تحقق شعارهای سال در گرو چیست؟« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

مسئولان جنبه تبلیغاتی شعارهای سال را فقط می بینند

گروه شعارسال - تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین جزء کلیدواژه‌های شعار سال است که توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده است. ایشان در سال‌های اخیر با توجه به شرایط معیشتی مردم و جنگ اقتصادی که دشمن برای کشور ایجاد کرده، بیشتر روی به شعارهای اقتصادی آوردند. امسال، موضوع دانش بنیان نیز در شعار سال گنجانده شد که نشان می‌دهد تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، هر سه این موضوع به همدیگر تنیده شده‌اند تا بتوانند کشور را از زیرآوار مشکلات بیرون بیاورند. به گزارش اقتصاد سرآمد، یکی از لازمه‌های پیروزی در میدان رقابت اقتصادی، رفتن به سمت اقتصاد دانش بنیان‌ها است، همان اقتصادی که از چرخ دنده‌های فکر و دانش نخبگان جوان، تاثیر و فرمان می‌گیرد و می توانیم به سمت اقتصاد برتر برویم؛ اقتصادی که نه تنها در داخل بلکه تولیدات آن به راحتی می‌تواند با تولیدات خارجی در بازارهای جهانی رقابت کند. با توجه به همه این اهداف، اما دولت‌ها کمتر توجهی به شعارهای سال داشته‌اند و آن را فقط در حد یک شعار یا مصوبه مجلس می‌دانند.
 شعارهای سال به یک شعار تبلیغاتی و مکاتبات اداری تبدیل شده است
محمدحسن آصفری، نماینده اراک در همین خصوص به اقتصاد سرآمد گفت: علی رغم اطلاعاتی که مقام معظم رهبری از شرایط و اوضاع کشور دارند و همچنین می‌دانند که سال‌ها را بایستی بر اساس چه نیازهای کشور، نام‌گذاری کنند، اما متاسفانه شعارهای سال، صرفاً تبدیل به یک کالای تبلیغتی برای بنرهای تبلیغاتی و مکاتبات اداری شده است، بنابراین خیلی روی تحقق این شعارها کار نشده است. وی افزود: این‌طور نبوده که مسئولان خود را برای اجرا و عملیاتی کردن شعارهای سال ملزم کرده باشند و متاسفانه اقدام خیلی موثری در عملیاتی شدن این شعارها توسط دستگاه‌های متولی نمی‌بینیم و صرفاً یک آمار و ارقامی در خصوص آن می‌دهند که این آمار و ارقام با آمار کف جامعه متفاوت است، از این‌رو، جنبه گزارش‌دهی داشته است. این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس با اشاره به برگزاری دولت‌ها به کارهای نمایشی اظهار کرد: متاسفانه سمت و سوی دولت‌ها بیشتر به سمت برگزاری همایش‌ها بوده و نمایش دادن کارها و گزارش‌دهی بولتنی بوده است. این همایش‌ها، نمایش‌ها و گزارشات بولتنی خیلی نمی‌تواند تاثیری در ایجاد رونق اقتصادی و تحقق شعارهای سال که اکثر آن‌ها جنبه اقتصادی دارد و از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و مردم است، داشته باشد.
برگزاری همایش‌ خیلی نمی‌تواند
 برای جامعه کارساز باشد
آصفری تصریح کرد: فقط با نگاه به چند روز گذشته می‌بینید که طی یک هفته، حدود سه همایش بزرگ در سالن اجلاس سران برگزار شد که خروجی آن در جامعه دیده نمی‌شود، به همین رو، برگزاری چنین همایش‌هایی خیلی نمی‌تواند برای جامعه کارساز باشد، الا برای برگزارکنندگان این همایش‌ها!عضو مجمع نمایندگان استان مرکزی تاکید کرد: متاسفانه دولت‌ها خیلی نتوانسته‌اند به اهداف شعار سال دست پیدا کنند و طی سالیان گذشته، اقدامات اجرایی، عملیاتی و کاربری اساسی روی شعارهای سال انجام نگرفته تا به سمت محقق شدن پیش برود.
وی با اشاره به عدم تحقق شعارهای سال، گفت: شاید یکی از دلایل عدم تحقق آن، بی‌توجهی دولت ها نسبت به آن باشد و هنوز برای مسئولان ما این احساس و نیاز ایجاد نشده که شعارهایی که مقام معظم رهبری ابتدای هر سال می‌دهند، از نیازهای جامعه است و اگر روی این موضوعات بتوانند برنامه‌ریزی‌ها و استقامت لازم در اجرای آن را داشته باشند، بسیاری از مسائل و مشکلات کشور حل می‌شود.نماینده مردم اراک در مجلس به دیگر موارد علل تحقق شعارهای سال اشاره و اظهار کرد: به نظر بنده یکی از  دلایل دیگر این امر، این است که دولت‌ها بایستی ابتدای هر سال آیین نامه‌هایی برای شعار سال تهیه و مشخص کنند که البته تا به حال انجام نشده است، ضمن اینکه مسئولیت هر دستگاه را در اجرای آیین نامه‌های تدوین شده، مشخص کنند. همچنین اینکه سیاست‌هایی که قرار است در تحقق آن اعمال شود، نیز معلوم شود تا شعار سال محقق گردد.چندی پیش، حسن لطفی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس به اقتصاد سرآمد گفته بود: قوانین پرپیچ و خم امور مالیاتی، قوانین تودرتو بانکی، قوانین تامین اجتماعی، قاچاق کالا و غیره دست به دست هم دادند و اشتغال‌زایی را مختل کردند. تا زمانی که دولت‌ها، عزمی برای حل چند موردی که اشاره کردم، نداشته باشند، هیچ‌وقت در حوزه اشتغال و کارآفرینی، کاری که شایان ذکر و قابل ملاحظه باشد، اتفاق نخواهد افتاد.وی در ادامه بیان کرد: پیشنهاد من به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ایجاد یک معاونت آمار است تا بانک اطلاعاتی در کشور یک بار برای همیشه ایجاد و سپس به مرور و فراخور زمان، بروزرسانی شود.
نماینده رزن افزود: باید برای شهروندان ایرانی کارت صادر شود ت وقتی کد را وارد کردیم مشخص شود، او کجا کار می‌کند و اساساً وضعیت شغلی‌اش به چه صورت است. از طرفی باید سامانه‌ای ایجاد شود که افراد بتوانند علاقه کاری خود را در آن ثبت کنند. یعنی باید علایق و سلایق افراد را هم منظور کنیم و نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نباشیم و نگوییم هر کسی سر هر کاری رفت، خوب است.
لطفی گفت: به نظر من، نه تنها برای ایجاد سامانه علایق و سلایق کاری مردم، اراده و عزمی نیست که حتی در ذهن مسئولان احتمالاً چنین چیزی نمی‌گذرد. سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: اگر آماری از سلایق و تجربه مردم داشته باشیم، بهتر می‌توانیم برای کشور برنامه‌ریزی کنیم، اما نه آمار داریم و نه زیرساخت‌ها را مهیا کردیم. اینکه کار باشد، اما مورد علاقه جمع زیادی نباشد، جای تامل دارد. باید علمی کار کرد و با خردجمعی تصمیم گرفت. این همه رشته در دانشگاه تدریس می‌شود، اما بازار کار برای تعداد خاصی از رشته‌ها هست، حال چه کسی باید پاسخگوی این وضعیت باشد و چه افرادی باید این مسیر را برای همیشه تغییر دهند؟
 مسئولان جنبه تبلیغاتی شعارهای سال را فقط می بینند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه