بررسی مزیت های نهفته جام جهانی برای ایران در گفت و گو با دبیرانجمن پایانه‌داران بنادر ایران

جزیره کیش کاندیدای حضور مهمانان جام جهانی قطر

گروه دریامحور- اعظم زندیه - بیست‌ودومین دوره جام جهانی فوتبال از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ یعنی از۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱ در کشور قطر در حالی برگزار می شود که ایران به دلیل همسایگی با این کشور، می‌تواند فرصت‌های فراوانی برای جذب توریست و اقتصاد دریایی داشته باشد. به اعتقاد برخی کارشناسان گردشگری یکی از مهمترین اقدامات برای بهره گیری از فرصت جام جهانی برای ما توسعه وایجاد زیرساخت‌های دریایی در سطح عالی است؛ با توجه به نزدیکی بنادر بوشهر و قطر باید در عرصه دریا از این فرصت به خوبی استفاده شود اما آیا بندر بوشهر ظرفیت پذیرش مسافر در سطح بالا را داراست؟. توسعه ارتباط دریایی بین استان بوشهر و کشور قطر به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گرفته و در این راستا راه‌اندازی خط کشتیرانی، ایجاد پایانه مسافربری دریایی، تقویت زیرساخت‌های بندری، گمرکی و گردشگری و حل مشکلات فعالان حوزه دریا می‌تواند راهگشای توسعه روابط باشد.
به گزارش اقتصادسرآمد، با شعار و وعده دادن در زمان اندکی که در اختیارماست قطعا باید با تسریع در اقدامات زمینه بهره‌مندی از فرصت جام جهانی را فراهم سازیم در این زمینه مضاف بر حوزه جابجایی بار و مسافر از طریق دریا، باید ظرفیت‌های گردشگری را بین دو کشور فعال‌تر از گذشته کرد. گفته شده که پایانه مسافری دریایی بندر بوشهر تا زمان جام جهانی قطر آماده بهره‌‌برداری مسافران و گردشگران می‌شود ولی طبق شنیده ها حرکت قابل توجهی در این زمینه هنوز دیده نمی شود.
ایران در زمان باقیمانده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه زیرساخت‌های بندری و هموارسازی زیرساخت‌های برای توسعه مراودات از طریق دریا استفاده کند تا جام جهانی قطر فرصت بسیار خوبی باشد برای  مردم استان بوشهردر این بین نباید از تامین سوخت یارانه‌ای کشتی‌های مسافری در استان بوشهر با پیگیری‌های لازم انجام شود و اینکار در کوتاه ترین زمان ممکن باید خیال دارندگان کشتی را از این بابت راحت کرد و یارانه سوخت به کشتی‌های گردشگری ابلاغ شود. 
رخدادی که در جام جهانی قطر برای
 ایران نهفته 
محسن صادقی‌فر، دبیرانجمن پایانه‌داران بنادر ایران در گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد برگزاری بازی‌های جام جهانی در قطر را برای ایران فرصت مناسبی در جذب توریست و معرفی اقتصاد دریایی دانست و به خبرنگار ما ، گفت: انتخاب قطر به عنوان یکی از میزبانان جام جهانی قطعا این رخداد نکته مهمی  را در خود دارد و آن نزدیکی این کشور کوچک به ایرانِ بزرگ و از همه مهمتر، جزیره پر از جذابیت کیش است که حالا از آن به عنوان میزبان دوم جام جهانی قطر یاد می شود.
معرفی نقش کلیدی اقتصاد و گردشگری ایران در جام جهانی قطر
وی با یادآوری این نکته که کیش ایران می‌تواند نقشی کلیدی در جذب مردمی که به جام جهانی سفر می‌کنند، ایفا کند، افزود: ایجاد امکانات ورزشی، اقامتی و تفریحی برای تیم‌های حاضر در جام جهانی و مردم علاقه‌مندی که از سراسر دنیا برای تماشای جام‌جهانی راهی قطر می‌شوند، برخی از موضوعاتی است که کیش را جذابتر از همیشه در جلب توریست خواهد کرد.
منطقه آزاد کیش کاندیدای حضور
 مهمانان قطر
وی به امکانات ایجاد شده در جزیره کیش به منظور حضور گردشگران جام جهانی در آن اشاره کرد و ابراز داشت: کیش به دلیل برخورداری از نام منطقه آزاد برای حضور گردشگران جام جهانی قطر از سوی مسئولان کشورمان مناسب شناخته شده و به علت محدودیت امکانات هتلینگ و تعداد محدودی از گردشگران را می‌تواند در خود جای دهد.
صادقی‌فر به امکانات رفاهی کشتی‌هایی که به کیش وارد خواهند شد اشاره کرد و به اقتصادسرآمد یادآور شد: آب و هوای مشابه و یا شاید هم بهتر و خنک تر جزیره کیش نسبت به  قطر می‌تواند یکی از دلایل اصلی تیم‌های خارجی برای انتخاب این جزیره باشد.
جزیره کیش با توجه به زیر ساخت‌های خوب گردشگری با اهمیت سیستم حمل و نقل شهری و فرودگاهی عالی، هتل‌های متعدد، زمین های ورزشی و از همه مهم تر نبود الزام به اخذ روادید، فرصتی طلایی در ایران اسلامی است که می تواند قبل از آغاز این رقابت‌ها، میزبان کمپ تمرینی تیم‌های برتر جهان باشد.
با این تفاسیر برگزاری این رویداد بزرگ به قدری از اهمیت برخوردار است که بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای همسایه قطر تلاش کنند تا هر چه می توانند شرایط کشور خود را به گونه ای فراهم کنند تا از چرخه عظیم مالی این رویداد ورزشی منتفع شوند.
اگر نگاهی به شرایط جغرافیایی کشورهایی که در همسایگی قطر هستند بیندازیم، متوجه  این مهم خواهیم شد که کشور چهار فصل ایران تنها کشوری است که به لحاظ تنوع جغرافیایی و آب و هوایی قادر است گزینه عالی در این زمینه باشد تا در کناربهره بردن از  تماشایِ زنده رقابت‌هایِ جام جهانی در بالاترین سطح خود، با حضور در ایران، از جاذبه های آب و هوایی و گردشگری کشور ما نیز کمال استفاده  را بکنند. اما نباید از این مهم غافل شد که هواپیمایی کیش با وجود این مسیرهای پروازی، در مسیر پروازی از مبدا کیش به مقصد دوحه قطر و بالعکس خط پروازی ندارد. این موضوعی بسیار مهم و حیاتی برای موضوع فوتبال ایران در آینده ای نزدیک یعنی بهره مندی از فرصت های بهره مندی از جام جهانی قطر است. اما آیا زیرساخت‌ها برای این امر تا پاییز امسال محقق خواهد شد یا در حد وعده به قوت خود باقی می ماند.
 جزیره کیش کاندیدای حضور مهمانان جام جهانی قطر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه