بحران نورداستریم بزرگ‌ترین نشت گاز لوله در تاریخ

آسیب های جدی خط لوله گاز نورداستریم در دریای بالتیک

گروه نفت و انرژی - نورد استریم ۱ که شامل دو خط لوله موازی هر یک با ظرفیت ۲۷.۵ میلیارد متر مکعب در سال است، در سال ۲۰۱۱ عرضه گاز به صورت مستقیم از روسیه به آلمان را آغاز کرد. یک نهاد زیرمجموعه سازمان ملل گزارش داد نشست گاز از 2 خط لوله نورداستریم 1 و 2 در دریای بالتیک به بزرگ‌ترین نشت گاز متان در تاریخ بشر منجر شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، رویترزنوشت: برنامه محیط‌زیست سازمان ملل گزارش داد که آسیب واردشده به دو خط لوله نورداستریم در دریای بالتیک به بزرگ‌ترین نشت ثبت‌شده متان در تاریخ بشر تبدیل شده است.گاز متان یک گاز گلخانه‌ای است اما نسبت به دی اکسید کربن عمر کمتری دارد و نشتی آن از خط لوله نورداستریم در تصاویر ماهواره‌ای به طور کامل نمایان است.
مانفردی کالتاگرون، دبیر بین‌المللی واحد نظارت بر آلاینده متان سازمان ملل می‌گوید: این خیلی بد است و احتمالا بزرگ‌ترین آلودگی‌ای خواهد بود که تا کنون به ثبت رسیده است.محققان موسسه GHGsat که با استفاده از ماهواره آلایندگی متان در جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مورد بررسی قرار می‌دهند، اعلام کردند که نرخ ورود متان به هوا فقط در یکی از 4 شکاف ایجادشده در خطوط لوله نورداستریم معادل 22 هزار و 920 کیلوگرم در ساعت است.این موسسه در بیانیه خود آورده این میزان آلایندگی برابر با آلایندگی ناشی از سوختن 285 تن زغال سنگ در ساعت است. GHGsat  اعلام کرده این نرخ بسیار بالاست به خصوص آنکه 4 روز از زمان این آلایندگی گذشته است.
بهبود فناوری‌های ماهواره‌ای، توانایی دانشمندان در نظارت بر آلایندگی متان در جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طی سال‌های گذشته افزایش داده و برخی دولت‌ها امیدوار هستند این موضوع بتواند به شرکت‌ها در تشخیص و جلوگیری از ورود آلاینده متان به جو کمک کند.
تاکنون تحلیل‌های زیادی درباره علت نشت گاز از دو خط لوله نورداستریم 1 و 2 که گاز روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به اروپا می‌برد مطرح شده اما هنوز علت قطعی آن مشخص نیست. هم روسیه و هم اتحادیه اروپا گفته‌اند که احتمالا این حادثه یک خرابکاری است.
واکنش سیاستمدار لهستانی از آمریکا بابت آسیب به خط لوله روسیه 
در همین رابطه رادوسلاو سیکروسکی» نماینده پارلمان لهستان و وزیر خارجه سابق این کشورتلویحا اعلام کرد که آمریکا عامل آسیب‌ وارد شده به خط لوله انتقال گاز نورد استریم روسیه است. 
در حالی که مقام‌های روسیه از احتمال خرابکاری در خط لوله نورد استریم خبر دادند، یک سیاستمدار لهستانی از آمریکا بابت آسیب وارد شده به خط لوله انتقال گاز روسیه تشکر کرد.
سیکروسکی در صفحه توییتری خود عکسی از نشت گاز در خط لوله نورد استریم روسیه منتشر کرد و نوشت: «ایالات متحده، از شما متشکرم».
نماینده پارلمان لهستان و وزیر خارجه سابق این کشور تلویحا به دست داشتن آمریکا در آسیب وارد شده به خط لوله نورد استریم اشاره کرده است.
وی در ادامه پیام توییتری خود ادعا کرد که کمبود خط لوله برای انتقال گاز از روسیه به اروپای غربی از جمله آلمان وجود ندارد.
به گفته رادوسلاو سیکروسکی، همه کشورهای حوزه بالتیک و همچنینی اوکراین در ۲۰ سال گذشته با ایجاد نورد استریم مخالفت کرده‌اند.
این قانونگذار فعلی پارلمان لهستان سپس مدعی شد: «تنها منطق نورد استریم برای پوتین این بود که او را برای باج خواهی یا به راه انداختن جنگ برای شرق اروپا بدون هرگونه دریافت مجازات قادر کرد».وی با ابراز خرسندی درباره آسیب وارده به خط لوله نورد استریم افزود: «اکنون ۲۰ میلیارد دلار ضایعات در اعماق دریا نهفته است، هزینه دیگری برای روسیه برای تصمیم جنایتکارانه این کشور در حمله به اوکراین».مقامات سوئد روز گذشته درباره نشتی گاز در خط لوله نورد استریم ۱ در مسیر آب‌های سوئد و دانمارک پیام هشدار صادر کردند. مقام‌های دانمارک هم هشدار مشابهی دادند.توییت جنجالی وزیر خارجه سابق لهستان در شرایطی منتشر شده که در خبرها آمده بود، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) چند هفته قبل به آلمان درباره احتمال حمله به خطوط گاز هشدار داده بود.
«منابعی که نخواستند نامشان فاش شود» به مجله «اشپیگل» خبر دادند، سیا به دولت آلمان در فصل تابستان درباره احتمال حملات به خطوط انتقال گاز در دریای بالتیک هشدار داده بود و دولت آلمان فرض را بر این گرفته بود که این حملات علیه نورد استریم ۱ و نورد استریم 2 انجام می‌شود.
 وضعیت نورد استریم بر امنیت انرژی کل قاره اروپا تاثیر دارد
دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه  ۲۷ سپتامبر به اظهارنظر در خصوص بحران اخیر خطوط لوله نورد استریم پرداخت و گفت تحقیقات در حال انجام است و افزود خرابکاری را به عنوان دلیل آسیب به شبکه خطوط لوله نورد استریم ساخت این کشور در دریای بالتیک رد نمی‌کند. 
نورد استریم ای‌جی اپراتور این شبکه پیش‌تر گفت سه خط دریایی سیستم خط لوله گاز نورد استریم در یک روز متحمل آسیب بی‌سابقه شده است. اسپوتنیک هم گزارش داد نورد استریم ای‌جی از افت سریع فشار گاز درون سیستم خبر داد. بعد این شرکت اعلام کرد که آسیب بی‌سابقه است و افزود مشخص نیست کارهای مربوط به تعمیر آن چقدر زمان خواهد برد.
عملیات این خط لوله از اواخر تابستان به دلیل مشکلات مربوط به تعمیر توربین‌ها که روسیه می‌گوید ناشی از تحریم‌های غرب است، متوقف شد. با این حال پر از گاز مانده است. به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، سخنگوی پوتین در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است خرابکاری پشت این حادثه باشد، گفت: مشخص است که نوعی تخریب خط لوله وجود دارد، چه چیزی باعث آن شده؟ قبل از این که نتایج تحقیقات مشخص شود، نمی‌توانیم هیچ گزینه‌ای را نادیده بگیریم. 
وی همچنین گفت کرملین به شدت نگران این وضعیت است که نیاز به تحقیقات فوری دارد زیرا که مربوط به امنیت انرژی کل قاره است. سخنگوی کاخ کرملین اظهار داشت: این خبر بسیار نگران‌کننده است. در واقع درباره آسیب با ماهیت نامشخص به خطوط لوله در منطقه اقتصادی دانمارک حرف می‌زنیم. مسئله‌ای که مربوط به امنیت انرژی کل
 قاره است. 
 آسیب های جدی خط لوله گاز نورداستریم در دریای بالتیک
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه