سلاح‌ورزی: تعامل بخش خصوصی و دانشگاه‌ها، به رقابتی شدن اقتصاد می‌انجامد

دولت‌ها، مقصر عدم تعامل صنعت و دانشگاه

گروه اقتصاد - هفتمین دوره همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه به میزبانی کرمانشاه برگزار شددر این دوره بیش از ۲۰۰ مقاله به همایش ارسال شده و ۵۱ داور از سراسر کشور داوری مقالات را بر عهده داشتند که در نهایت ۸۰ درصد مقالات ارسالی پذیرفته شده است. برگزاری سه پنل و ۱۲ سخنرانی، دو کارگاه آموزشی، رونمایی از سایت تعامل صنعت و دانشگاه، انعقاد چند تفاهم‌نامه همکاری از جمله حواشی این همایشبود.
دولت‌ها مقصر عدم تعامل صنعت و دانشگاه
به گزارش اقتصادسرآمد، حسین سلاح‌ورزی نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به وضعیت نامناسب تعامل صنعت و دانشگاه در کشور، گفت: دانشگاه‌های ما نه‌تنها در حد دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم ارتقا پیدا نکرده‌اند، بلکه حتی در حوزه وظیفه اصلی دانشگاه‌های نسل اول که صرفاً بعد آموزش است نیز چندان موفق نبوده‌اند که نتیجه آن را در عدم پذیرش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در صنایع شاهدیم.
وی در این همایش افزود: وقتی‌که از دانشگاه‌ها درباره چرایی پیش‌قدم نشدن آنها برای حل مسائل بنگاه‌های اقتصادی سؤال می‌شود، عدم استقبال صنایع را مطرح می‌کنند.
وی ادامه داد: به عقیده من مقصر اصلی عدم شکل‌گیری تعامل صنعت و دانشگاه در ایران، دولت‌ها هستند که طی چند دهه گذشته سیاست مناسبی در این زمینه نداشته‌اند.
نایب‌رئیس اتاق ایران اظهار کرد: در تمام دنیا رقابت، عامل تعامل صنعت و دانشگاه است و بنگاه‌های اقتصادی برای پایداری در اقتصاد جهانی نیازمند تعامل با بخش علمی برای ارتقا کیفیت، کاهش قیمت و افزایش بهره‌وری هستند؛ اما کشور ما در چند دهه گذشته روند مناسبی در این زمینه نداشته است.
 سلاح‌ورزی ادامه داد: در این مدت سیاست اقتصادی دولت‌ها بر پایه توزیع رانت ازجمله استفاده از انرژی ارزان، ارز دولتی، منابع زیرزمینی و ... بوده و در این مدت بخش خصوصی هم تلاش کرده به‌جای افزایش بهره‌وری، سهم بیشتری از رانت به دست بیاورد.
او با تأکید بر لزوم خروج از این روند و تلاش برای رقابتی کردن اقتصاد در کشور، نتیجه این امر را تعامل بیشتر بخش خصوصی و دانشگاه‌ها دانست.
نائب رئیس اتاق ایران همچنین بر لزوم حضور مؤثر در زنجیره ارزش اقتصاد دنیا برای پویایی تولید و اقتصاد کشور تأکید کرد و افزود: امروز نمی‌توان انتظار داشت هر کشور به‌تنهایی به تمام دانش و تکنولوژی دست پیدا کند؛ بلکه باید از ظرفیت دانش و تکنولوژی که در اقتصاد جهان وجود دارد، استفاده کنیم.
سلاح‌ورزی به موضوع بورسیه شغلی در صنایع هم اشاره کرد و گفت: این طرح باید برای صنایع جذاب باشد چراکه مستثنا شدن از قوانین بیمه و تأمین اجتماعی در طرح بورسیه صنعتی، می‌تواند مشوق خوبی برای بنگاه‌ها باشد.
بند ناف صنعت و دانشگاه به دولت
 وصل بوده است
در ادامه این همایش، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق ایران نیز از اهمیت تعامل دو حوزه علم و عمل و همراهی عاملان و عالمان یاد کرد و گفت: ارتباط این دو بخش نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت کشور، جهت دادن به آموزش‌ها و تجاری‌سازی ایده‌ها دارد.
حسین میرمحمد صادقی، با اشاره به دلایل عدم تعامل صنعت و دانشگاه در سالیان گذشته، ادامه داد: شاید مهم‌ترین دلیل این بوده که بند ناف صنعت و دانشگاه به دولت متصل بوده و این امر باعث شده نه دانشگاه به دنبال تجاری‌سازی ایده‌ها باشد تا بتواند از قبل آن بودجه تأمین کند و نه صنعت امیدی داشته که از ظرفیت دانشگاه برای حل معضلات خود استفاده کند.رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق ایران با بیان اینکه اکنون وضعیت تعامل صنعت و دانشگاه بهبود یافته و عملیاتی بودن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به یکی از شاخص‌های آیین‌نامه ارتقا اساتید تبدیل شده، گفت: امیدواریم با ادامه این مسیر تعامل صنعت و دانشگاه به کمک حل مشکلات اقتصادی کشور بیاید.
میرمحمد صادقی به این موضوع هم اشاره کرد که در دوره‌های گذشته نیز همایش‌هایی در زمینه تعامل صنعت و دانشگاه برگزار شده، اما دلیل موفقیت هفت دوره همایش اخیر ورود اتاق بازرگانی بوده است.
او معتقد است: ترکیب فعلی همایش تعامل صنعت و دانشگاه به‌واسطه حضور اتاق بازرگانی، موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق ایران و دانشگاه به‌عنوان سه ضلع اصلی، خود نمادی برای تعامل صنعت و دانشگاه است.
میرمحمد صادقی همچنین از رویکرد همایش تعامل صنعت و دانشگاه هم یاد کرد که این دوره رویکرد آن متناسب با شعار سال دانش‌بنیان است و افزود: به‌علاوه هر همایش به مسائل روز استانی که میزبانی آن را بر عهده دارد نیز توجه خواهد کرد.
با بورسیه شغلی در صنعت مشکل بیکاری را حل می‌کنیم
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه نیز از اجرای طرح بورسیه شغلی در صنعت در این دانشگاه خبر داد و گفت: تعهد می‌دهیم اگر با ما همکاری شود و این طرح را کلید بزنیم، مشکل اشتغال استان را برطرف کنیم.
احمدی آنچه برای تعامل صنعت و دانشگاه به آن نیاز داریم را طرح بورسیه شغلی در صنایع دانست و خاطرنشان کرد: در قالب این طرح دانشجویان خصوصاً افرادی که رتبه برتر دارند توسط صنایع بزرگ و مادر استان بورسیه خواهند شد.
رئیس دانشگاه رازی از جزئیات این طرح نیز یاد کرد و ادامه داد: در قالب بورسیه شغلی در صنعت، دانشجو دو روز در هفته به واحدهای صنعتی می‌رود، از سربازی معاف می‌شود، بیمه شده و بر اساس حقوق پایه کار به‌اندازه دو روز در هفته و هشت روز در ماه دریافتی خواهد داشت.
او اظهار کرد: نتیجه این طرح آن است که دانشجویان مشکلات صنایع را برای دانشگاه و اساتید می‌آورند تا به آن پرداخته شود، علم دانشگاه را به صنعت می‌برند و خود نیز حین تحصیل آچار به دست شده و مهارت‌آموزی می‌کنند.
احمدی کمک به اشتغال‌زایی و کاهش نرخ بیکاری را از مزایای این طرح دانست که در استانی مانند کرمانشاه با این نرخ بیکاری، بسیار حائز اهمیت است..
دولت‌ها، مقصر عدم تعامل صنعت و دانشگاه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه