بررسی« اقتصاد سرآمد» از روی دیگر سکه مسکن در ترکیه

سهم ضرر ایرانیان متقاضی مسکن از نرخ تورم ترکیه

گروه راه و مسکن - داده‌های مرکز آمار ترکیه درباره حجم فروش خانه و آپارتمان به سرمایه‌گذاران ایرانی نشان می‌دهد حجم خرید توسط این گروه در فصل اول۲۰۲۲ بیش از ۴۶درصد نسبت به فصل آخر ۲۰۲۱ کاهش یافت. سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در بازار مسکن ترکیه، در ماه‌های پایانی سال گذشته میلادی به قله تاریخی رسید. خریدهای دومینویی ایرانی‌‌‌ها در بازار مسکن ترکیه بعد از «ظهور علائم روشن» از زیان یک‌سال اخیر، با سکته شدید در فصل اول ۲۰۲۲ مواجه شد. آمار رسمی از نبض معاملات مسکن در ترکیه حاکی است، هم‌‌‌اکنون هیجان دست‌‌‌کم سه ساله ایرانی‌‌‌ها برای خرید ویلاها و واحدهای برج‌‌‌های مسکونی این کشور همسایه فروکش کرده است به‌طوری‌که تعداد خانه‌‌‌هایی که در ماه مارس سال‌جاری میلادی به مالکیت خریداران ایرانی درآمد نسبت به اوج خرید ایرانی‌‌‌ها در سال ۲۰۲۱، به میزان ۴۷‌درصد کاهش یافته است.به گزارش اقتصادسرآمد، این افت سنگین سرمایه‌گذاری در بازار مسکن ترکیه از طرف ایرانی‌‌‌ها، صرفا یک حرکت نقطه‌‌‌ای نیست بلکه حجم خرید ملک توسط این گروه در کل فصل اول ۲۰۲۲ نسبت به فصل آخر ۲۰۲۱ نیز سقوط ۴۶‌درصدی از خود نشان می‌دهد. اما اکنون با آشکار شدن «باخت سنگین» مالکان خارجی املاک ترکیه به تورم تاریخی در این کشور و همین‌طور صعود دلار از زمین لیر، جریان سرمایه‌گذاری در این بازار طی فصل اول ۲۰۲۲ معکوس شده است.این روزها از ترکیه خبر می‌رسد خرید ملک از سوی ایرانیان در این کشور یه نصف تقلیل پیدا کرده است ام دردسرها برای کسانی که خرید خودر را انجام داده‌اند به قوت خود پابرجاست. سال گذشته میلادی، حجم خرید مسکن در ترکیه توسط ایرانی‌‌‌ها ۴۰‌درصد نسبت به ۲۰۲۰ رشد کرد و البته در سال‌‌‌ ۲۰۲۰ نیز فروش در این بازار به سرمایه‌گذاران ایرانی ۳۱‌درصد افزایش یافته بود. الان اما، حجم خریدها نصف شده است.بررسی‌‌‌ها درباره ریزش نبض خرید مسکن در ترکیه توسط سرمایه‌گذاران ایرانی نشان می‌دهد، «سبقت بازار دلار از بازار ملک در مسابقه رشد قیمت‌ها در اقتصاد ترکیه» عامل اصلی این سکته شدید معاملاتی است. در کنار این پارامتر، تغییر وضعیت ریسک غیراقتصادی نسبت به یک‌سال گذشته نیز بر رفتار تقاضای سرمایه‌‌‌ای اثرگذار بوده است.
ایرانیان متضرر از خرید ملکِ ترک
 در مصاف لیر و دلار
ایمان محرمی کارشناس و فعال اقتصاد مسکن در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: میانگین قیمت مسکن در ترکیه نسبت به سال قبل حدود سی درصد افزایش یافته است؛ این در حالی است که در همین بازه زمانی قیمت لیر نسبت به دلار حدود 45 درصد کاهش ارزش داشته. به عبارت دیگر سرمایه‌گذاران ایرانی در مسکن ترکیه نه تنها سود نکرده‌اند بلکه پانزده درصد ضرر را نیزتجربه کردند. 
ارزش لیر در برابر دلار، به پایین‌ترین سطح 
سقوط کرده
وی با بیان این که هنگام فروش ملکی که در ترکیه خریده شده باید علاوه بر سی و پنج درصد مالیات فروش، ملک تان را چهل تا پنجاه درصد ارزان تر از قیمت روز فروخته شود، افزود: ایرانیانی که در ترکیه، خانه خریدند نخستین هدف خود را سرمایه‌گذاری به قصد کسب بازدهی مثبت اعلام می‌کنند. با این حال، نگاهی به اقتصاد ترکیه و کاهش ارزش پول این کشور باعث شده افرادی که در این کشور در مسکن سرمایه گذاری کردند، با ضرر هنگفتی مواجه شوند. درحال حاضر ارزش لیر در برابر دلار، به پایین‌ترین سطح سقوط کرده به‌طوری‌که نرخ دلار در برابر لیر به بیش ازسیزده درصد رسیده است.
سهم ضرر ایرانیان متقاضی مسکن از نرخ تورم ترکیه طی دو دهه اخیر
او تصریح کرد: براساس آمار از کشور ترکیه نرخ تورم سالانه در آخرین ماه سال گذشته میلادی به بیش از سی شش ودرصد رسید که بالاترین نرخ تورم در این کشور طی دو دهه اخیر است بنابراین با درآمد ایران نمی‌توان در ترکیه زندگی کرد و یافتن شغل در ترکیه هم محدودیت‌های خاص خود را دارد و چرا که جوانان این کشور خود هم به دنبال کار هستند.
روی دیگر سکه مسکن در ترکیه
محرمی معتقد است: ممکن است برخی متقاضیان سرمایه‌گذاری املاک ترکیه در این یکی دو ماه اخیر با مشاهده سطح قیمت‌ها و مقایسه روند رشد نرخ دلار و قیمت مسکن در ترکیه، تصویر دیگری را مشاهده کنند زیرا طی دو ماه اول سال‌جاری میلادی میزان رشد قیمت مسکن در این کشور بیش از نرخ رشد دلار بود. اما همچنان اوضاع اقتصاد ترکیه به واسطه سیاست‌های نادرست اقتصادی در این کشور، چشم‌‌‌انداز مبهمی را نشان می‌دهد و ظاهرا ایرانیان نیز سرانجام به این موضوع واقف شدند. بحران‌های اقتصادی دهه نود در ایران به از دست رفتن سرمایه‌های مردم منجر شده است. از یک سو افت سرمایه مردم در بازار بورس و افزایش ناگهانی قیمت ملک، از سوی دیگر تحریم‌های شدید اقتصادی ایران و محدودیت مراودات مالی بین اقتصاد ایران و سایر کشورها، رشد اقتصادی نزدیک به صفر یا منفی ایران، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا، نوسان زیاد در پارامترهای تاثیرگذار بر اقتصاد ایران، افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در ایران، کاهش اعتبار و جایگاه پاسپورت ایرانی سبب شده بعضی‌ها عطای سرمایه‌گذاری در کشور را به لقای آن ببخشند، سرمایه خود را بردارند و کشورهای همسایه، دوست و برادر یعنی ترکیه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. یکی از دلایلی که مردم ترکیه را برای مهاجرت انتخاب کرده‌اند این است که این کشور نیاز به ویزا ندارد و هر کسی می‌تواند با یک چمدان خودش را به ترکیه برساند، به گفته یک وکیل مهاجرتی در هر منطقه شهری ترکیه چنانچه ظرفیت خرید ملک توسط مهاجران به ده درصد برسد، امکان اقامت مهاجران در آن منطقه وجود نخواهد داشت. یعنی تنها ده درصد از املاک موجود در هر منطقه به مهاجران تعلق می‌گیرد. 
اما بهترین مسیر جایگزین بازار املاک ترکیه، بازار مسکن ایران است. اگر همان ۵ سالی که مهاجران باید صبر کنند تا بتوانند به قیمت ملک خود را در استانبول بفروشند، در نظر بگیریم، تورم مسکن در تهران و سایر شهرهای ایران ۶ تا ۷.۷۵ برابر شده است. اگر سرمایه‌گذار ایرانی بازار مسکن ترکیه، بازار مسکن ایران را انتخاب می‌کرد، دچار باخت نمی‌شد. چه اینکه سرعت رشد قیمت مسکن در تهران به میزان ۱.۱۴ برابر بیشتر از سرعت کاهش ارزش ریال در برابر دلار است.
سهم ضرر ایرانیان متقاضی مسکن از نرخ تورم ترکیه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه