مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر معطل تامین اعتبار است

 رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر گفت: مجتمع آبزیان دریایی این مجموعه در دلوار تنگستان که شامل تولید بچه ماهی و غذای آبزیان است با ۵۸ درصد پیشرفت فیزیکی معطل تامین اعتبار است.  به گزارش اقتصادسرآمد، علی احمدی زاده در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر افزود: قرار بود این مجتمع آبزیان با ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت مشارکتی در شهرک زیست فناورانه بندر دلوار شهرستان تنگستان احداث شود که از سال ۹۹ تاکنون ۱۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای این پروژه تامین اما هنوز تعهد مالی استان برای تکمیل این پروژه تامین نشده است. وی در گزارش ایرنا بیان کرد: در صورتی که تعهد مالی استان بوشهر در خصوص مجتمع دریایی آبزیان دلوار تحقق یابد این پروژه تا پایان سال مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.  احمدی زاده ادامه داد: مجتمع آبزیان دریایی دلوار ظرفیت تولید پنج میلیون قطعه بچه ماهی سی‌باس را دارد که با بهره برداری از این مجتمع بزرگترین مشکل فعالان بخش پرورش ماهی در قفس در استان بوشهر برطرف می‌شود.  وی اظهار کرد: در زمان حاضر به دلیل نبود امکان تولید بچه ماهی در استان، تامین بچه ماهی برای ذخیره سازی در قفس‌های پرورش ماهی از خارج از کشور انجام می‌شود که کاری پرهزینه برای پرورش دهندگان است و همین امر باعث شده امروز بسیاری از قفس‌های پرورش ماهی که به آب انداخته شده اند خالی بماند.  به گفته احمدی زاده ساخت مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر در طرح کسب دانش فنی تولید و تکثیر به‌ عنوان یکی از ۳۱ طرح فناورانه ملی جهاد دانشگاهی در سال ۹۸، کشور را از واردات بچه ماهی که در زمان حاضر از کشورهای هند، استرالیا و تایلند برای پرورش در قفس انجام می‌شود، بی‌نیاز می‌کند.  وی یادآور شد: جهاد دانشگاهی استان بوشهر در تلاش است که با اجرای پروژه مجتمع آبزیان دریایی دلوار و ایجاد فناوری و زیرساخت تولید بچه ماهی و غذای آبزیان زمینه رونق هر چه بیشتر صنعت پرورش ماهی در قفس را در استان فراهم کند چرا که وقتی قرار است همه زیرساخت‌های یک صنعت از خارج وارد شود هزینه تولید برای پرورش دهنده بسیار افزایش می‌یابد.
 ۲ مرکز در حوزه پزشکی در حال تجهیز
 رئیس جهاد دانشگاهی یادآور شد: افزون بر این در زمان حاضر این مجموعه ۲ مرکز در حوزه پزشکی شامل مرکز آزمایشگاهی تشخیص طبی و ژنیتک با بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی و نخستین مرکز آموزشی مهارتی حرفه ای علوم پزشکی نیز با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا دارد که قرار است تا دهه فجر امسال مورد بهره برداری قرار گیرد.
 مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر معطل تامین اعتبار است
 هیچ سند راهبردی برای شرکت‌های دانش بنیان نیست 
 وی اظهار کرد: در سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب همواره بر ۲برابر شدن شرکت‌های دانش بنیان تاکید دارند اما هنوز هیچ سند راهبردی و کار مطالعاتی برای این فرمایش ایشان نوشته نشده است.  وی ادامه داد: امروز افراد نخبه و خلاق زیادی وجود دارند اما این افراد وقتی برای انجام کارهای خود وارد سیستم اداری می‌شوند نه تنها کاری برای آنها انجام نمی‌شود بلکه برای آنها بیشتر سنگ اندازی نیز می‌شود.   احمدی زاده یادآور شد: اعتماد نکردن مجموعه های بزرگ صنعتی و حوزه انرژی به توان جوانان خلاق و شرکت‌های دانش بنیان برای تولید محصول از جمله مشکلات جوانان نخبه است به نحوی که امروز حلقه مفقوده ما در حوزه فناوری حمایت نکردن صنعت از ایده‌های خلاقانه است.  رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر اظهار کرد: بخش خصوصی به دلیل ریسک بالا و بازگشت زمان بر سرمایه برای شرکت‌های دانش بنیان سرمایه گذاری نمی‌کند در این شرایط که مجموعه های بزرگ صنعتی باید وارد کار شوند.   وی یادآور شد: این امکان وجود دارد که استان به جای هزینه کرد ۲ تا سه درصد حق پژوهش دستگاه‌های اجرایی برای اجرای پایان نامه‌های کتابخانه ای، از این اعتبار در راستای حمایت از جوانان خلاقی که ایده دارند استفاده شود.  احمدی زاده با تاکید بر ضرورت تدوین سندی ۲۰ ساله برای ساخت تکنولوژی‌های مورد نیاز در بخش‌های مختلف، گفت: یکی از این تکنولوژی‌ها در استان بوشهر در بخش نخیلات است که دراین سال‌ها به دلیل نبود فناوری و تکنولوژی لازم هنوز اقدامی برای اصلاح نژاد رقم کبکاب بعنوان واریته بومی استان و یا جایگزینی آن با ارقام مجول و پیارُم که ارزش افزوده بالایی دارد کار اساسی انجام نشده است.  وی اظهار کرد: تکمیل زنجیره نیاز به زیرساخت دارد که باید صنعت و بخش کشاورزی در کنار دانشگاه فناوری تولید کنند و امروز به دلیل این حلفقه مفقوده کسی حاضر نیست در این حوزه سرمایه گذاری کند و همین امر باعث شده امروز پس از سال‌های  طولانی هنوز در بشتر اقلام کشاورزی از جمله نهاده های دامی وابستگی شدیدی به واردات داشته باشیم.
 جهاد دانشگاهی مسئول آموزش‌های اشتغال آفرین 
 احمدی زاده گفت: مجموعه جهاد دانشگاهی قدمتی ۴۳ ساله در تدوین محتوا و زیرساخت‌های آموزشی تخصصی کوتاه مدت دارد و طبق اساسنامه جهاد دانشگاهی انجام آموزش‌های اشتغال آفرین در اساسنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی به این مجموعه محول شده است.  وی با اشاره به دخالت برخی از دانشگاه‌ها در امر آموزش‌های کوتاه مدت یادآور شد: امروز برخی از دانشگاه‌ها با توجه به رکود دانشجویی و درآمد زایی وارد موضوع ارائه آموزش‌های کوتاه مدت می‌شوند که به دلیل نداشتن برنامه مدون و تجربه کافی در این کار موفق نیستند.
 مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر معطل تامین اعتبار است
 احمدی زاده گفت: تولید محتوا از گران‌ترین هزینه‌های آموزشی است و در زمان حاضر هفت هزار جلد کتاب در حوزه ها و دپارتمان‌های مختلف وجود دارد که باید تدریس شود اما می بینیم که برای کمک مالی به یک مرکز علمی کاربردی که هیچ سررشته ای در این کار ندارد کار آموزش سپرده شده و آنها نیز خارج از دستورالعمل و سرفصل‌های تعیین شده اقدام به ارائه آموزش می‌کنند.
 وی با بیان اینکه در زمان حاضر مجموعه جهاد دانشگاهی استان بوشهر با ۲۵ دستگاه اجرایی تفاهم نامه آموزشی دارد افزود: این مجموعه آمادگی ارائه آموزش را در هر دپارتمانی دارد و با وجود گذشت تنها ۶ سال از زمان تاسیس این مجموعه در استان بوشهر تاکنون بیش از ۱۲ هزار فراگیر داشته ایم که این آموزش‌های ارائه شده منجر به ایجاد شغل شده است.   رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر گفت: این مجموعه بعنوان نخستین مجموعه ای بود که بعنوان پیشران به سمت مشاغل خانگی رفت و امروز برای بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر در این حوزه شغل پایدار ایجاد کرده است.   وی تاکید کرد: در حوزه آموزش ، پیگیر اشتغال و در حوزه پژوهش نیز به دنبال پژوهش‌های کاربردی هستیم و به دنبال کارهای کتابخانه ای نیستیم.
 احمدی زاده فعالیت در زمینه ژنتیک، ناباروری و سرطان سینه و دریافت مجوز دائمی راه اندازی دبیرخانه دائمی خلیج فارس را از جمله اقدامات مهم مجموعه جهاد دانشگاهی در استان بوشهر عنوان کرد. 
مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر معطل تامین اعتبار است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه