پاک فطرت ، نماینده مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح كرد

دارو یار نيازمند نظارت اساسي نهادهای نظارتي است

 گروه اقتصاد جامعه - محمد آيتي - چند صباحي است كه طرح دارویار با هدف افزایش تعداد دارو‌های تحت پوشش بیمه و کاهش هزینه‌های پرداختی از سوی بیماران اجرایی شده است. در طرح دارویار یارانه داروها به انتهای زنجیره منتقل می‌شود و از طریق بیمه‌ها به مصرف‌کننده نهایی تخصیص می‌یابد.
مزیت‌های اجرای این طرح شامل توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌ها از یارانه، تغییر نکردن پرداخت از جیب بیماران، اجرای بیمه همگانی برای آحاد مردم، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبوده‌اند، اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو، حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب‌العلاج، می‌شود.
با توجه به ضرورت کنترل مصرف دارو و مدیریت منابع عمومی، یارانه دارو عموماً به افرادی تعلق خواهد گرفت که نسخه پزشک داشته باشند. لازم به ذکر است، خریدهای آزاد در داروخانه برای بیماران مزمن، مشمول دریافت یارانه خواهد شد. همچنين در طرح دارویار سه دهک اول جامعه به صورت خودکار تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.
از طرفي، همه افراد فاقد بیمه می‌توانند با ثبت نام در سامانه بیمه سلامت به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گیرند و همه افراد فاقد بیمه سلامت از طریق شماره گیری کد دستوری #۱۶۶۶* و یا مراجعه به کلیه دفاتر پیشخوان نسبت به ثبت نام بیمه سلامت اقدام نمایند.در همين خصوص، عليرضا پاك فطرت، نماينده شيراز به اقتصاد سرآمد گفت: به نظر من، موضوع تولید و تامین دارو در کشور یک بحث پیچیده است است و تنها موضوع تخصيص ارز ترجیحی نبود که باعث قاچاق دارو می‌شد، زیرا قیمت دارو در کشور ما بسیار ارزان و در کشورهای همسایه به مراتب بالاتر از قیمت ایران است.
وي افزود: از اين‌رو، موضوع این نیست که فقط به واسطه حمایت از بیمه‌ها بتوان اين چالش را حل و فصل کرد و ضرورت دارد که وزارت بهداشت و دستگاه‌های نظارتی، کنترل خود در این حوزه را بیش از پیش کنند. به طور مثال باید بر عملکرد پزشکان، نظارت جدی داشت. مصرف دارو در کشورمان به نسبت جمعیتی که داریم بسیار بالاست به خاطر اینکه پزشکان ما فکر می‌كنند هرچه نسخه‌ای که برای بیمار صادر می‌کند، پربارتر باشد، مریض راضی‌تر می‌شود و او هم پزشک زبده‌تري به چشم می‌آید.
عضو كميسيون آموزش مجلس تصريح كرد: از طرف دیگر، گاهی خود بنده می‌بینم که برخی پزشکان با برخی داروخانه‌ها ارتباط مالي برقرار می‌کنند كه شايسته نيست. مثلاً در جایی که چند پزشک هستند یک داروخانه در کنار مطب آن‌ها شکل می‌گیرد و این دارونویسی بیش از اندازه برخی پزشکان در وهله اول یک هدر رفت سرمايه و حیف و میل است كه به تبع آن، مصرف بیش از اندازه دارو هم را ایجاد می‌كند و این تجویز دارو برای بیمار، او را بیمارتر می‌کند و مشکلش هم حل نمی‌شود. یعنی شاید این داروها آن مشکل خاص را در بیماران حل کند، ولی مشکلات دیگر را برای او به بار مي‌آورد و حتماً وزارت بهداشت ضرورت دارد که نظارت جدی بر کار پزشکان داشته باشد، مخصوصاً در تجویز دارو برای بیماران خاص باید روشن شود که یک بیمار خاص به چه میزان دارو در طول ماه نیاز دارد.
نماينده شيراز اظهار داشت: قوانین طرح دارويار که توسط دولت راه اندازی شده من را به آينده طرح خوشبين نمي‌كند و شايد خیلی چاره ساز نباشد، زیرا بیمه‌ها در پرداخت هزینه دارو به بیماران در گذشته سابقه خوبی نداشتند و بیماران برای گرفتن پول‌شان دوندگی بسیار زیاد می‌کنند و دلیلی که بیمه‌ها در اين راستا می‌آورند، این است که دولت همچنان پول ما را پرداخت نکرده است. یعنی گاهی نسخه گرفته می‌شود و مابه‌التفاوت که باید به بیمار پرداخت شود تا سه ماه طول می‌کشد به حسابش واريز شود. پیشنهاد من این است که بیماران و خصوصاً بیماران خاص، وقتی به داروخانه مراجعه می‌کنند در همان‌جا تخفیف خود را بگیرند و اگر چنین رویکردی در دستور کار قرار گرفت باید بگوییم دولت در این زمینه موفق عمل کرده است.
پاك فطرت در پايان خاطرنشان كرد: سابقه نشان داده برخورد با بیماران و پرداخت حق‌شان به خوبی صورت نگرفته و این موضوع تا حد زیادی نارضایتی اجتماعی هم ایجاد کرده است. شرایطی که از گذشته تاکنون بوده است، پریشان‌حالی را برای بیماران به بار آورده و حتی این برخوردهایی که با آن‌ها می‌شود، مي‌تواند بیماری آن‌ها را تشدید هم کند.
به گزارش اقتصاد سرآمد، به هر تقدير طرح دارويار، جديداً اعمال شده و بايد ديد روند تنظيم شده دولت مي‌تواند، رضايت بيماران و توليدكنندگان دارو را به همراه داشته باشد يا خير؟ بدون شك اگر دولت سيزدهم در اين زمينه موفق شود، مي‌تواند بيش از پيش به قدرت گرفتن پايگاه اجتماعي خود اميدوار شود و اگر اين رويكرد با موفقيت توام نشود، به مانند بسياري از حوزه‌هاي اقتصادي كه دولت در آن ناكام بوده، بايد اين مورد را هم به آن اضافه كرد.
دارو یار نيازمند نظارت اساسي نهادهای نظارتي است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه