نماینده روسیه در سازمان ملل

دستان ناتو عملیات‌های اوکراین را هدایت می‌کند

نماینده روسیه در سازمان ملل با اشاره به اینکه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بی‌طرفی دیپلماتیک خود را کنار گذاشته، گفت مربیان نظامی ناتو در حال هدایت عملیات‌های اوکراین هستند.
به گزارش اقتصادسرآمد، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل گفت اوکراین علاوه بر تسلیحات غربی، از مربیان نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم مملو شده است.
نبنزیا بامداد روز جمعه طی سخنرانی در نشست شورای امنیت توضیح داد که این مربیان نظامی ناتو هستند که با حضور گسترده در اوکراین، عملیات‌های رژیم کی‌یف را هدایت می‌کنند.
به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این‌باره اظهار داشت: «ناتو به صورت مستقیم، اقدامات کی‌یف را در میدان عملیات هدایت می‌کند. بخش اطلاعات ارتش اوکراین علناً اذعان کرده که آمریکا مستقیماً در هماهنگی هر هدف عملیات موشکی سامانه‌های هایمارس [علیه روسیه] دست دارد».
این دیپلمات ارشد روس با بیان اینکه اوکراین مملو از مربیان نظامی، مأموران سازمان‌های اطلاعاتی و مزدوران غربی شده، گفت: «در تعدادی از کشورهای [اتحادیه اروپا] نیز دوره‌هایی را برای آموزش نیروهای مسلح اوکراین برگزار می‌کنند».
نبنزیا در ادامه گفت که با این وجود، نظامیان اوکراینی در جریان عملیات ضدحمله خود در جنوب این کشور، پیشرفتی نداشته و احتمال پیشروی آنان نیز وجود ندارد.
ریانووستی در خبر دیگری به نقل از وی نوشت: «رژیم زلنسکی برای گدایی تسلیحات جدید [از غرب] به‌ویژه در آستانه نشست امروز وزرای دفاع ناتو در پایگاه رامشتاین [در آلمان]، سعی کرده حداقل این ظاهرسازی را داشته باشد که اوکراین می‌تواند حمله کند».
به گفته نماینده روسیه در سازمان ملل، بر خلاف اصول استراتژی نظامی، تبلیغات‌چی‌های اوکراینی در بالاترین رده‌های قدرت، علناً با جامعه جهانی درباره برنامه‌هایشان برای حمله به سرزمین‌های از دست‌رفته و پس‌گیری آنها صحبت می‌کنند.
نبنزیا تاکید کرد: «تا آنجایی که می‌توان گفت، حتی سران نیروهای مسلح اوکراین نیز با این جنون مخالفت کرده‌اند، اما رئیس رژیم کی‌یف پس از صحبت با متحدان آمریکایی و انگلیسی خود، قاطعانه در این‌باره اظهار نظر می‌کند».
وی با کم‌اهمیت جلوه‌دادن تسلط ارتش اوکراین بر چند روستای پیرامون کی‌یف، افزود: «کارشناسان نظامی این را به خوبی درک می‌کنند که هیچ صحبتی از پیشروی نیروهای اوکراینی در ضدحمله آنها نیست. اما رسانه‌های غربی تبلیغات می‌کنند که اوکراین یک حمله متقابل را آغاز کرده و باید با تسلیحات جدید غربی پشتیبانی شود».
به نوشته ریانووستی، این دیپلمات روس در واکنش به اظهارات اخیر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر لزوم شکست خوردن روسیه در جنگ با اوکراین و ارسال تسلیحات بیشتر به کی‌یف، گفت او خط بی‌طرفی دیپلماتیک را کنار گذاشته است.
نبنزیا با بیان اینکه از زمان کودتای غیرقانونی در اوکراین، رژیم کی‌یف فقط به‌عنوان یک مهره در مبارزه ژئوپلیتیکی غرب برای تضعیف روسیه مورد توجه بود، تصریح کرد: «بنابراین، نه انگلیس و نه آمریکا به سناریوی صلح اعتقادی نداشتند. نمایندگان غرب به کی‌یف رفتند و به زلنسکی و تیمش پیشنهاد کردند که غرب آماده است تا برای پیروزی اوکراین هر کاری انجام دهد، به جز مداخله نظامی مستقیم».
وی خاطرنشان کرد: «جوزپ بورل، دیپلمات ارشد و اصلی اتحادیه اروپا، که بی‌طرفی دیپلماتیک خود را به‌طور کامل از دست داده، قبلا می‌گفت پیروز این جنگ در مذاکرات مشخص می‌شود اما اکنون می‌گوید این جنگ در میدان نبرد خاتمه می‌یابد».
طبق این گزارش، نماینده روسیه در سازمان ملل ضمن اشاره به لفاظی‌های اخیر کشورهای همسایه اوکراین علیه مسکو، گفت: «لهستان، جمهوری چک و کشورهای بالتیک در یک جنون هیجانی روس‌هراسانه قرار داشته و بوریس جانسون نخست‌وزیر مستعفی انگلیس، بیشتر از اینکه مشکلات کشورش را حل کند، به تحریک اوکراین مشغول بود».
نبنزیا اظهار داشت: «جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز کی‌یف را [برای تنش‌زایی با روسیه] تشویق کرد. در نتیجه، زلنسکی زیر همه توافقات زد، یک تحریک آشکار در بوچا به همراه سرویس های ویژه بریتانیا انجام داد و فرصت صلح از دست رفت. بنابراین، رئیس جمهور اوکراین تصمیم اشتباه و مهلکی برای کشورش گرفت».
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با زیر سوال بردن ادعاهای آمریکا و کشورهای اروپایی مبنی بر خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی توسط روسیه از کره شمالی و ایران، از واشنگتن خواست این ادعاهایش را با مدرک ثابت کند.
به نوشته ریانووستی، این دیپلمات روس در نشست شورای امنیت از نمایندگان آمریکا و انگلیس حاضر در این نشست پرسید که اگر مدرکی مبنی بر خرید تسلیحات توسط روسیه از کره شمالی و ایران دارند، ارائه کنند.
دستان ناتو عملیات‌های اوکراین را هدایت می‌کند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه