بررسی راهبرد تجاری در بنادر کوچک در گفت و گوی« اقتصادسرآمد» با یک کارشناس حوزه دریایی و بندری

توسعه اقتصاددریا پایه در گروی فعال‌سازی بنادرکوچک

گروه اقتصاد دریایی - در طول دهه‌های پیشین با توجه به رشد و توسعه بنادر بزرگ در سطح کشور، بنادر کوچک نقش خود را در سطح منطقه‌ای و ملی از دست داده و به یک بندر محلی تبدیل شده‌اند. این درحالی‌ است که این بنادر با توجه به پتانسیل‌های خاص خود می‌توانند به‌عنوان جزئی از کل به سازمان بنادر و دریانوردی کشور در تحقق چشم‌اندازهای آن کمک کنند. در حال حاضر، به علت محدودیت‌های طبیعی بنادر کوچک از قبیل عمق کم و ظرفیت پذیرش شناورهای کوچک سنتی، اقبال مناسبی برای سرمایه‌گذاری ملی و توسعه این بنادر وجود ندارد. بسیاری از این بنادر در عمل سودده نبوده و تنها به واسطه وابستگی اجتماعی جوامع محلی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. 
به گزارش اقتصاد سرآمد، احیای مجدد بنادر کوچک و یا افزایش بهره‌وری آنها که به تبع اقتصاد خانوارهای وابسته، شهر و کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، یکی از اهداف سازمان بنادر و دریانوردی کشور در سال‌های گذشته بوده است. بر این اساس، طرح پژوهشی بررسی و مطالعه جهت‌گیری‌های راهبردی بنادر کوچک با تمرکز بر الگوی کاربری و مدیریتی توسط سازمان بنادر و دریانوردی کشور تعریف شده و انجام آن به بخش حمل و نقل دریایی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی محول شد که در سال های اخیر به انجام رسید. فاز اول طرح یاد شده مربوط به مطالعات راهبردی بنادر کوچک استان‌های خوزستان، بوشهر و گلستان بوده است و فاز دوم نیز برای بنادر کوچک استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گیلان تعریف شده است.
از اهداف عمده در این طرح می‌توان به شناسایی تهدید‌ها و فرصت‌های پیش هر یک از بنادر کوچک، افزایش عملکرد و بازدهی آنها، کمک به رشد اقتصادی شهرها و واحد‌های صنعتی و تجاری پیرامون بنادر کوچک، افزایش قدرت رقابت بنادر کوچک در سطوح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی، کمک به ارتقای سطح عملکردی بنادر کوچک تجاری در زنجیره حمل و نقل و اقتصاد کلان کشور و دستیابی به چشم‌اندازی جامع از وضعیت پیش‌ روی بنادر مورد مطالعه اشاره کرد.
بنادر کوچک نیروی محرک اقتصادی 
در راهبرد تجارت
محمد سرایی، کارشناس حوزه دریایی و بندری در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: امروزه در اکثر کشورها بنادر کوچک به عنوان نیروی محرک اقتصادی در راهبرد تجارت با کشورهای همسایه و توسعه اشتغالزایی در منطقه نقش کلیدی ایفا می‌کند.
اقتصاد دریا پایه در گروی فعال‌سازی بنادرکوچک
وی توسعه فعالیت‌های دریامحور و اقتصاددریا پایه را در گروی فعال‌سازی بنادرکوچک دانست و افزود: با فعال‌سازی این بنادر می‌توان فرصت‌های خوبی را در اختیار تجار و صادرکنندگان قرار داد. از این رو تقویت بنادر کوچک در گستره ساحلی  سپهر اقتصادی منطقه را بیش از گذشته قوت میبخشد.
سرایی به موقعیت استراتژیک بندر «شیو» و نزدیکی این بندر کوچک به بندر الرویس قطر اشاره و تصریح کرد: رسیدن به نقطه تعالی تجارت با این بازار مستعد از طریق بندر شیو نیازمند توسعه تجهیزات است و اگر امکانات و زیرساخت‌های لازم در این بندر فراهم شود، می‌توان با کمترین هزینه حمل و نقل، صادرات و واردات را از این مکان با قدرت بیشتر عملیاتی کرد.
بنادر کوچک و قدرتی مثال زدنی
 وی با بیان اینکه توسعه بنادر کوچک بیشتر با هدف بهبود وضعیت ساحلنشینان است که در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهد شد و این مهم در بودجهریزی سازمان نیز دیده شده تا پروژه‎‌های دارای عایدات بیشتر برای مردم در اولویت ویژه دیده شوند گفت: یکی دیگر از ابزارهای موثر در حوزه بنادر کوچک، موضوع بانکرینگ و سوخت رسانی به کشتی های بین المللی است که این مسئله می توان درآمد بسیار بالایی را برای کشور به همراه داشته باشد.او با اشاره به اینکه رونق بنادر کوچک موجب خواهد شد تجمع جمعیتی در طول سواحل کشور توزیع شود، اظهار کرد: علاوه بر این رونق بنادر کوچک عاملی خواهد بود تا با ایجاد اشتغال از مهاجرت سکنه این بنادر به شهرهای بزرگ جلوگیری بعمل می آید؛ بنابراین نقش ژئوپلتیک بنادر کوچک از این حیث قابل تأمل است.
کارشناس بنادر و دریا با استناد به سخنان مسئولان دریایی کشور، تاکید کرد: امکان واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی همواره مهیا بوده و خواهد بود. بندرهای کوچک شرق وغرب استان نقطه قوت در اقتصاد دریا محور محسوب می‌شوند، لذا در شرایط تحریم باید از همه ظرفیت‌ها برای رشد و توسعه بیشتر اقتصاد استفاده کنیم. هرچند این بندر ها بواسطه نوپا بودن، درآمدزایی ناچیزی دارند اما هریک از این بندرهای کوچک با ایجاد سرمایه گذاری های بهینه به سهم خود می توانند نقش مهم و راهبردی در توسعه استان و ایران داشته باشند.
چرا که این بنادر توانسته‌اند در تحریم‌ها به کشور کمک کنند و قطعا می‌توانند سهم خوبی از تجارت دریایی کشور را به خودشان اختصاص دهند.
 توسعه اقتصاددریا پایه در گروی فعال‌سازی بنادرکوچک
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه