دهمرده، نماینده مجلس به «اقتصاد سرآمد» می گوید: باید به وظایف خود به درستی عمل کنیم تا باعث بی‌اعتمادی نشویم

در حوزه دانش بنیان پیشرفت داشتیم اما   از نظر اجرایی خیلی فاصله داریم

گروه اقتصادجامعه -  محمد آیتی -حدود ۱۰ ماه از سال ۱۴۰۱ که به نام «تولید، دانش بنیان و اشتغال‌زایی» نام‌گذاری شده بود، می‌گذرد، اما شواهد امر نشان از این دارد که حال و روز اقتصاد به نسبت سال‌های قبل، نامساعدتر شده است.
در همین خصوص، حبیب‌ا... دهمرده، نماینده زابل به اقتصاد سرآمد گفت: امسال در مقایسه با سنوات گذشته، یک‌سری تصمیماتی در مجلس برای دانش بنیان‌ها گرفته شد، از جمله تصویب قانون با عنوان «جهش تولید دانش بنیان». از طرفی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم وارد کار شد. از نظر اجرایی، در بحث‌های دانش بنیان پیشرفت داشتیم، ولی هنوز خیلی از آنچه مدنظر بود، فاصله داریم.
درصد قابل توجهی شرکت دانش بنیان داریم که برای شروع خوب است
وی افزود: درصد قابل توجهی شرکت دانش بنیان داریم که برای شروع خوب است. البته در این خصوص تا نقطه مطلوب فاصله داریم، ولی مسیر خوبی را پیش گرفتیم و قابل دفاع است. البته وزارتخانه علوم باید بیشتر به موضوع ورود پیدا کند.
به باور من، روند و خروجی کار در اشتغال‌زایی و شعار سال خوب نبوده است
ضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: در بخش اشتغال‌زایی که در شعار سال آمده، به باور من، روند و خروجی کار خوب نبوده است. برخی می‌گویند تحریم در این بخش، تاثیر منفی زیادی گذاشته است، اما با وجود قبول تاثیر تحریم، باید بگویم این موضوع برای عده‌ای بهانه شده است. ما نه مشکل منابع داریم و نه تحریم‌ها آن‌قدر فلج‌کننده هستند که بهانه شوند، ولی متاسفانه از ظرفیت‌ها درست استفاده نمی‌کنیم. همچنین دولت باید مدیران و مسئولان کارآمد و توانمند را انتخاب کنند تا مسیر مثبت کارها، سرعت بهتری به خود بگیرند.
دهمرده با اشاره به دکترین «بایدن –  نفتالی» گفت: این‌ها در گذشته با هم نشست داشتند و با اطلاعاتی که به آن‌ها داده بودند، به این رسیدند، که نظریه هزار کارد و هزار خنجر را دنبال کنند. در این نظریه به دنبال این رفتند که مردم را نسبت به آینده ایران، ناامید کنند و از سوی دیگر، کاری صورت بگیرد که موفقیت‌های ایران نادیده گرفته شوند. همچنین با استفاده از گسل‌های مذهبی بین اقوام فارس، ترک، کرد و بلوچ، درگیری ایجاد کنند. روندی دنبال شود تا مدیران و مسئولان ناکارآمد در ایران انتخاب شوند تا بشود همه کاستی‌ها را به رهبر ایران نسبت داد. این‌جاست که وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم همه اتفاقات رخ داده در ایران خصوصاً اتفاقات اخیر، از این موارد خارج نیست.

مجلس یک‌دست و تابع یک نفر نیست، تصمیمات نهایی بر اساس اکثریت آرا گرفته می‌شود
نماینده مردم زابل در واکنش به اینکه نقش مجلس برای مقابله با این تئوری دشمنان چیست؟ گفت: مجلس یک‌دست نیست و تابع یک نفر نمی‌باشد و تصمیمات نهایی بر اساس اکثریت آرا گرفته می‌شود. هر کمیسیون باید با توجه به نقاط ضعف و قوت هر کابینه، رای خود را صادر کند. به عنوان مثال کمیسیون آموزش، وزیر اول و دوم آموزش و پرورش آقای رئیسی را رد و نسبت به سومی اعتراض کرد. حال در خصوص آقای حجت‌ا... عبدالملکی که در وزارت کار ناتوان بود سوال است که چرا برای ریاست مناطق آزاد، او را منصوب کردند؟ این چرخش انتصاباتی چالش و بدبینی ایجاد می‌کند؛ بنابراین ناخواسته به سمت هدف آمریکا و اسراییل می‌رویم و در پایان فشار به جامعه آمده و هزینه‌اش را کشور می‌دهد.
وی یادآور شد: در مورد استاندار‌ها هم همین مطلب صدق می‌کند که انتخاب استاندار‌های نالایق سبب می‌شود همه مدیران اداری و اجرایی که زیر نظر هیئت اجرایی هستند، خود به خود ضعیف شوند و حال باعث اعتراض نمایندگان و مردم شده و به جای تعامل، تمام انرژی، صرف نارضایتی می‌گردد و نتیجتاً مسئولان در مقابل هم قرار می‌گیرند.
متاسفانه مجلس هم در زمینه نظارت
 ضعیف است
عضو کمیسیون آموزش اذعان کرد: متاسفانه مجلس هم در زمینه نظارت، ضعیف است. به طور مثال وقتی یک وزیر ناکارآمد معرفی می‌شود و من و برخی افراد این را متوجه می‌شویم و رای منفی می‌دهیم، اما اکثریت مجلس، نظر دیگر دارند، ما باید چه کار کنیم؟ پس این نیست که ما وظیفه خود را انجام ندهیم، چون یک‌دست نیستیم و البته حق هر نماینده‌ای است که به نظر خود، کار را جلو ببرد، با چنین شرایطی مواجه می‌شویم. یادمان باشد ما نماینده‌تر نداریم و همه نماینده‌ها، یک رای هستند و در جایگاه مساوی قرار دارند.
همه باید به وظایف خود به درستی عمل کنیم روحیه مردم را بالا نگه داریم و باعث بی‌اعتمادی نشویم
وی خاطرنشان کرد: همه باید به وظایف خود به درستی عمل کنیم و با کار خوب و به موقع، روحیه مردم را بالا نگه داریم و باعث بی‌اعتمادی نشویم. منِ نماینده باید آزاد و البته قوی اظهارنظر کنم و مرتب نترسم که صحبت من باعث خواهد شد در آینده رد صلاحیت شوم. در کار نظارتی و مدیریتی نباید اجازه سانسور دهیم، بلکه قاطعیت در جهت منافع مردم، چاره کار است.
دهمرده در پایان گفت: متاسفانه در دولت حاضر، تعدادی از مسئولان، ناکارآمد هستند. مسئولان باید درست به وظیفه خود عمل کنند و حواس‌شان باشد که اطلاعات نادرست به مردم ندهند. باید تشکیلاتی باشد که نظارت داشته باشد، تا نارضایتی‌ها کم شود و ناخواسته، مسئولان در جبهه دشمن قرار نگیرند.
در حوزه دانش بنیان پیشرفت داشتیم اما   از نظر اجرایی خیلی فاصله داریم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه