مکُران، از جذب سرمایه گذار تا بهره مندی از تحقق شعار رهبری؛ « اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

توسعه سواحل مکُران نیازمند ردیف بودجه مشخص

گروه اقتصا دریا - با فاصله گرفتن از هر گونه شعار درباره ظرفیت آشکار و نهان مکُران که رهبری از آن به عنوان گنج پنهان نام می برند و بارها جد بر توسعه این منطقه تاکید داشته و دارند مسئولان کشور بایستی به معنای واقعی در مقام عمل گام بردارند نه باز هم شعار و شعار. برای فاصله گرفتن از همین حرف های تکراری و وعده های بی عمل هر کس با هر موقعیت، پست و مقامی از خودمان شروع کنیم. مساله ای که مردم و کارشناسان دغدغه مند ما را بیشتر آزار می دهد اعلام برنامه های بدون پیش بینی و بدون پشتوانه علمی و بودجه است.در همین رابطه با رئیس اداره بنادر و ماهیگیری استان سیستان و بلوچستان هم صحبت شدیم که مشروح آن را در ذیل با هم می خوانیم:
توسعه مکُران با حرکات قطره چکانی رخ نمی دهد
عبدالرحمن پارسا در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه دریایی اقتصادسرآمد، با بیان این که باید به دنبال به فعل درآوردن پتانسیل‌ها در توسعه سواحل مکُران بود، افزود: متاسفانه تا به امروز توجهی به منویات رهبر انقلاب در رونق بخشیدن به سواحل جنوب کشور نشده است و حرکات قطره چکانی نیز رافع مسائل موجود در توسعه مکُران نخواهد بود.
ضرورت جذب حداکثری سرمایه‌گذار در سواحل مکُران
وی با بیان اینکه از ضرورت جذب حداکثری سرمایه‌گذار در سواحل مکُران خبرداد و گفت: در حوزه توسعه سواحل مکُران سخن زیاد رانده شده اما آنچه در حال حاضر در سواحل مکُران به آن نیاز هست جذب سرمایه گذار و بهره مندی از تحقق شعار مقام معظم رهبری است. صرف توجه رسانه ها به سخنان ایشان و سر دادن شعار توسط مسئولان قطعا کاری در این بخش از پیش نخواهد برد.
توسعه مکُران در گرو وصول طلب پیمانکاران
رئیس اداره بنادر و ماهیگیری استان سیستان و بلوچستان در ادامه تصریح کرد: باید متناسب با دستورات رهبر انقلاب و ظرفیت‌های موجود در سواحل مکُران، به سواحل این بخش رسیدگی شود. به عنوان مثال با اتمام به موقع کار ساخت بندر در منطقه تنگ پیمانکار در پی وصول طلب خویش است اما اعتبار لازم در اختیار ایشان قرار نمی‌گیرد. چنین است که بسیاری از طرح‌ها یا عملیاتی نمی‌شوند و یا به علت مذکور پروژه‌ها متوقف می‌مانند.
توسعه مکُران تنها با تامین اعتبار امکان پذیر است
پارسا با تاکید بر این مهم که توسعه مکُران تنها با تامین اعتبار امکان پذیر است، تصریح کرد: صرفا با سردادن شعار توسعه اتفاق نمی‌افتد. لذا باید ردیف بودجه مشخص برای پروژه‌های توسعه سواحل مکُران در نظر گرفته شود.
شیلات سیستان و بلوچستان قطب طلایی سواحل مکُران
در حال حاضر شیلات استان سیستان و بلوچستان قطب طلایی سواحل مکُران است موضوعی بود که پارسا به آن اشاره کرد و گفت: چرا که 25 هزار شغل مستقیم تنها در شیلات این استان ایجاد شده و 1000 فروند لنج صیادی در سرزمین های فراساحلی گونه های مختلفی را صید می‌کنند که نیاز بیش از 100 کارخانه صنایع شیلاتی کشور است.
وی با بیان این که در نبود شاغلان مستقیم و شناورهای مورد اشاره بسیاری از مشاغل مرتبط با دریا نیز نابود خواهد شد، گفت: برای دستیابی بهتر و تسهیل در کار صیادان باید تسهیلات کافی در اختیار بهره برداران جهادی در دریا قراربگیرد.
حضور سردار دهقان و توسعه مکران
رئیس اداره بنادر و ماهیگیری استان سیستان و بلوچستان با اشاره به حضور سردار دهقان در منطقه مکران و طرح‌های توسعه‌ای وی برای سواحل استان نیز گفت: قطعا سردار دهقان در چارچوب منویات رهبر انقلاب گام برخواهد داشت و مشکلات و تنگناها را مرتفع می‌کند. اما بدون در نظر گرفتن ردیف بودجه اجرایی شدن پروژه‎‌ای را شاهد نخواهیم بود.
اختصاص بودجه نجات بخش توسعه سواحل مکُران
پارسا ارائه لوایح و طرح های دولت و مجلس در اختصاص بودجه نجات بخش توسعه سواحل مکُران دانست و افزود: اساسنامه سازمان توسعه سواحل مکُران باید شکل بگیرد چرا که بدون شکل‌گیری این سازمان حضور مدیران رده بالا نیز کاری از پیش نمی‌برد.
غفلت برنامه ششم توسعه از سواحل مکُران
پارسا معتقد است، در برنامه ششم توسعه شکل گیری سازمان توسعه سواحل مکُران در دستور کار دولت بوده است اما به دلیل عدم تحقق آن امروز شاهد تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای در سواحل مکران هستیم. و این نوع عملکرد باعث شده تا بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای شکل واقعیت به خود نگیرد.
تناقضات بین دستگاهی
وی با تاکید بر این که حاصل کارکرد جزیره‌ای بروز تناقضات بین دستگاهی بیشتر است، تصریح کرد: این یعنی از بین بردن فرصت‌ها و تلف کردن سرمایه‌ها در سواحل مکُران. تنها راه برون رفت از این بن بست مدیریت واحد و تخصیص ردیف بودجه ای است که سود آن علاوه بر سواحل عاید مردم فراساحل نیز باشد. 
رئیس اداره بنادر و ماهیگیری استان سیستان و بلوچستان تاکید داشت: متاسفانه طرح توسعه سواحل مکُران تا عمل به آن فاصله بسیار دارد.
 توسعه سواحل مکُران نیازمند ردیف بودجه مشخص
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه