بررسی بحران حمل و نقل دریایی جهان در گفت و گو با یک تحلیلگر حمل و نقل دریایی

آینده حمل و نقل دریایی در گرو گشایش و توافقات

گروه ترانزیت دریا - بحران انرژی، کاهش شاخص‌های کانتینری، بحران‌های ناشی از شرایط جنگی روسیه و اوکراین، پایین آ‌مدن قیمت سهام شرکت‌ها‌ی بزرگ کشتیرانی، انفجار خط لوله گاز همرا ه با بدترین بحران‌های حمل‌ونقلی که در انتظار آمریکاست، شرایط بحرانی را برای کل صنعت حمل‌ونقل دریایی جهان پدید آورده است.  اما ایران در این شرایط با چه وضعی در حمل و نقل دریایی روبه‌رو است؟ ایا کشور ما نیز با این بحران برخورد داشته یا توانسته با تکیه بر توان داخلی این بحران را مدیریت کند. به عقیده برخی تحلیلگران دریایی این روزها کربن زدایی، تهدید تایوان توسط چین، افزایش قیمت نفت، کمبود گاز در اروپا، متروکه شدن اقیانوس‌ها و تغییرات آب وهوا نیز از جمله مشکلات حمل‌و‌نقل دریایی و عامل بروز بحران در این بخش است.
به گزارش اقتصادسرآمد، در حال حاضر آمریکا با بدترین بحران انرژی، بدترین بحران غذایی، بدترین بحران کشتی‌سازی و کشتیرانی و بالاخره بدترین بحران تورمی مواجه شده است به گونه‌ای که در بخش حمل‌و‌نقل دریایی با ۴۰ درصد کسری بودجه مواجه شده است. زمانی  که کشتی غول‌پیکر کانتینری از کانال سوئز جان سالم به در بُرد و کرونا نیز تاحدودی از جهان رخت بر بست اگرچه تمام دنیا نفس راحتی کشید، اما مشکلات از آن زمان تا به این تاریخ در ایلات متحده  بیش از دیگر کشورها شده است.
اما دلیل این که چرا به نظر می‌رسد آمریکا شدید‌ترین مشکلات دریایی را دارد که به سایر نقاط جهان نیز سرایت کرده است. نمی‌توان گفت چه شخصی و چه کشوری و چه سازمانی مقصر پدید آمدن شرایط بحران در حمل و نقل دریایی در جهان می‌تواند باشد و  نمی‌توان انگشت اتهام را به سمت کشوری خاص نشانه گرفت. اما امریکا خود مقصر است چرا که به قدری خود را درگیر مسائل حاشیه‌ای و سرک کشیدن در کار دیگر کشورها کرده که کمتر روی مسائل دریایی خود تمرکز داشته و کماکان از قانون دریایی۱۰۰ سال پیش خود در حمل‌و‌نقل دریایی تبعیت می‌کند.
بحران حمل و نقل دریایی جهانی و تاثیر آن بر ایران
علی میدری، تحلیلگر حمل و نقل و لجستیک دریایی در گفت و گو با اقتصادسرآمد در خصوص وضعیت ایران در حوزه حمل و نقل دریایی و بحران‌های پیش روی آن به خبرنگار ما گفت: بزرگ‌ترین تهدید که حمل‌ونقل دریایی ما و واردات و صادرات دریایی را تهدید می‌کند، پایبند نبودن آمریکا به موضوع برجام، توسعه امکان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بنادر رقیب و پیدایش ائتلاف‌های بزرگ کشتیرانی که قدرت چانه‌زنی آن‌ها در منطقه  را افزایش می‌دهد، از تهدیدهای پیش‌روی صنعت دریانوردی و کشتیرانی برای ایران اسلامی  است.
نقاط ضعف حمل و نقل دریایی ایران
وی با یادوری این مهم که نقاط ضعف حمل و نقل دریایی در کشور باید به خوبی احصاء و مورد توجه قرار بگیرد، افزود: متاسفانه نظام مدیریتی غیر روزآمد با نگاه سنتی و بدون توجه به تحولات ساختاری صورت گرفته، بروز مشکل در صنعت دریانوردی که منجر به کاهش رغبت جوانان به کار دریانوردی می‌شود و وجود موانع قانونی و اجرایی برای حضور هر چه بیشتر بخش خصوصی، ازجمله نقاط ضعف ما در صنعت حمل و نقل دریایی به شمار می‌رود.
وابستگی تجارت ایران به زنجیره حمل و نقل دریایی جهان
به اعتقاد او، بیش از ۸۰ درصد تجارت دنیا از طریق دریا انجام می‌شود، بنابراین با توجه به اینکه حمل‌و‌نقل دریایی کاملا وابسته به تجارت بین‌المللی است، بروز هرگونه مشکل در تجارت جهانی مشکلات فراوانی را برای این بخش به‌وجود خواهد آورد.
تاثیر حیاتی حمل‌ونقل دریایی به‌ویژه در حمل‌ونقل نفت و مشتقات آن بسیار بیشتر است، مورد دیگری بود که وی به آن پرداخت وافزود: صنعت حمل‌و‌نقل یکی از زیربنایی‌ترین بخش‌های هر اقتصاد به‌شمار می‌آید و علاوه بر اینکه به خودی خود تولید خدمت کرده و به‌طور مستقیم در رشد اقتصادی نقش اساسی دارد، بر توسعه دیگر بخش‌های اقتصادی هم تاثیر می‌گذارد.
آینده حمل و نقل دریایی با گشایش و توافقات
میدری تصریح می کند: با توجه به اهمیت این صنعت در صادرات کشور، به نظر می‌رسد در صورت برقراری گشایش‌ها و توافقات سیاسی و تجاری، شاهد تغییرات مثبت در این صنعت باشیم لذا در سناریوی لغو تحریم‌ها، می‌توان انتظار داشت تحول مثبتی در حمل‌و‌‌نقل دریایی و تجارت بین‌الملل ایران رخ دهد.
این روزها موضوع حمل ونقل دریایی بیشتر از تاثیر بر قیمت تمام‌شده کالا در کشورهای در حال توسعه حائز اهمیت است. رکود کسب‌و‌کار و بازارهای جهانی، قیمت سوخت، تحولات منطقه‌ای، مازاد ظرفیت در ناوگان حمل‌و‌نقل دریایی، مشکلات نقل وانتقال ارز و تحریم‌هایی که از سوی برخی کشورها علیه اقتصاد ایران اعمال می‌شود نیز شرایط فعالیت در حمل‌و‌نقل به ویژه حمل‌و‌نقل دریایی را دچار چالش می‌کند. اما یکی از مهم‌ترین بخش‌های استفاده از ظرفیت‌های دریا، بنادر تجاری هستند که بسیار به اقتصاد و ایجاد اشتغال به ویژه در نوار ساحلی کمک می‌کنند که در بحث حمل و نقل دریایی اثر شگرفی دارد.
آینده حمل و نقل دریایی در گرو گشایش و توافقات
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه