احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

تلاش دولت در حوزه اینترنت باید رضایت حداکثری جامعه را فراهم کند

گروه جامعه - محمد آیتی - دو ماه است که به واسطه ناآرامی‌های کشور، سرعت اینترنت با کاهش جدی روبروست و شبکه‌های پرطرفدار اجتماعی هم، فیلتر است. این دست اتفاقات در ایران، مسبوق به سابقه است. ناآرامی‌های دی 96، آبان 98 و همچنین اعتراضات مردم خوزستان در سال 1400، نمونه‌هایی از این رویکرد است.گفته می‌شود ده‌ها هزار نفر از مردمی که بر بستر اینترنت و پلتفرم‌هایی مثل تلگرام، واتس‌اپ و اینستاگرام، کار اقتصادی خود را دنبال می‌کردند، آشفته‌تر از همیشه هستند و برخی از آن‌ها حتی برای فروش محصولات‌شان، راهی ایستگاه‌های مترو شدند.در همین خصوص، احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز به اقتصاد سرآمد گفت: اکنون موضوع اصلی، فیلترینگ نیست، چون اساساً خیلی شاهد اینترنت خاصی نیستیم و سرعت بسیار نزول پیدا کرده است.
این هفته‌ها به خاطر مسائل امنیتی، دولت روی به چنین تصمیمی آورده است
وی افزود: این هفته‌ها به خاطر مسائل امنیتی، دولت روی به چنین تصمیمی آورده است و از آن‌جایی که این ناآرامی، اولین تجربه ما نیست، باید در این سال‌ها، به سمت مصونیت‌سازی در فضای مجازی می‌رفتیم، به نحوی که بحران‌های اجتماعی، نتواند بر این فضا تاثیر بگذارد.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصریح کرد: تا زمانی که ما از مصونیت‌سازی اجتناب کنیم، همواره کشور از این بحران‌ها آسیب خواهد دید. این اتفاق در سایه شفافیت و مواجه شدن با افکار عمومی می‌تواند شکل بگیرد. یعنی مردم نسبت به دولت و دولت نسبت به مردم نباید احساس خوف و ناامنی داشته باشند.
علیرضابیگی در پاسخ به اینکه طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی می‌توانست این مصونیت را رقم بزند؟ گفت: خیر، چون آن طرح با آن رویکردها، کسب و کار مردم را در مخاطره قرار می‌داد و محدودیت‌های دسترسی مردم به ارتباطات را سبب می‌شد و در ادامه، بی‌اعتمادی مردم را به بار می‌آورد. اگر روال، درست بود و رضایت مردم را ایجاد می‌کرد، حتماً با خروجی خوبی توام می‌شد. هدف دولت در خصوص تصمیم‌گیری برای اینترنت و فضای مجازی، باید ایجاد رضایت حداکثری در جامعه باشد.
وی افزود: مردم، منفعت خود را بهتر از هر کسی تشخیص می‌دهند. وقتی دولت در ابعاد مختلف در این خصوص نشان داد نمی‌تواند حس منفعت را به مردم منتقل کند، نتیجه شد بی‌اعتمادی و ناامنی. امنیت یعنی به وجود آوردن شرایطی که مردم نسبت به دولت و دولت نسبت به مردم، باور و حس خوبی داشته باشند.
نماینده تبریز تصریح کرد: هر دولتی که در راس کار است باید همتش، به دست آوردن رضایت خاطر مردم باشد و در این رابطه، نیاز به تصمیمات قاطع است. اگر رضایت مردم تامین نشود، آثار منفی آن، هم آنی و هم در آینده دیده خواهد شد. دولت‌ها برای استمرار مسئولیت خود، نیاز به اقناع کردن جامعه دارند و دولتی که این‌طور تصوری نداشته باشد، یعنی نیازمند پشتوانه مردمی نیست.
علیرضابیگی در پاسخ به اینکه چطور باید کسب و کارهایی که در بستر فضای مجازی فعالیت می‌کردند و آسیب دیدند را کمک کرد؟ گفت: باید از دولت سوال کرد که چه برنامه‌ای دارد. هم مصونیت‌سازی و هم ایجاد رضایت در این فضا، متوجه دولت است. کسب و کارها را باید حمایت کرد تا معیشت‌شان با چالش روبرو نشود، وگرنه شاهد استمرار بحران‌ها خواهیم بود و حتماً غفلت از مردم در زمانی که دولت به حمایت و پشتوانه مردمی نیاز دارد، تاثیر منفی خود را نشان خواهد داد.
در همین رابطه، انجمن تجارت الکترونیک تهران گفته، قطع دسترسی به اینستاگرام، بیشتر از ۴۰۰ هزار کسب و کار را با خطر نابودی مواجه ساخته و امرار معاش بیشتر از یک میلیون نفر را با مشکلاتی جدی همراه کرده است. در این بین هر کدام از مسئولان ذیربط حرف‌های ضد و نقیضی در خصوص رفع فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی می‌زنند.
همچنین چندی پیش، غلامرضا منتظری، نماینده گرگان گفته بود: برخورد سلبی به تنهایی پاسخ نمی‌دهد و اگر قرار است محدودیت‌هایی را در فضای مجازی قائل شویم، معتقد هستم چه بهتر است که این موضوع و دلایل آن از طریق رسانه‌ها به طور شفاف مطرح شود تا این‌طور مطرح نشود که حاکمیت در اندیشه بستن و مسدود کردن کلی این فضا است که نه مجلس و نه دولت همچین نگاهی ندارند.
او افزود: نگاه ما در کمیسیون فرهنگی نیز بر همین امر استوار است. در حال حاضر در کمیسیون فرهنگی کارگروه‌های تخصصی، موارد مختلف را رصد می‌کنند و ما انتظار داریم هرچه زودتر به این موضوع پایان داده شود.
 تحولات اخیر، ضربه جدیدی به سهم زنان در مشاغل فضای اینترنت داشته است 
از طرفی گفته می‌شود، اشتغال زنان پس از تحریم‌ها و شیوع کرونا سومین شوک خود را تجربه می‌کند؛ شوکی که حاصل قطعی‌های اینترنت پس از حوادث اخیر بود. به نظر می‌رسد تحریم‌های اقتصادی و کرونا دو عامل اثرگذار بر کاهش میزان مشارکت اقتصادی زنان و افت سهم اشتغال آنان در بازار کار بوده‌اند. حال باید عامل سوم، یعنی اختلال اینترنتی نیز به آن‌ها افزوده شود. مطابق برآوردها، زنان سهم قابل توجهی در مشاغل فضای اینترنت داشتند که تحولات هفته‌های اخیر، ضربه جدیدی به اشتغال آن‌ها وارد کرده است.
تلاش دولت در حوزه اینترنت باید  رضایت حداکثری جامعه را فراهم کند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه