بازخوانی نطق نماینده چابهار در مجلس سال 1400؛اقتصاد سرآمد گزارش می دهد

تبیین اقتصادسرآمد بر اهمیت مکُران و چابهار

گروه جهاد تبیین- امید متین- نمایند چابهار در مجلس، در فروردین 1400 نطقی در مجلس داشت. سخنانی شیوا، روشن و درست. اکنون که این سخنان را بازخوانی می کنم، دی ماه 1401 است؛ یعنی دو سال گذشت!
دو نکته برایم سوال شده است: 
اول: سفرهای استانی رئیسی که این همه به آن می نازد و پروپاگوندای تبلیغی برایش راه می اندازند،؛ چقدر می ارزد؟ ظاهرش که بسیار دلربا است؛ باطنش چه خبر است؟
دوم: نطق میان دستور، نطق مجلسی و فریادهای یک نماینده در مجلس چقدر می ارزد؟ خود نماینده چقدر اثر دارد؟ اصلا اثری دارد؟ بود و نبودش یکی است یا آن چه می گوید با آن چه که پیگیری می کند، چنان هماهنگ و مکمل است که نتیجه رشد و ترقی حوزه انتخابی اوست.
معین الدین سعیدی- نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس- در 30 فروردین سال 1400 در نطق میان دستور خود درباره سیستان و بلوچستان سخنانی گفت که الحق و الانصاف، نمونه «جهاد تبیین» است تا مسئولان، روشن شوند که حق مردم سیستان و بلوچستان را تقدیم کنند. 
سعیدی در بخشی از سخنان خود، زیبا و صریح نکته ای به زبان آورد: مسئولین دولتی که در سفرهایتان به سیستان و بلوچستان با دیدن مظلومیت تاریخی مردم گریه می کنید، اشکتان را نمی خواهیم حق مان را می خواهیم.
هر مسئولی که سمت سیستان و بلوچستان رفت، مرموزانه دو حال گرفت و دو گفته به زبان جاری کرد:
یکی، گردن فراز گرفت و از ابهت رستم و تاریخ سیستان که تاریخ ایران است سخن راند و احساس که او اهم رستمکی است که در تاریخ ایران محلی از اعراب دارد. به وجد آمد و شروع کرد به شعارسازی و شعار دادن در وصف قهرمانی سیستان و فرهنگ پهلوانی و صبوری و بزرگی مردم خطه رستم دستان. 
دیگری، وقتی مظلومیت و فقر سیستان و بلوچستان را دید، سر فرو آورد و گره به پیشانی برد و بغض کرد و باز شروع کرد به شعار سازی و شعار دادن  علیه کمبودها و فریادها برای بهبود شرایط این استان فقرزده. و وقتی از استان خارج شد، هم پهلوانی را فراموش کرد و هم مظلومیت ها را. برگشت به خان اول. خان بی خیالی و حالا ببینیم چه می شود و گذران وقت برای طولانی تر شدن مدت ریاست! و هیچ چیزی دست مردم سیستان و بلوچستان را نگرفت. 
نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس عنوان کرد: 
سیستان و بلوچستان سرزمین کلنگ زنی بی فرجام،
 پروژه های نیمه تمام فراموش شده،
 کمترین سرانه فضای آموزش، بهداشتی، ورزشی
 صف های طولانی بنزین، کپسول گاز و اخیرا روغن! 
 آیا کسی باور دارد در ۶ شهرستان حوزه انتخابیه من حتی یک متر لوله کشی گاز وجود نداشته باشد؟
 آیا پذیرفتنی است که شاخص دسترسی به آب شرب در بخش مرکزی چابهار صفر درصد باشد؟ یعنی ۱۰۰ درصد مردم به صورت سقایی آب رسانی شوند!
 آیا قابل قبول است که حدود ۶۰ درصد روستاهای بخش مرکزی نیک شهر فاقد اینترنت باشند؟ 
آیا روا است که در ماه مبارک رمضان مردم سرخ ریگ، کوثر، شیریان، عثمان آباد، شنبه آباد چابهار و مردم قصر قند هفته ها و بلکه ماه ها بی آب باشند؟ تشنگی آن هم در کنار اقیانوس؟ آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم؟
این نماینده مجلس گزارش داد: در ۲۸بهمن ماه سال ۹۹ مسئولین وزارت جهاد کشاورزی از شخص وزیر تا مسئولان شیلات و مرکز تحقیقات ضمن تاکید بر اجحاف تاریخی به جامعه صیادان، متعهد شدند طی فرایندی مجوز صید صادر کنند، -پس چه شد؟- به داد صیادان مظلوم این منطقه برسید. 
رئیس جمهور انقلابی! مگر در سفر استانی به مردم قول ندادید برای ساماندهی حاشیه نشینی اقدامی قاطع وانقلابی کنید؟-پس چه شد؟- 
بی آبی و بی برقی امان مردم را بریده؛ پس کی اقدامات لازم مبذول می شود؟
سعیدی اظهارداشت: مسئولین دولتی که در سفرهایتان به سیستان و بلوچستان با دیدن مظلومیت تاریخی مردم گریه می کنید اشکتان را نمی خواهیم حق مان را می خواهیم. خداوند از کسی که اولین بار عنوان صبور و کم توقع را بر مردم استان سیستان و بلوچستان نهاد نگذرد، صبر بی‌جا و نجابت بیش از حد نخواهیم داشت و حق طلبانه، قاطع و انقلابی حق خود را مطالبه خواهیم کرد قدردان نظام جمهوری اسلامی و خدمات درخشان آن هستیم اما حساب برخی کارگزاران دولت با نظام جدا می دانیم.
حال نیروهای شرکتی، قراردادی، معلمین حق التدریس و خرید خدمات، جامعه بهورزی -این سربازان خط مقدم جبهه سلامت- خوب نیست، برای لحظه ای خود را جای آنها بگذاریم و برای بهبود شرایط معیشتی و شغلی آنها تدبیر کنیم.
نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس بیان کرد: وزیر تلاشگر راه برای مشاهده مظلومیت استان سیستان و بلوچستان کافی است سری به دفتر معاونتان بزنید، نقشه آزادراه ها و بزرگراه های کشور و سهم ناچیز ۲ درصدی استان سیستان و بلوچستان را ببینید و خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. وزیر کشور برای حل مسئله فاقدین شناسنامه آنانی که اصالتا ایرانی هستند و به هر دلیلی موفق به شناسنامه نشدند تدبیر کنید. وزیر علوم برای مناطق محروم در دانشگاه های سهمیه ویژه قائل شوید تا رقابت منصفانه باشد. اگر مسابقه لامبورگینی و پراید باشد لاجرم لامبورگینی برنده خواهد شد.
و اما قصه ما چیست؟ چرا این نطق سال 1400 را باز نشر می دهیم؟
 تبیین اقتصادسرآمد   بر  اهمیت مکُران و چابهار
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه