در حالی که فروش ثروت ملی و مصرف آن در بودجه جاری و سایر بخش‌ها نه تنها درآمد نیست که در واقع مصرف داشته‌های یک ملت است بنیان را بازیچه خود قرار می دهند. بخشی از این نگاه حاصل دسترسی راحت به منابع خدادی است.
مدیریت در اقتصاد انرژی با سیاست
 آلوده شده است
مدرس دانشگاه با اشاره به این مهم که، حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان در حد شعار است. وقتی شرکت های دانش بنیان می توانند به معنای واقعی شکل بگیرند که متصل به بازارهای بین المللی باشیم، افزود: مدیریت در اقتصاد ما با سیاست آلوده شده است. فکر می کنیم دولت که عوض می شود هر مدیری صرف نظر از نحوه کارکردش هم باید عوض شود.
این کارشناس اقتصاد انرژی بر این باور است که اشکال کار اقتصاد ما از جایی شروع می‌شود که اساسا فروش نفت را جزیی از درآمدهای کشور به حساب می‌آوریم. در حالی که فروش ثروت ملی و مصرف آن در بودجه جاری و سایر بخش‌ها نه تنها درآمد نیست که در واقع مصرف داشته‌های یک ملت است، موضوعی که در ابتدا در ظرفیت‌های شرکت ملی نفت دیده شده بود اما آنچه که در عمل رخ داد کاملا با این رویکرد تفاوت داشت.
بر اساس ادعای وزیر نفت فروش نفت ما به بالای یک میلیون بشکه رسیده و میزان تولیداتمان به سطح قبل از تحریم ها بازگشته است. اما مادامی که خود را اصلاح نکنیم و در مسیر درست حرکت نکنیم این درآمدهای نفتی نمی تواند گره ای از مشکلات ما حل کند و تنها سرمایه های ملی را هدر می دهیم. یک مثال ساده برای این ادعا وجود دارد. ماشینی در مسیر اشتباه حرکت می کند، هر چه بیشتر می رود از مسیر اصلی دورتر می شود و سوخت خود را هدر می دهد. این حکایت امروز اقتصاد ماست.
متاسفانه تصور می‌شود در ایران دولت که عوض می شود هر مدیری صرف نظر از نحوه کارکردش هم باید عوض شود. چه معنی دارد وقتی دولت جدید روی کار می آید رییس دانشگاهی که اتفاقا خوب هم عمل کرده، تغییر کند. در کجای دنیا مدیران خوب انقدر راحت کنار گذاشته می شوند. نگاهی به عملکرد عملکرد کمپانی های موفق دنیا نشان می دهد که در این شرکت ها یک مدیر سالهاست که بر منصب مدیریت تکیه زده است و برنامه توسعه ای بلند مدت خود را دنبال می کند.
بازی مدیران نفت و نیرو با افزایش سهم استارتآب‌ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه