بررسی« اقتصاد سرآمد» از ضرورت ایفای نقش وزارت گردشگری در تقویت گردشگری دریایی

معادله پیچیده گردشگری دریایی در ایران

گروه اقتصاد دریایی -  اقتصاددانان بر این عقیده هستندکه صنعت گردشگری دریایی فراتر از یک صنعت، به‌مثابه پدیدۀ پویای جهانی و اجتماعی است که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. پدیده‌ای که با سازوکاری درهم‌ تنیده و پنهان در زمان‌ها و مکان‌های مختلف، اشکال گوناگونی به خود می‌گیرد و به همین دلیل تأثیرات کاملاً متفاوتی را بر جوامع انسانی در طول قرن ها بر جای گذاشته است، به همین دلیل که شناخت دقیق و تحلیل علمی پدیده گردشگری می‌تواند چارچوب‌های محکمی برای برنامه‌ریزی صنعت گردشگری فراهم آورد. براساس نظر سازمان جهانی جهانگردی، گردشگری بزرگ‌ترین صنعت فعال در تمام جهان است.به گزارش اقتصادسرآمد، اکثر کشورها از کشورها، این صنعت پویای گردشگری را منبع اصلی درآمد، اشتغال‌زایی، رشد و توسعۀ زیرساخت‌های خود می‌دانند. ‌‌جاذبه‌های گردشگری دریایی به‌‌‌ ‌‌‌‌عنوان هستۀ اصلی مقاصد گردشگری و سرمایه‌های اولیۀ این صنعت، نقش بسیار اساسی در برنامه‌ریزی و توسعۀ این صنعت دارند. با علم بر اهمیت گردشگری دریایی و نقش بدون انکار آن در چرخش چرخ‌های اقتصاد یک کشور و شناخت پتانسیل‌های دست ‌نخورده و بکر بخش‌های سواحل دریایی ایران و جذابیت این مناطق برای گردشگران داخلی و خارجی و با توجه به موضوع گستردگی بیش‌ ازانتظار چرخش مالی در صنعت گردشگری حدود 10 درصد تولید ناخالص ملی کشورها را شامل می‌شود. باید انتظار داشت با توسعۀ این صنعت، شاید بتوان کمبود و عقب‌ماندگی در سایر بخش‌های صنعت‌ کشور را که به دلیل مسائل داخلی و خارجی شکل گرفته اند جبران کرد و از این بحران اقتصادی که چند سالی است کشورمان درگیرآن شده است رها شویم. به عقیدۀ بسیاری از کارشناسان، یکی از راه‌های علاج و ترمیم زخم‌های اقتصاد کشور، توجه بیش‌ از پیش به صنعت گردشگری و به‌خصوص گردشگری ساحلی است. از‌ آنجا که بنیان اصلی صنعت گردشگری را طبیعت و نعمت‌های الهی تشکیل می‌دهد، حتی اگر کشور‌های قدرتمند اقتصادی از معادن، نفت، گاز و فناوری اطلاعات برخوردار نباشند.
معادلات پیچیده اقتصاد گردشگری دریاییشهاب طلایکی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق در گفت و گو با اقتصاد سرآمد گفت: در دنیای امروز با توجه به معادله‌های پیچیدۀ اقتصادی حاکم میان حکومت‌ها، تأثیرگذاری و تأثیرپذیری کشورها از یکدیگر امری مشهود و غیرقابل ‌انکار است. اما متاسفانه این مهم در کشور ما از مدیریت واحد برخوردار نیست.
وزارت گردشگری و نقش آن در تقویت گردشگری دریایی
وی با بیان این که سواحل ایران از پربارترین و پویاترین مناطق  و بستر بسیاری از فعالیت‌های عظیم اقتصادی، اجتماعی و نظامی جهان به شمار می‌روند و حفاظت از محیط‌زیست آن، یکی از اولویت‌های مهم در کشور باید باشد و لازم است مسئولان وزارت گردشگری به این مهم، جهت ارتقای رتبه خود اهمیت دهند.راهبرد حلقه مفقوده گردشگری دریاییوی با اشاره به نبود راهبرد لازم در وزارت گردشگری به منظور توسعه گردشگری در سطح کلان دریایی، افزود:  گردشگری در مناطق ساحلی موجب رونق اقتصادی ساحل‌نشینان، کاهش فقر، افزایش درآمد و کاهش بیکاری می‌شود و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی مردم در این مناطق و افزایش رفاه اجتماعی را به همراه خواهد داشت. اما آیا ایران با هفت استان ساحلی و دارای مرز آبی در شمال به استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و در جنوب به خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان محدود می‌شود که حدود 5/22 درصد از جمعیت کشور را در خود جای‌‌ داده است. توانسته از پتانسیل‌های موجود بهره کافی را به اقتصاد دریایی تخصیص دهد؟صنعت گردشگری 10 درصد کل تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داده است، سخن دیگری بود که طلایی به آن اشاره کرد و گفت: پتانسیل درآمدزایی و تولید شغل در صنعت گردشگری دزیایی امروز بر هیچ‌کس پوشیده نیست و امارهای بین‌المللی حاکی از رشد در زمان رکود اقتصادی بین‌المللی در این عرصه بوده است .در همین ایام و در مناطق آسیا و اقیانوسیه شاهد رشد چشمگیر گردشگری هستیم که علت آن وجود جاذبه‌های تاریخی و رشد صنعت گردشگری دریایی و ساحلی به رغم کم برخورداری از جاذبه‌های گردشگری است.
نیاز جامعه به راه اندازی گردشگری دریایی
طلایی تاکید کرد: گردشگری دریایی یکی از مهم‌ترین پدیده‌های فرهنگی- اجتماعی دنیای مدرن امروزی است. چرا که به دلیل صنعتی شدن جوامع و برای کاهش فشارهای روانی شهرنشینی و نیاز به گذراندن اوقات فراغت و احساس آرامش، توجه به صنعت گردشگری با استقبال چشمگیری روبه‌رو شده است. این گونه است که جذب جهانگردان و گردشگران داخلی و خارجی کشور ایران، به سمت سواحل کرانۀ جنوبی دریای خزر و سواحل شمالی خلیج‌فارس، سهم عمده‌ای از صنعت گردشگری کشور را به خود اختصاص داده است.لذا باید اذعان داشت؛ توسعه گردشگری دریایی علاوه بر ارائه تجربه متفاوت زندگی روی دریا، صنایعی مانند شناورسازی، لنج‌سازی و صنایع‌دستی دریایی را رونق می بخشد و اقتصاد جوامع محلی ساحل‌نشین را تقویت می‌کند. ونق و شکوفایی گردشگری دریایی یکی از اولویت‌های اعلام شده دولت و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، در سند تحول دولت هم در دو بخش به موضوع تحول دریامحور و تحول گردشگری دریایی اشاره شده است سندی که دیگر نمی تواند اولویت باشد چرا که بسیاری از شاخص ها در این عرصه دستخوش تغییرات عمده شده‌اند. اما توسعه گردشگری دریایی نیازمند نقشه راه و احصای محورهای اصلی همکاری در راستای برنامه محور شدن آن است که همکاری مستمر دو بخش خصوصی و دولتی را می‌طلبد.
 معادله پیچیده گردشگری دریایی در ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه