انتظارات دریایی از دولت چهاردهم
ایرج گلشنی- دولت چهاردهم بعد از روی کارآمدن، شعارهای امیدبخشی در باره دریا طراحی کرد؛ اما ما در روزنامه دریایی سرآمد هنوز خروجی آن شعارهای امید بخش را حس نکردهایم. مهمترین اقدامات را میتوان در تغییر مدیران خلاصه کرد و پس روند و رویه همان شد که بود. این در حالی است که بعد از شعارها، انتظارات جامعه دریایی کشور اوج گرفت و همه منتظر تغییرات و تحولات شگرف درعرصه توسعه و تعالی سازمان ها و فعالیت های دریایی ایران بودند. اکنون نزدیک به دو سال از عمر چهارساله دولت چهاردهم می گذرد و معلوم نیست که به روال گذشته، این دوره چهارساله تکرار شود. این است که دولت چهاردهم برای معجزه در پهنه دریا فقط دو سال فرصت دارد و نمیتوان روی چهارساله های معروفی و مرسومی که جریان قدرت را در ایران هشت ساله کرده بود حساب باز کرد.
دولت سیزدهم، کار اساسی خود را با توجه به «شورای عالی صنایع دریایی» آغاز کرد و به مثابه «شورای عالی انقلاب فرهنگی» که قرارگاه علم و فرهنگ کشور شد، مقرر داشت که شورای عالی صنایع دریایی از خمودگی و رکود خارج شده و تبدیل شود به «قرارگاه توسعه دریایی کشور». این روند خوب و امیدبخشی بود زیرا در لوای آن، اولین گام که ساماندهی ساختارهای پراکنده و ایجاد یک مدیریت واحد بر ارکان دریایی بود، برداشته شد. اما حادثه تلخ سقوط، باعث سقول مجدد شورای عالی صنایع دریایی و بی توجهی به آن شد. دولت چهاردهم که وارد میدان شد، قبل از هر چیز شروع کرد به ایجاد ساختارهای موازی جدید. شورای عالی صنایع دریایی از رکن افتاد و «هماهنگی اجرای سیاست ها» نوآوری ویژه دولت چهاردهم شد.
شعارهایی که به شدت به سمت دریا و توسعه دریایی بود، انتظار میرفت با ساختار جدید هماهنگی سیاستها به سرعت پیش برود؛ اما اکنون که نزدیک دو سال از فعالیت این ساختار جدید میگذرد، نماد و نمودی از هماهنگی برای اجرای سیاستها محسوس نشده است.
موضع مجمع تشخیص مصلحت نظام
چند روز پیش، مجمع تشخیص، گزارش دولت را استماع کرد و نپسندید. رییس برنامه و بودجه، رییس هماهنگی سیاست های کلی دریامحور و وزیر راه و شهرسازی به عنوان سه متولی بزرگ توسعه دریایی، میتوان گفت که با ارائه طرح ها و برنامه ها و آمارهای کلی نتوانستند اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را قانع کنند. این شد که مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گذاشته است تا چند هفته آینده، مجدد دولت ارائه گزارش کند؛ اما این بار «دقیق و روشن و عملیاتی.»!
برنامه ناقص توسعه
براساس ابلاغیه سیاست های توسعه دریا محور، قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج دستگاههای مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاستها را، شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرائی لازم در مهلت شش ماهه ارائه کند.
اما این شش ماه به دو سال نزدیک شده است و برنامه ای جامع و کاربردی هنوز تهیه نشده است. این نشان میدهد که دولت برای تهیه و اجرای برنامه های دریامحور کار سخت و پیچیده ای در پیش رو دارد. این یعنی: اگر با رویه های معمول اداری به آن بپردازند، تا سال ها نه برنامهای خواهد بود و نه اجرایی. بنابراین، به نظر میرسد که اقدام در راه تحقق اهداف توسعه دریامحور و اجرای سیاست ها نیاز به یک اقدام «جهادی و انقلابی» دارد. چیزی که به نظر نمیرسد در قاموس دولت چهاردهم بگنجد. روند بسیار کند و ناامیدکننده است. به نظر میرسدطی دو سال اخیر اقدام موثری که بتوان آن را به عنوان یک جریان سازی محکم برای توسعه دریایی کشور نام برد، رخ نداده است.
برخی اقدامات اولیه
چند اقدام اولیه و بنیادین می توانست به سرعت در دولت چهاردهم اجرایی شود:
اول: تقویت شورای عالی صنایع دریایی کشور به عنوان قرارگاه توسعه دریایی برای تحقق ایجاد فرماندهی واحد بر توسعه دریایی ایران.
دوم: همان گونه که شورای عالی اداری به راحتی ساختار تخصصی سازمان شیلات را حذف و وظایف آن را در دل وزارت کشاورزی ادغام کرد، دولت چهاردهم میتواند سازمانها متعدد دریایی را در هم اذغام کند. مثلا به جای واگذاری وظایف شیلات به وزارت کشاورزی، آن را در سازمان بنادر و دریانوردی با نام جدید «سازمان بنادر، دریانوردی و شیلات» ادغام میکرد. همچنین سازمان های دیگر و ارکان دیگر که مشابه شیلات است را کنار آن ها قرار میداد و از اجزاء «یک کل» بسازد. این کار سختی نبوده و نیست.
سوم: بعد از تثبیت شورای عالی به عنوان قرارگاه و مغز راهبردی، و ایجاد ساختار جدید دریایی به عنوان بازوی اجرایی، سرعت و چابکی در فکر و عمل ایجاد میشد و می توانست به سرعت برنامههای بهبود را طراحی و با هماهنگی و همافزایی اجرایی کند.
چهارم: اگر ساختار هماهنگ و منسجم میشد، می توانست انبوهی از فعالیت های خلق الساعه مانند نمایش و همایش را مدیریت کند.
پنجم: می توانست مسیر بودجه های ریز و کوچک را به سمت یک هدف مشخص قرار دهد تا با کنار هم قرار گرفتن این بودجههای کوچک که در دل ساختارهای متعدد گم شده است، بودجههای کلانی برای مصارف خاص و هدفمند تامین کند.
ششم: حداقل انتظار این بود که با وجود انبوهی از ساختارهای موازی، ساختار جدیدی به جریان های دریایی ایران اضافه نکند.
هفتم: جهتدهی به تمامی دستگاهها در قوه مجریه، مقننه و قضاییه برای کار هماهنگ و مشترک و نیز جهت دهی به رسانههای کشور مخصوصا رسانه ملی برای گرایش به دریا میتوانست و می تواند معجزه خلق کند و یک باره موتور پیشران توسعه دریایی ایران را به بهترین نحو ممکن روشن کند.
دست به دامان مجمع
اکنون همه اهالی دریا چشم انتظار جلسه بعدی دولت با مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند. گویا راهی جز دست به دامان مجمع شدن کاری از کسی بر نمیآید. انتظار می رود که مجمع قاطع و بی تعارف اقدام کند و مسیر مسدود توسعه دریایی ایران را باز کند. امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نظام، با قدرت و صلابت در حرکتسازی به سمت توسعه واقعی و غیرشعاری توسعه دریایی کشور ظاهر شود
برچسب ها : ایرج گلشنی اقتصادسرآمد دولت چهاردهم
-
لزوم رفع موانع توسعهای و تقویت سرمایهگذاری در منطقه آزاد اینچهبرون
-
یک ادعا برای توقف روند افولی راهآهن ایران!
-
روند کند توسعه و صادرات شیلات در پی کمبود خوراک آبزیان
-
چشمانداز مخالفت آمریکا با طرح کربنزدایی از کشتیرانی
-
«بحران خاموش زیرساختها» ضرورت تغییر پارادایم توسعه در ایران
-
نمایش اقتدار دریایی سپاه در خلیجفارس
-
چالشها و فرصتهای جذب سرمایهگذاری خارجی در بنادر ایران
-
انتظارات دریایی از دولت چهاردهم
-
کاسپین اکسپو 2025؛ بزرگترین رویداد تجاری شمال کشور با محوریت منطقه آزاد انزلی
-
سند برنامه ملی گذر تصویب شد
-
تا پایان آبانماه ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر کشور به حدود ۳۱۰۰ مگاوات خواهد رسید
-
ممکن است برخی شبها فشار آب تا حد صفر کاهش یابد
-
حرکت نخستین قطار صادراتی کلینکر از هشتگرد به ترکیه
-
رکورد ریلی در پروژه چابهار – زاهدان جابجا شد
-
ابلاغ قانون همکاری ریلی بین ایران و ترکیه از سوی دکتر پزشکیان
-
ظرفیتشناسی و راهبردشناسی مبنای برنامه بلندمدت گردشگری خواهد بود
-
دانشگاه و صنعت در کنار هم برای آینده پایدار آبزیپروری
-
برگزاری نخستین نشست مشترک شیلات و اتحادیه صیادی پره در مازندران
-
انتصاب سرپرست ادارهکل حراست سازمان منطقه آزاد مازندران
-
توافق ایران و افغانستان برای رفع موانع تجاری در منطقه آزاد سیستان
