چماق آمریکایی و تزئین ابزاری آن

ضرب شست اتمی تهران به واشنگتن

گروه سیاست خارجی -   محمد مهاجرانی - همزمان با ارائه پیشنهاداتی از طرف مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای جمع‌بندی مذاکرات رفع‌تحریم‌ها، آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ملت ایران اعمال کرد که با پاسخ قاطع تهران مواجه شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، چماق یک نوع سلاح سرد است اما به یقین می‌توان گفت ابزار اصلی ایالات متحده در پیشبرد سیاست خارجی این کشور است. البته آمریکایی‌ها چماق را بزک با ابزارهای مختلف تزئین می‌کنند و به صورت خام از آن استفاده نمی‌کنند بلکه همچنان بتوانند برای سیاستمداران جهانی تازه به دوران رسیده ژست دموکراسی و صلح بگیرند.
بایدن همچنان در مسیر ترامپ!
جو بایدن که برای مواجهه با برجام همان مسیر ترامپ را آغاز کرد، ابتدا به جای بازگشت به برجام مذاکراتی فرسایشی را آغاز کرد و همزمان با میز مذاکرات از تحریم مضاعف به عنوان یک ابزار جهت اعمال فشار و امتیازگیری از ایران استفاده کرد.
در تازه‌ترین اقدامات از این قبیل، وزارت خزانه‌داری آمریکا، دوشنبه اعلام کرد اسامی شرکت‌های جدیدی را به بهانه ارتباط با ایران در فهرست تحریم قرار داده است.
اسامی شرکت‌ها و کشتی‌ای که در فهرست تحریمی جدید خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته‌اند در زیر آمده است. این شرکت‌ها در امارات، چین، سنگاپور و مالزی مستقر هستند.
دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا بعد از معرفی این تحریم‌ها مدعی شد که آمریکا به دیپلماسی با ایران متعهد است و در ادامه گفت: ایالات متحده همچنان به پیگیری مسیر دیپلماسی برای دستیابی به بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک پایبند است. تا زمانی که ایران آماده بازگشت به اجرای کامل تعهداتش شود ما به اجرای تحریم‌ها در زمینه فروش غیرقانونی نفت و محصولات پتروشیمی ایران ادامه خواهیم داد.
جوزف بورل: فضا برای مصالحه‌های مهم اضافی به پایان رسیده است
این تحریم‌ها در حالی علیه ملت ایران اعمال شد که «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هفته گذشته در یادداشتی که در روزنامه فایننشال‌تایمز منتشر کرد ضمن اعتراف به شکست فشار حداکثری علیه ایران، گفت: بعد از ۱۵ ماه مذاکرات فشرده و سازنده در وین و تعاملات بی‌شمار با طرف‌های برجام و آمریکا من به این جمع‌بندی رسیده‌ام که فضای برای مصالحه‌های مهم اضافی به پایان رسیده است. من اکنون روی میز، متنی گذاشته‌ام که در آن، رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای برای احیای برجام به تفصیل شرح داده شده‌اند.
وی تاکید کرده بود: لازم است برای مغتنم شمردن این فرصت برای موفقیت، تصمیم‌های لازم گرفته شوند. من هیچ جایگزین جامع یا مؤثر دیگری را در دسترس نمی‌بینم.
در همین راستا نیز علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان نیز از ارائه پیشنهادات کشورمان برای جمع‌بندی مذاکرات خبر داده بود و تصریح داشت: ‏ما ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به‌منظور هموار ساختن مسیر برای جمع‌بندی سریع مذاکرات وین، که با هدف اصلاح یک شرایط پیچیده خسارت‌بار ناشی از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا آغار شده، به طرف‌های مقابل ارائه دادیم.وی افزود: ما به‌صورت نزدیک با شرکای برجامی خود، به‌ویژه هماهنگ‌کننده، به‌منظور ارائه فرصتی دیگر به آمریکا برای نشان‌دادن حُسن نیت و مسؤولیت‌پذیری خود کار می‌کنیم. ایران آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.
این بار نیز آمریکایی‌ها در پاسخ به حسن نیت ایران تحریم‌های جدیدی را اعمال کردند اما در کم‌تر از چند ساعت پس از این اقدام نابخردانه، پاسخ محکمی از تهران دریافت کردند.
پیش به سوی ۱۹۰ هزار سو!
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی شب دوشنبه در گفتگویی با اعلام اینکه دستور راه‌اندازی و تزریق گاز به صدها سانتریفیوژ جدید صادر شده است، گفت: این سانتریفیوژها از انواع ماشین‌های پیشرفته هستند و قبلاً هم این موضوع به اطلاع آژانس رسیده است.
وی افزود: این کار در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ایران و رسیدن به غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو انجام شده است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ما این ماشین‌ها را نصب کرده بودیم که از جمله آنها ۵۰۰ ماشین IR۶ است که شروع عملیات بهره برداری پروسه ۱۰ الی ۱۵ روزه است که امروز به آنها گاز تزریق می‌شود.
کمالوندی خاطرنشان کرد: در گذشته هم اقدامات متعددی صورت گرفته، به خصوص در ارتباط با رسیدن به یک هزار ماشین IR۶ که با این اقدام کاری که مجلس از ما خواسته بود برای راه‌اندازی یک هزار ماشین IR۶ و تزریق و بهره برداری از آن را به مرحله پایانی می‌رسانیم.
امریکایی‌ها تصور نکنند با این اقداماتشان می‌توانند در میز مذاکره امتیاز بگیرند
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در حاشیه نشست بزرگداشت حقوق بشر و کرامت انسانی ضمن گفتگو با خبرنگاران در واکنش به این اقدام آمریکا با اشاره به صدور قطعنامه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه کشورمان گفت: در هفته جاری با توجه به اینکه اخیراً آقای بورل هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ابتکاری را ارائه داد و متنی را به همه طرف‌ها شامل ایران، ۱+۴ و آمریکا ارائه کرد و همه طرف‌ها در پایتخت‌ها در حال بررسی این متن و توافق برای جمع شدن دور میز مذاکره و مرحله جدیدی از مذاکره در وین هستیم، روز گذشته (دوشنبه) دهم مرداد ماه شاهد صدور یک قطعنامه جدید از سوی آمریکا بودیم.
وی افزود: ما در پاسخ به این اقدام آمریکا، از شب گذشته و براساس تصمیمی که گرفته شد، نسبت به گازدهی به صدها سانتریفیوژ نسل جدید اقدام کردیم. آمریکایی‌ها تصور نکنند با این اقداماتشان می‌توانند در میز مذاکره امتیاز بگیرند.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین اشاره‌ای به رفتار اخیر آمریکا و کشورهای اروپایی در صدور قطعنامه علیه کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کرد و گفت: به یاد دارید که در هفته‌های گذشته در حالی که ما برای مرحله جدیدی از مذاکرات آماده می‌شدیم، به یکباره طرف آمریکایی در اقدامی غیرمنطقی، با هدف امتیاز گرفتن در میز مذاکره، طرح قطعنامه‌ای را در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد و قطعنامه‌ای را روی میز گذاشت.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: واقعاً ما متعجب شدیم از اینکه در حالی که در همان زمان و به کرات در این ایام، دائماً از طرف آقای بایدن پیام‌هایی را با واسطه‌ها دریافت می‌کنیم که آمریکا حسن نیت دارد و برای رسیدن به توافق جدی است، اما به یک باره قطعنامه را روی میز آژانس می‌گذارند. ما پاسخ متقابل و قاطع خود را در آن مرحله به طرف آمریکایی دادیم.
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره تحریم‌های آمریکا، گفت: موضع آمریکا در سیاست فشار حداکثری شکست خورده و امیدی به اینکه از این سیاست نتیجه‌ای حاصل‌شان شود، ندارند اما رفتار دوگانه یا چندگانه آنها را شاهد هستیم.اسلامی تاکید کرد: ایران همواره تاکید کرده و مجدد نیز تاکید می‌کند که تمام فعالیت‌های هسته‌ای آن مطابق با پادمان و NPT است. از این رو در اجرای قانون لغو تحریم‌ها و در پاسخ به این تحریم‌ها، گاز دهی به سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کردیم.
اسلامی: اراده ایران محکم است
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با این اقدام به آنها نشان می‌دهیم اراده ما، اراده مستحکمی است و برای لغو تحریم‌ها از هیچ گونه اقدامی که در راستای منافع ملت ایران است کوتاه نخواهیم آمد.
زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدام سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اقدام سازمان انرژی اتمی در راه‌اندازی و تزریق گاز به صدها ماشین سانتریفیوژ پیام مهمی برای دنیا خواهد داشت، از این جهت که جمهوری اسلامی ایران امروز شرایط متفاوتی دارد و به عنوان یک قدرت هسته‌ای مطرح است؛ البته ما این اقتدار هسته‌ای را همواره در مسیر صلح‌آمیز به کار می‌گیریم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته سازمان انرژی اتمی به آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی درباره این اقدام ارائه شده است و فعالیت‌های ما کاملاً در مسیر صلح‌آمیز پیش می‌رود.نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد تأثیر این اقدام بر روند مذاکرات هسته‌ای، گفت: قطعاً به نقطه‌ای رسیدیم که طرف مقابل به راحتی نمی‌تواند درخواست تعطیلی صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای ما را داشته باشد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: شرایط ایران با زمانی که برجام امضا شد، متفاوت است
وی اظهار داشت: امروز شرایط جمهوری اسلامی ایران با ۵ سال گذشته متفاوت است، چرا که ما مسیرهایی را طی کردیم که غیرقابل بازگشت است. به بیان دقیق‌تر، شرایط امروز ما با زمانی که برجام امضا شد، کاملاً متفاوت است و قابلیت بازگشت به آن نقطه را نداریم.در پایان می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که احتمالاً غرب تاکنون متوجه شده باشد که در تهران «کشتی‌بان را سیاستی دگر آمد» و حتماً در برابر هر اقدام خصمانه خود، پاسخی به مراتب جدی‌تر از گذشته خواهد گرفت. اکنون که قرار است دور جدید مذاکرات برای رفع تحریم‌ها در وین آغاز شود دست هیئت ایرانی از گذشته پرتر خواهد بود.شاید اگر همان وقت که ترامپ از برجام خارج شد و دولت وقت ایران، یک سال منفعلانه عمل نمی‌کرد و از همان ابتدا با اقدامات متقابل پاسخ گستاخی رئیس جمهور سابق آمریکا نسبت به حقوق بین الملل را داده بود، امروز درس عبرتی برای دولت جدید آمریکا بود تا در مقابل قوانین بین‌المللی و شناسایی حقوق ملت‌ها محترمانه عمل می‌کرد.
ضرب شست اتمی تهران به واشنگتن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه