اقتصادسرآمد بررسی می کند؛ دریانورد متخصص رکن اصلی قدرت دریایی ایران

استعداد نهان دریانوردان ایرانی را دریابیم

گروه دریانوردی - صنعت حمل و نقل دریایی یكی از عوامل موثر در توسعه ی تجارت جهانی به شمار می رود و روز جهانی دریانوردی فرصتی مغتنم برای بهره بردن از استانداردهای بین المللی در ترویج فرهنگ دریانوردی، ایمنی و حفظ محیط زیست دریایی و پیشرفت اقتصادی خواهد بود اگر دریانوردان از امنیت شغلی پایدار برخوردار باشند. اهمیت صنعت دریانوردی سبب شد تا كشورها برای گسترش آن، در حفظ امنیت دریاها بكوشند و اندیشهی ایجاد سازمانی جهانی را برای توسعهی قوانین بین المللی در سر بپرورانند بنابراین در 1948 میلادی در كنفرانسی كه در ژنو برگزار شد؛ سازمان بین دولتی شورایی در امور دریانوردی (IMCO) برای تحقق این خواسته ی مهم اقتصادی كشورها، تشكیل شد و این سازمان بعدها به سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) تغییر نام داد.
به گزارش اقتصادسرآمد، صنعت دریانوردی یكی از اقتصادیترین و سخت ترین شغل های دنیا محسوب می شود كه تاثیر مهمی بر اقتصاد جهانی دارد و در دنیای كنونی منبع درآمد بسیاری از كشورها به حساب می آید. در دنیا بخش دریایی از سه قسمت، كشور صاحب پرچم، صاحب بندر و ساحلی تشكیل می شود كه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران مسئولیت هر سه قسمت را برعهده دارد. روز جهانی دریانوردی همه ساله در نخستین روزهای مهر با هدف ترویج فرهنگ دریانوردی در سطح جهانی و ابراز قدردانی از تلاش‌های دریانوردان، گرامی داشته می‌شود. جمهوری اسلامی ایران همگام با جامعه جهانی «هفته ملی دریانوردی» را به منظور تقدیر از زحمات دست اندركاران در این حوزه، برگزار می‌كند و برترین‌های دریانوردی کشور را نیز به مردم معرفی می کند.
صنعت دریانوردی کشور پتانسیل های بسیار فراوان و خوبی دارد که بخشی از آن حمل ونقل کالا است. فرصت برای توسعه صنایع دریایی کشور فراوان است و با پیش بینی های صورت گرفته قطعا در آینده از ظرفیت دانشگاهها برای تربیت دریانوردان بیش از سالهای پیش استفاده خواهد شد.
دریانورد متخصص رکن اصلی قدرت
 دریایی ایران
شهاب نادری، عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس به اقتصادسرآمد، گفت: قدرت دریایی که دریانوردان رکن اصلی آن هستند نشانگر توانایی یک ملت در استحصال منافع خویش از دریاست. امروزه قدرت دریایی را مرکب از سرچشمه‌ها و عناصری می‌دانند که به شکل‌گیری آن منجر می‌شود.
نقش دریانورد متخصص درسلطه طلبی قدرت‌ها 
وی با تاکید بر اینکه بدون وجود دریا و دریانورد متخصص و آموزش دیده و قدرت دریایی، هر کشوری به نقطه تمایل برای تسلط دیگران تبدیل خواهد شد، افزود: آن‌چه امروز تلقی سنتی از رابطه دریا و قدرت را، دچار تحول کرده را می‌توان در توسعه تحقیقات علمی و شناخت ویژگی‌های دریاها و اقیانوس‌ها با بهره گیری از نیروی متخصص دریایی است.
دریا نورد متخصص عامل رشد صحیح دریایی
وی تاکید داشت: کشتیرانی بدون نیروی کار با کیفیت، با انگیزه، آموزش دیده و ماهر براساس استانداردهای بین‌المللی صحیح رشد نمی‌کند. لذا برای ارتقاء رتبه دریانوردی ایران در برنامه پنج ساله آینده، افزایش ظرفیت ناوگان، تأمین نیروی انسانی متخصص از مهم ترین اهداف است.
غفلت از استعداد نهان دریانوردان ایرانی  
این نماینده سابق نماینده مردم پاوه در پارلمان کشورمان تاکید کرد: کشور پهناور ایران به‌لحاظ برخورداری از منابع عظیم دریایی یکی از کشورهای مستعد دنیا محسوب می‌شود و اما علی‌رغم پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه صنعت دریانوردی، به نظر می‌رسد قابلیت‌ها و استعدادهای کشور به‌ویژه در حوزه اقتصاد دریایی بسیار بیشتر و افزون‌تر از دستاوردهای حاصله بوده و هنوز کشورمان به جایگاه اصلی خود در سهم جهانی نرسیده است.
نادری این روز را به تمامی دریانوردان، فعالان عرصه دریاها و خانواده‌های  آنان تبریک گفته و افزود: امیدوارم تمامی دریانوردان در پناه خداوند قادر ، با آرامش خاطر و ایمنی و امنیت کامل، به نقش و جایگاه حرفه‌ای خود بعنوان پیشگامان عرصه اقتصاد دریاها در سایه تخصص خود افتخار کنند.                             
با این تفاسیر توجه مسئولان به امر آموزش دریانوردی امری ضروری است که حتما باید صورت بگیرد، اما به‌عنوان پرسش پایانی می‌خواهم بپرسم که اساسا برای ارتقای سطح کیفی آموزش دریانوردی در ایران چه راهکارهایی وجود دارد؟ لذا ازجمله این راهکارها می‌توان به ایجاد مکانیزم‌های استاندارد و بسترهای علمی برای رتبه‌بندی مراکز آموزشی داخلی، تطبیق وضعیت آموزش دریانوردی کشور در مقایسه با کشورهای پیشرفته، ایجاد رقابت علمی بین مراکز آموزشی، توسعه و توانمندسازی دانش مدیران و کادر آموزشی مراکز، بازتعریف، طراحی و اجرای پروژه‌های بهبود با رویکردهای علمی و بهره‌گیری و تجهیز مراکز به تکنولوژی‌های نو و متناسب با نیازهای فعلی صنعت دریانوردی اشاره کرد.   
دیر زمانی است که دریا شناسان سعی دارند الگوی تمرین شده در خیلی از کشورهای دریایی و غیر دریایی برای پیشرفت و گسترش ماندگار، را در ایران نیز بر مدار دریا تبیین و پیاده سازی نمایند اما تا کنون به دلیل نبود شناخت کافی در سطح جامعه و به ویژه مسئولان، عمدتا به تعریف و تبیین از این رویکرد پرداخته اند.
قدرت دریایی نشانگر توانایی یک ملت در استحصال منافع خویش از دریاست. امروزه قدرت دریایی را مرکب از سرچشمه‌ها و عناصری می‌دانند که به شکل‌گیری آن منجر می‌شود؛ سرچشمه‌ها و منابع قدرت عبارت است از: جامعه و ملت دریایی، منابع، سبک حکومت و سیاست دولت و جغرافیا که وقتی با عناصری نظیر کشتی‌های تجاری و جنگی، پایگاه‌ها و ابزار جنگ ترکیب می‌شود، قدرت دریایی را به وجود می‌آورد؛ بنابراین قدرت دریایی فقط متکی‌بر عناصر دریایی نبوده بلکه مجموعه‌هایی از عناصر قدرت ملی شامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی و زیست‌محیطی یک ملت را نیز در برمی‌گیرد.
استعداد نهان دریانوردان ایرانی را دریابیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه