افزایش بی رویه مصرف گاز در پی تشدید برودت هوا

گازرسانی بهینه در گرو ‌صرفه‌جویی مردم

گروه انرژی - در کشورمان ایران، با تشدید برودت هوا، مصرف گاز این روزها نسبت به روز گذشته در بخش خانگی و تجاری بعضا با۳۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است. با پشت سرگذاشتن فصل پاییز و ورود به فصل سرد زمستان، اوضاع مصرف انرژی در جهان و مساله تامین آن جدی و جدی تر می شود. به طوری که به عنوان مثال؛ مصرف زغال سنگ در آلمانی که تا پیش از این می‌خواست مصرف سوخت‌های فسیلی را کنار بگذارد، چند برابر شده و آلودگی هوا در این کشور با هند و آفریقای جنوبی برابری می‌کند. 
 به گزارش اقتصادسرآمد، بلومبرگ گزارش داده است، کمبود گاز و افزایش قیمت برق، آلمان را مجبور کرده تا علی‌رغم ابراز تعهد به مقابله با تغییرات آب و هوایی و کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی مصرف زغال سنگ را افزایش دهد.
آژانس بین‌المللی انرژی گزارش داده که اگرچه تعدادی از کشورها به شکلی محدود نیروگاه‌‌‌‌های زغال‌سنگ‌سوز خود را به راه انداختند، اما آلمان تنها کشوری است که نیروگاه‌های زغال سنگ سوز خود را به شکل گسترده وارد مدار کرده و 10 هزار مگاوات از آنها تولید نیرو دارد.
در ایران اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، وزارت نفت با اجرای سیاست «بازارسازی نفت» راهبرد بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی در حوزه صادرات نفت ایران را در پیش گرفت. بازارسازی نفت از مسیر سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی یکی از سیاست‌های وزارت نفت دولت سیزدهم بود که در افزایش صادرات نفت ایران در شرایط تحریم نقش ویژه‌ای ایفا کرده است.
این موضوع سبب شد که در نیمه دوم سال 1400 نسبت به نیمه اول آن، فروش نفت و میعانات گازی ایران 40 الی 45 درصد افزایش یابد و به بالاتر از یک میلیون بشکه در روز برسد.
 صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران به 1.5 میلیون بشکه در روز رسید
جواد اوجی وزیر نفت پس از جلسه هیئت دولت در هفته گذشته، بخشی دیگر از موفقیت‌های بازارسازی نفت را مطرح کرد و گفت: در حال حاضر در کانال تولید ۳ میلیون بشکه نفت قرار گرفتیم. ظرفیت تولید نفت سبک ما روزانه ۲۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرده است.
افزایش تولید نفت ایران در ماه گذشته، با توجه به ثابت باقی ماندن توان عملیاتی پالایشگاه‌های ایران به معنای افزایش صادرات نفت کشور است.
طبق آخرین گزارش اوپک، توان عملیاتی پالایشگاه‌های نفت ایران حدود 1.7 میلیون بشکه در روز است. در نتیجه با کسر این عدد از میزان تولید نفت ایران، رقم فروش نفت 1.3 میلیون بشکه در روز محاسبه می‌شود.
گاز بیش از ۳۰۰ سازمان و مرکز دولتی و عمومی دیگر‌ قطع شد 
در همین راستا شرکت ملی گاز ایران در راستای کاهش مصرف گاز و حفظ فشار گاز در استان ها با اقدامات لازم گاز بیش از ۳۰۰ سازمان و مرکز دولتی و عمومی دیگر‌ را قطع کرده و همچنین از ابتدای اجرای طرح پایش مصرف گاز دستگاه‌های اجرایی و اماکن دولتی و عمومی، جریان گاز ۸۴۰ سازمان و نهاد دولتی و عمومی، پس از اخطار قطع شده است. 
مسلم رحمانی مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اجرای طرح پایش مصرف گاز دستگاه‌های اجرایی اظهار کرد: هم‌زمان با فرارسیدن ایام سرد سال و لزوم صرفه‌جویی مشترکان در مصرف گاز طبیعی، شرکت‌های گاز استانی از ابتدای آذرماه، اقدام به پایش مصرف همه سازمان‌ها، اداره‌ها و مراکز دولتی، عمومی و... کرده‌اند که در این ارتباط، از حدود بیش از ۷۲ هزار پایش انجام‌شده تاکنون، بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ مورد اخطار قطع گاز صادر شده، ۸۴۱ مورد قطعی گاز داشتیم و ۸۰۲ سازمان هم از ورود به داخل سازمانشان ممانعت کردند که در صورت ادامه این روند، ضمن برخورد با دستگاه مورد نظر، اسامی این دستگاه‌ها نیز اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: این طرح همسو با اجرایی کردن بخش‌نامه صادرشده از سوی نهادهای حاکمیتی بالادست، وزارت نفت و دستورعمل‌های ابلاغی از سوی شرکت ملی گاز ایران اجرایی می‌شود.
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در پایان با اشاره به انجام بازدیدهای ادواری توسط گروه‌های کارشناسی شرکت ملی گاز ایران، از رعایت دمای ۲۱-۱۸ درجه در فضای داخلی و دمای ۱۸ درجه در راهروها و فضاهای عمومی و سرپوشیده نام برد که در فرآیند بازدیدها مورد توجه و تأکید قرار می‌گیرد.
بر اساس این گزارش اقتصادسرآمد، محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران درباره آخرین وضعیت مصرف گاز در کشور توضیح داد: با ورود یک جبهه هوای سرد از شمال و شمال غرب کشور که به‌سرعت گسترش یافته و حتی به استان‌های جنوب غرب، خوزستان، لرستان و غیره نیز رسیده و ماندگاری بیش از حد آن، مصرف گاز روز (شنبه، سوم دی‌ماه) به ۵۹۰ میلیون مترمکعب رسید.وی ادامه داد: این مقدار مصرف در ابتدای هفته جاری به نسبت ابتدای هفته گذشته، ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد که با اطلاعات هواشناسی، پیش‌بینی می‌شود این روند افزایش مصرف، تا پایان هفته ادامه داشته باشد؛ به این ترتیب پیش‌بینی‌ می‌شود مصرف گاز طبیعی تا اواخر هفته جاری به ۶۵۰ میلیون مترمکعب در روز برسد.
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده در صنایع و نیروگاه‌ها برای مصرف گاز و اینکه تنها منبع تأمین افزایش مصرف گاز در بخش‌های خانگی و تجاری، اعمال محدودیت در بخش نیروگاهی و صنایع است، از همه هم‌وطنان می‌خواهیم با رعایت الگوی مصرف بهینه، ما را در گازرسانی به دیگر بخش‌ها 
یاری کنند.
گازرسانی بهینه در گرو ‌صرفه‌جویی مردم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه