یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» : به هر طریق ممکن باید به داد مردم رسید

اولویتی مهم تر از معیشت مردم نیست

گروه جامعه - اقناع افکار عمومی در تصمیمات اقتصادی یکی از موضوعات مهم است که دولت سیزدهم هم می‌باید بر این امر تاکید داشته باشد، اما در بحث حذف ارز ترجیحی، پرداخت یارانه به شیوه جدید و قیمت‌گذاری جدید برخی اقلام اساسی که نرخ آن‌ها آه از نهاد نه تنها اقشار آسیب پذیر، بلکه قشر متوسط هم بلند کرده این نکته، مدنظر قرار نگرفته و باعث ناراحتی و نگرانی مردم نسبت به آینده شده است. 
رمضانعلی سنگدوینی در همین خصوص به خبرنگار اقتصاد سرآمد گفت: به نظر بنده باید اجماع در تصمیم‌گیری‌های دولت انجام شود، چراکه یک قسمت از این تصمیم‌گیری‌ها، مردم هستند و مردم سرمایه اجتماعی نظام و کشور می‌باشند، بنابراین دولت باید مشکل سرمایه‌های اجتماعی را حل کند. اگر مردم بدانند چه اتفاقی خواهد افتاد، همراه‌تر با دولتمردان حرکت می‌کنند.
وی افزود: دولت هر اقدامی که قصد انجام آن را دارد و مشکل پیش پای خود می‌بیند، در قالب لایحه، به مجلس بیاورد. در شرایط فعلی، کشور به مدیریت و خردجمعی نیاز دارد. همه طرح‌ها و لایحه‌ها، باید پخته‌تر شود، زیرا قرار است آرامش همه مردم به واسطه آن، رقم بخورد.
نماینده گرگان تصریح کرد: مجلس این آمادگی را دارد و اعلام هم کرده اگر دولت نیاز دارد اصلاحی در قانون بودجه سال 1401 انجام شود که به مردم کمک خواهد شد، ما آمادگی بررسی و حل آن را داریم، چون می‌خواهیم جلوی مردم سرمان بالا باشد. در حال حاضر، کشور نباید وارد فضای آزمون و خطا شود، چون این مسیر در شرایط کنونی، خطرناک است.
سنگدوینی اظهار داشت: دولت اگر می‌خواهد اقدامی انجام دهد، مثلاً در خصوص حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه، باید از قبل درباره آن موضوع به مردم اطلاع رسانی کند و افکار عمومی را با موارد موردنظر، آشنا گرداند. همچنین در خصوص اقداماتی که می‌خواهد انجام دهد، توضیحات لازم را به طور شفاف به مردم بدهد و سپس آن را اجرا کند. همچنین اینکه به هیچ وجه نباید به مردم فشار وارد شود، چون چند سالی است که گرانی و تورم، امن مردم را بریده است.
وی یادآور شد: در قانون هم اشاره شده که به هیچ وجه، اقلام اساسی نباید گران شود. وقتی ماکارانی که قوت غالب مردم است را گران می‌کنند، در حالی که جزو کالاهای اساسی مردم است و وقتی یارانه آرد صنعتی را حذف می‌کنند، برای حل مسائل بعد از آن حتماً باید توجه کافی داشته باشند. قرار بود قیمت‌ها پس از حذف ارز ترجیحی از شهریور 1400 بیشتر نشود، پس نظارتی به مراتب بیش از این نیاز است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: همان‌طور که عرض کردم، مردم سرمایه اجتماعی هستند و در طی 43 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، مردم پای نظام ایستاده‌اند و در راهپیمایی‌ها نیز نشان داده‌اند چقدر در صحنه‌های مختلف همراه نظام بوده‌اند، بنابراین این مردم که سرمایه اجتماعی هستند را باید به عنوان اولین سکان‌دار انقلاب اسلامی حفظ کرد. ما می‌خواهیم کشوری قوی در منطقه باشیم، از این‌رو، همراه کردن مردم با تصمیمات دولتمردان یکی از کارهای واجب و ضروری است.
از هر راهی که امکان دارد، به داد مردم رسید و مشکل مردم را حل کرد
نماینده مردم گرگان گفت: باید به هر طریق ممکن و از هر راهی که امکان دارد، به داد مردم رسید و مشکل مردم را حل کرد. در حال حاضر، مشکل اصلی مردم، تهیه اقلام اساسی است که باید به اندازه توانایی مردم، قیمت‌گذاری کنند. عده‌ای از دهک‌های پایین جامعه، تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هم نیستند، این افراد با این وضع گرانی‌ها چه کار کنند؟ کارگران و حقوق بگیران نیز گذران زندگی برایشان سخت شده است و واقعاً شایسته نیست که این وضعیت را دید، اما با همفکری و کار تیمی، راه حلی برایش نیندیشید.
هیچ اولویتی مهم‌تر از مردم و معیشت
 آن‌ها نیست
سنگدوینی تصریح کرد: برای کارگری که مستاجر هم است، با این اوضاع چیزی از حقوقش نمی‌ماند، لذا دولت باید فکری اساسی کند؛ آن هم به صورت فوری. دولت سیزدهم که به عنوان دولت مردمی شناخته می‌شود، باید برای مردم راه حل ارائه کند نه اینکه وعده روزهای بهتر را بدهد. یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، معیشت مردم است. از این‌رو، ایشان چندین سال متوالی است که نام‌های اقتصادی در ابتدای سال به عنوان شعار انتخاب می‌کنند. به باور من، اولویت تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی باید مردم باشد و هیچ اولویتی مهم‌تر از مردم و معیشت آن‌ها نیست. در هر صورت مهمترین برنامه دولت بحث اقتصاد است، البته منظور از اقتصاد در حال حاضر، اقتصاد کلان نیست، بلکه اقتصادِ مردم، مدنظر است که باید در اولویت باشد. اگر مردم در تهیه اقلام اساسی و نیازهای روزمره خود بمانند، دیگر خیلی نباید از آن‌ها انتظار نشان دادن ظرفیت‌شان در حوزه‌های مختلف
 را داشت.
اولویتی مهم تر از معیشت مردم نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه