بررسی« اقتصادسرآمد» از سه مولفه فراموش شده در کاهش مسیر دریایی چین به اروپا

گره چین بر راه دسترسي دريايي به اروپا

گروه دریامحور - عبور کشتیهایی که از چین راهی اروپا می‏شوند از گذرگاه شمال شرقی به بزرگترین صادرکننده جهان کمک می‏کند که کالاهایش را سریعتر به بازارهای مصرفی برساند. این مسیر تازه که از اقیانوس قطب شمال عبور می‏کند ممکن است چهره تجارت بین المللی را تغییر دهد. وبسایت اقتصادی بیزنس اینسایدر نوشته که این مسیر تازه برای تجارت بین چین و اروپا، نسبت به مسیر قبلی که از کانال سوئز عبور می‏کرد، نزدیک تر است و زمان انتقال کالا را به 10تا 12 روز کاهش می‏دهد. البته اکنون تنها چهار ماه از سال امکان استفاده از این مسیر وجود دارد اما ادامه روند گرم شدن زمین و آب شدن یخ های قطبی باعث می‏شود که امکان استفاده از این مسیر افزایش یابد. چین سالانه ۲۹۰ میلیارد یورو کالا به اتحادیه اروپا صادر می‏کند.
به گزارش اقتصادسرآمد؛ چین برای صادرات متکی به حمل و نقل دریایی است. با در نظر گرفتن این مساله پروژه های بندری در کشورهای در امتداد دریای مدیترانه توسط چین پیگیری میشود و بنادری جایگزین در شمال اروپا مانند روتردام و آنتورپ دنبال می شوند. شرکتهای چینی سرمایهگذاری خود را برای ساخت بنادری در ایتالیا و اسپانیا آغاز کردهاند. همچینی بندر سینوس پرتغال طرح دیگری است که دریای آدریاتیک را به چین متصل میکند.
تمرکز چین بر منطقه پیرئوس نگرانی آلمان و هلند را در برداشته چرا که چالشی جدی برای بنادری مثل هامبورگ و روتردام در پیش خواهد بود. برخلاف بنادر شمالی تر، چین از این بنادر برای دسترسی کامل به پیرئوس و رسیدن به جنوب شرقی و مرکز اروپا استفاده خواهد کرد. چین خواهان توسعه راه های ارتباطی و حمل و نقل خود در سراسر حوزه بالکان است. این جاست که پای راه آهن وسط می آید. برای اتصال پیرئوس به مرکز اروپا و فراتر از آن چین پروژه ای را پیشنهاد کرده که هم اکنون در اتحادیه اروپا در حال بررسی است. این پروژه شامل مدرن کردن 350 کیلومتر از خط راه آهن اروپا بین بلگراد و بوداپست است. علاوه براین چین خواهان افزایش ترافیک ریلی این خط و ساختن شهرک های صنعتی ساحلی در هامبورگ، ورشو و روتردام است تا اتصال از طریق روسیه به آسیای مرکزی فراهم شود. چین امیدورار است که 5000 قطار حمل و نقل تا سال 2020 سالانه از این مسیر عبور کنند در حالی که این میزان در سال 2016 تنها 1800 قطار بود.
چین راه خود دررسیدن به اروپا را سخت کرد
محسن جلیلوند، کارشناس مسائل بین الملل ایران در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: اهدافی که کشور چین با عبور از اقیانوس قطب شمال دنبال می‌کند چهره تجارت بین المللی را چندان تغییر نخواهد داد و لذا این کشور تنها مسیر خود در رسیدن به اروپا را سختتر کرده است.
برگ رو شده چین بازده زود هنگام ندارد
وی در ادامه با بیان این مهم که مسئولان کشور چین برگی را رو کرده‌اند که در کوتاه مدت قطعا بازده اقتصادی برای چین نخواهد داشت، گفت: تا رسیدن به اهداف اقتصادی کشور چین در اروپا، کشورهای دیگر نیز درپی تمهیدات اقتصادی ویژه خواهند بود و لذا باید این کشور منتظر برخی واکنش ها به این اقدام باشد.
سه مولفه فراموش شده در کوتاه کردن مسیر دریایی چین به اروپا 
وی با اشاره به این که سه مولف میزآن، بازار هدف و قابلیت باید در تجارت جدید چین با اروپا از راه دریایی جدید مد نظر قرار گیرد، افزود: باید دید اقتصاد چین ظرفیت رقابت با صنایع  و کالاهای اروپایی را داراست و یا تنها درپی دستیابیی به بازار جهان به طور سریع است.
بازار اروپا اشباع شده است
این کارشناس مسائل بین الملل ایران تاکید داشت: مسئولان اقتصاد چین باید به این امر واقف باشند که بازار اروپا از کالاهای خوب و با کیفیت اشباع شده است. 
به اذعان برخی کارشناسان چین با دنبال کردن برخی سیاست ها درپی پشت میز مذاکره نشاندن مسئولان دیگر کشور ها است اما کشاندن اتحادیه اروپا به پای چنین معامله ای و راضی کردن مدیران این اتحادیه برای پذیرش طرح های پکن همیشه آسان نیست. هر چند برخی کشورها از جمله مجارستان و هلند نیز بیش از حد طرفدار طرح جاده و کمربند و مسیر دریایی چینی ها هستند. چنین طرحی این امکان را برای آنها فراهم می کند که فاصله خود با بروکس را افزایش دهند. فاصله ای که مدت هاست به بیشتر کردن آن علاقمند شده اند.
با این حال برخی دیگر از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و بلژیک به سادگی زیر بار چنین قراردادی نخواهند رفت. آنها به دنبال ایجاد فضای رقابتی بین شرکت های خود و شرکت های چینی هستند و در این زمینه به پکن اعتماد ندارند. دولت آلمان اعلام کرده است که هیچ قراردادی مربوط به کمربند و جاده  و دریا را با چین امضا نمی کند مگر این که قبل از آن پکن در ابتدا امکان تجارت آزاد و منصفانه را تضمین کند. با افزایش علاقه چین به گسترش ارتباط و تجارتش در اروپا، حالا بسیاری از کشورها مجبور به انتخاب میان ایدئولوژی سیاسی و منافع اقتصادی خود هستند.
گره چین  بر راه دسترسي دريايي به اروپا
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه