عباس زاده، نماینده مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

صنعت خودرو در دستانِ یک عده معدود است

گروه صمت -  محمد آیتی - از قرار معلوم قرار نیست حال و روز بازار خودرو خوب شود؛ سال‌هاست انتقاد به این صنعت و بازار مطرح است، اما به جای رفع اشکال با تلنبار شدن ایرادات روبرو شده‌ایم.
بنا بود در مجلس یازدهم و سپس دولت سیزدهم، فکری اساسی برای صنعت خودرو شود تا به تبع آن، رضایت مردم حاصل شود، اما گذشت بیش از دو سال از عمر مجلس یازدهم و حدود یک سال از عمر دولت سیزدهم، نشان از پوچ بودن شعارها داشته است.
به قدری وضع در صنعت خودرو آشفته است که رهبر انقلاب هم در چند ماه گذشته‌، دو بار به طور جدی انتقاداتی را در این باره مطرح کردند و حق را به مردم دادند. تصور می‌شد پس از اظهارات رهبر انقلاب، شاهد خبرهای خوبی از این صنعت باشیم، ولی گذشت زمان تنها یک پیام برای مردم داشت «افزایش قیمت».
چند صباحی است که طرح ساماندهی بازار خودرو تصویب شده و بناست در آینده نزدیک، شاهد واردات خودرو باشیم. از این‌رو، وزارت صمت در حال تدوین آیین نامه واردات خودروست و البته این نگرانی وجود دارد که این آیین نامه به گونه‌ای نوشته شود که باز هم رضایت مردم را حاصل نکند.
از طرفی، از اواخر سال گذشته، طرح استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت جدی شده بود تا اینکه چندی پیش، هیات رییسه مجلس پس از مدت‌ها مقاومت، طرح را به کمیسیون صنایع و معادن جهت بررسی ارجاع کرد، اما در جلسه روز سه‌شنبه مجلس، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس از نمایندگان استیضاح‌کننده درخواست کرد تا دو ماه به دولت زمان دهند، زیرا آن‌ها بنا دارند با ارائه لایحه و تفکیک وزارتخانه صمت، وزارت بازرگانی را تاسیس کنند و از این‌رو، رییس جمهور می‌خواهد دو وزیر را به مجلس معرفی کند. در ادامه، این درخواست تایید شد و باید به انتظار هفته‌های آتی نشست.
چرا صنعت خودروی ما پس از چهار دهه نتوانسته صنعتی مردم‌پسند باشد
به هر تقدیر، اینکه چرا صنعت خودروی ما پس از چهار دهه نتوانسته صنعتی مردم‌پسند باشد را از محمود عباس‌زاده، نماینده مشکین‌شهر در مجلس یازدهم جویا شدیم.
وی به اقتصاد سرآمد گفت: واقعیت تلخی در صنعت خودروسازی ما وجود دارد که باید دانست. در حال حاضر، صنعت، تجارت، مدیریت و اقتصاد صنعت خودرو در دستانِ یک عده معدود است. این‌ها در 30 سال گذشته تا توانستند از این راه استفاده و بهره‌های نجومی بردند. این سوءاستفاده‌گران، چند شرکت و چند آدم هستند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: این افراد، در همه دولت‌ها، افسار صنعت خودرو را در دست داشتند و در همین راستا، با بعضی کشورهای خارجی ارتباط دارند. هم در واردات قطعه و هم در واردات خودرو، ذینفع هستند. اساساً سیاست‌گذاری و استراتژی خودرو براساس منافع آن‌ها می‌چرخد.
نماینده مشکین‌شهر تصریح کرد: در این باند، هم افرادی از جناح چپ هستند و هم جناج راست و میانه. هم ریش‌دار در این تشکیلات است و هم سه‌تیغ. انواع و اقسام افراد در آن مجموعه وجود دارد، ولی اراده قاطعی نیست که این افراد، اهداف، منابع و برنامه‌هایشان را بشناسند.
عباس‌زاده اظهار داشت: استفاده از تجربه کشورهای مختلف و موفق در حوزه خودرو با بهره‌گیری از ظرفیت فکری نخبگان اگر همراه با عزم و اراده باشد، مشکلات این صنعت و بازار حل خواهد شد. 
تاکنون، جریانی که بتواند دست این مافیا را رو کند، وسط میدان نیامده است
عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل یادآور شد: تاکنون، جریانی که بتواند دست این مافیا، باند، اختاپوس و هر چیزی که بشود اسم‌شان را گذاشت، وسط میدان نیامده است. 
وی در پاسخ به اینکه با وجود این همه دستگاه نظارتی در کشور چرا باید وضع این باشد؟ گفت: این پرسش را باید از دستگاه‌های نظارتی پرسید. نه تنها آن‌ها، بلکه همه مقصر هستیم. تا اراده‌ای نباشد در به همین پاشنه خواهد چرخید.
در همین رابطه و در گفت‌وگویی، محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی‌شهر گفته بود: وقتی واردات خودرو صورت بگیرد، دو خودروساز داخلی می‌فهمند که باید ارتقای نیروی انسانی، بالا بردن کیفیت و کمیت، بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان و... را به طور جدی در دستور کار قرار دهند. تا این فضا حاصل نشود، خبری از خروجی مثبت نیست.
وی در پاسخ به اینکه آیا تعارض منافع، کار در صنعت خودروسازی را با اشکال روبرو کرده است؟ گفت: این موضوع می‌تواند محتمل باشد. ما نمونه‌های مشابه آن را در جا‌های دیگر دیده‌ایم و شفافیت و ایجاد رقابت سالم، چاره کار است. 
عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان افزود: کشور‌های همسایه، صاحب صنعت خودرو نیستند، اما با واردات خودرو توانسته‌اند رضایت عمومی ایجاد کنند، پس اگر واردات خودرو حساب شده باشد و یک راه نفس واقعی برای مردم ایجاد کند، یقیناً اوضاع بهتر خواهد شد.
نقدعلی در پاسخ به اینکه برخی نگران وضع آیین‌نامه واردات خودرو هستند، گفت: هیات تطبیق مصوبات دولت بر قانون در مجلس ناظر بر کار است. اگر ببینیم آیین‌نامه واردات خودرو، سخت و پیچیده شده و قانون را بی‌خاصیت کرده است، حتماً به موضوع ورود جدی پیدا می‌کنیم.
صنعت خودرو در دستانِ یک عده معدود است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه