دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی در گفت گو با « اقتصادسرآمد»

انرژی دریایی ما در حد تحقیقات مانده است

گروه انرژی دریایی - در سال‌های اخیر با توجه به مسئله بحران انرژی در سطح جهان و مشکلات ناشی از استفاده از سوختهای فسیلی و اتمی، تحقیقات در خصوص استحصال انرژی های نهفته در دریاها و اقیانوس‌ها مورد توجه بسیار قرار گرفته است. با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی ایران که دارای 1259 KM مرز دریایی با خلیج فارس و 784 KM مرز دریایی با دریای عمان و 657 KM مرز دریایی با دریای خزر و دریاچه های داخلی مثل دریاچه ارومیه با مساحت[1] 4867 km2 می باشد، تحقیقات کاربردی در مورد این منابع و پتانسیلهای ذخیره شده در این منابع و امکان استفاده از آنها ضروری به نظر می رسد.
به گزارش اقتصادسرآمد، به طور کلی انرژی دریاها و اقیانوسها در پنج گروه زیر دسته بندی می شوند : 1 - انرژی نهفته در جزر و مد 2 - انرژی نهفته در اختلاف دمای آب سطح و عمق اقیانوسها 3 - انرژی نهفته در امواج 4 - انرژی نهفته در جریانهای اقیانوسی 5 - انرژی نهفته به علت غلظت نمک آب دریاها در میان این انرژیها، دو مورد آخر هنوز در مراحل اولیه تحقیقاتی قرار دارند .اما سوال اینجاست که چرا ایران با در پناه سوخت فسیلی قرار گرفتن تلاشی برای بهره گیری از این پنج حوزه انرژی تجدیدپذیر نمی‌کند؟
با توجه به اینکه ایران هم از لحاظ منابع تجدید پذیر انرژی اعم از دریایی، خورشیدی و بادی در شرایط مناسبی است باید در این زمینه ارتباط بین صنعت و دانشگاه را برقرار کرد تا انرژی های نو راهی به سوی ایرانی سبز باشد. یکی از بحث های روز دنیا استفاده از انرژی های پاک است به طوریکه بسیاری از دانشگاه های مطرح دنیا موضوعات تحقیقاتی خود را بر روی این سبک موضوعات متمرکز کرده اند چرا که علاوه بر اینکه سوخت های فسیلی تجدید ناپذیرند، استفاده از آنها اثرات مخرب زیست محیطی زیادی نیز دارد که از آن جمله می توان به گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی اشاره کرد.
استفاده از انرژی دریایی در حد تحقیقات
یحیی ضیایی، دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی در ارتباط با کم توجهی به انرژی های دریایی تجدیدپذیر، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: پرداختن به استفاده از انرژی‌های تجدیپذیر دریایی در ایران تنها در مرحله تحقیقات بوده و از آن فراتر نرفته است.
انرژی شناخته شده دریایی در کشورمان انرژی امواج است
وی با بیان این مطلب که انرژی شناخته شده دریایی در کشورمان انرژی امواج است، افزود: متاسفانه  تا به امروز کار اساسی در استفاده از انرژی امواج در ایران  صورت نگرفته و این نوع انرژی در انزوا قرار دارد.
سوخت فسیلی مجانی مانع از تحمل سختی‌ها
وی در پاسخ به این سوال که چرا کشورما تا کنون نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند، یادآور شد: سوخت فسیلی مجانی مانع از تحمل سختی‌های دسترسی به انرژی های تجدیدپذیر دریایی امواج در ایران شده است. وقتی سوخت رایگان و راحت در اختیار است چه کسی در پی تامین انرژی از راه های سخت بر می‌آید؟ 
او با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از طرفیت دریاها در تولید سوخت پاک، تصریح کرد: امید به ادامه استفاده از سوخت های فسیلی مانع بزرگی است تا بخش تحقیقات انرژی کشورمان به سوی سختی تولید انرژی پر زحمت دریایی از امواج راه کج کند.
ضیایی وجود انرژی باد و خورشید را از موانع دیگر حرکت به سمت استفاده ز انرژی دریایی دانست و افزود: عمده سرمایه گذاری امروز بر تامین سوخت ازپنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی است.
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی این را نیر گفت که، نبود تجهیزات خاص و نیروی متخصص از جمله موانعی است که رفع آن حمایت های زیادی را نیاز دارد.
هرچند که در طول بیش از دو دهه گذشته که از احداث اولین نیروگاههای بادی کشور می گذرد، رشد این نیروگاه‌ها آهنگی نسبتاً پیوسته و البته کند داشته و تنها پس از تصویب قانون خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، این روند تا حدودی شتاب گرفته است اما به نظر می رسد که آینده این انرژی با توجه به ظرفیت های بالای کشور در این حوزه درخشان باشد.
دورنمای آینده اقتصادی استفاده از انرژی باد در ایران بیانگر این است که استفاده از این انرژی موجب صرفه جویی فرآورده های نفتی بعنوان سوخت می شود. صرفه جویی حاصله در درجه اول موجب حفظ فرآوردهای نفتی شده که امکان صادرات و مهمتر اینکه تبدیل آنرا به مشتقات بسیار زیاد پتروشیمی با ارزش افزوده بالا فراهم می سازد.
طبق اعلام سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق هزینه تولید برق از انرژی باد در دو دهه گذشته بطور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. برق تولید شده توسط انرژی باد در سال ۱۹۷۵، ۳۰ سنت برای هر کیلووات ساعت بوده اما اکنون به کمتر از ۵ سنت رسیده است. توسعه توربین های جدید قیمت را نیز کمتر خواهند کرد. همچنین در دنیا پنج کشور آلمان، آمریکا، اسپانیا، دانمارک و هند پیشتاز دیگران هستند و کل ظرفیت نصب توربینهای بادی در دنیا تا پایان سال ۲۰۰۴ میلادی برابر ۶۱۶.۴۷  گیگاوات است. این آمار در ایران قطعا پایین تر از نُرم
 جهانی است.
انرژی دریایی ما در حد تحقیقات مانده است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه