بلومبرگ : فروش نفت ایران به بالاترین سطح چهار سال اخیر

 پیش‌بینی درآمد ۶۰۳ هزار میلیارد تومانی نفت در بودجه سال آینده 

گروه نفت و انرژی – امید اسماعیلی - این روزها و در فصل بودجه ریزی مجلس شورای اسلامی سخت درگیر بررسی کلیات و جزییات لایحه بودجه 1402 است عمده درآمدهای دولت برای تامین بودجه از مسیر مالیات و فروش نفت است 
به گزارش اقتصادسرآمد، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی کوتاه منتشر کرد: صادرات نفت خام ایران با افزایش خرید چین اکنون روندی رو به افزایش را پشت سر می‌گذارد. در حالی که بازارهای جهانی نفت خام با چشم‌انداز تحریم‌ها علیه روسیه تحت فشار است، روند رو به افزایش صادرات نفت خام ایران تهران برای بازار نفت که با چشم‌انداز تحریم‌ها علیه نفت روسیه زیر فشار است، تسلی بخش خواهد بود. 
به همیتن روال، برآوردها حاکی از آن است که بخش عمده‌ای از محموله‌های نفت خام ایران به مقصد چین بارگیری می‌شوند. بر اساس داده‌های مؤسسه‌های ورتکسا و کپلر، دو شرکت معروف تحلیلی آمارهای کشتیرانی و حمل محموله‌های نفت خام، صادرات نفت خام در نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه و در ماه دسامبر هم به بالاترین سطح در ۴ سال گذشته رسید.
مؤسسه مشاوره انرژی فکتس گلوبال انرژی (FGE)، پیش‌بینی کرد که فروش محموله‌های نفت خام و فرآورده‌های نفتی ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی روزانه تا ۲۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.
این جهش در حالی رخ داده است که تحریم‌ها علیه مسکو، عرضه نفت ازسوی این تولیدکننده کلیدی بازار را با چالش روبه‌رو خواهد کرد.
این شرایط برای آمریکا و متحدانش که خواهان قیمت‌های پایین نفت هستند و در عین حال سعی در محدود کردن صادرات نفت ایران با هدف فشار بر تهران دارند، پیچیده است.
چند بازرگان نفتی بر این باورند که ایالات متحده آمریکا از تداوم افزایش فروش محموله‌های نفت خام ایران تا زمانی که به ثبات قیمت نفت کمک می‌کند، خرسند است.ویتول اعلام کرده است که احتمال دارد واشینگتن اجازه دهد نفت خام ایران حتی بدون حصول توافق هسته‌ای افزایش یابد.
ارقام اداره گمرک چین نشان می دهد که مقدار خرید محموله‌های نفت خام این کشور آسیایی ازسوی ایران در ماه دسامبر ۲۰۲۲ رکوردی تازه ثبت کرده است.
آرمن عزیزان، تحلیلگر ورتکسا در گزارشی اعلام کرد که واردات نفت خام چین از ایران در آخرین ماه سال ۲۰۲۲ میلادی رکوردی تازه ثبت کرد.
پیش‌بینی درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده قابل وصول است
 در همین رابطه سیدمسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست علنی درمجلس شورای اسلامی که با حضور رییسی برگزار شد گفت: درآمد نفتی در بودجه سال آینده ۶۰۳ همت پیش‌بینی شده است که باید بگویم این عدد ترکیبی از تغییرات پیش‌بینی‌شده و قابل احصا و با کمترین مخاطره است.
وی در جریان رسیدگی به کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در خصوص درآمد نفتی بودجه سال آینده اظهار کرد: درآمد نفتی ۶۰۳ همت پیش‌بینی شده است که برخی می‌گویند ممکن است میزان فروش نفت یا قیمت دلار تغییر یابد و این رقم محقق نشود که باید بگویم عدد ۶۰۳ همت ترکیبی از تغییرات پیش‌بینی‌شده و قابل احصا و با کمترین مخاطره است.
واریز ۴۰ درصدی از درآمد فروش نفت به صندوق توسعه ملی
وی با اشاره به واریز ۴۰ درصدی از درآمد فروش نفت به صندوق توسعه ملی افزود: استقراض از صندوق نداریم و در صورت کسری بودجه به سمت بودجه جاری یا تملک دارایی نخواهیم رفت. از سوی دیگر تراز عملیاتی مدیریت شده است. در سال‌های گذشته برخی هزینه‌ها در تبصره ۱۴ لایحه بودجه دیده می‌شد که از جنس هدفمندی نبود. ۱۵۰ همت از این هزینه‌ها از تبصره ۱۴ به بدنه بودجه انتقال یافت و با در نظر گرفتن ۶۵ تا ۷۰ همت، ترمیم حقوق، تسریع تراز عملیاتی اتفاق نخواهد افتاد و کمتر از ۲۰ درصد رشد هزینه‌ها را خواهیم داشت که نشان می‌دهد دولت مسیر درستی در پیش گرفته است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: سال آینده تسویه ۲۵۰ میلیارد تومانی بدهی خواهیم داشت. امسال ماهانه ۱۸۰ میلیارد اوراق منتشر کردیم و ماهانه ۱۵ همت اوراق، تسویه کردیم و ۳۳۰ همت به صندوق‌ها کمک کرده‌ایم که با در نظر گرفتن ۱۸۰ همت کمک به سازمان تأمین اجتماعی، ۳۴۵ همت پرداخت شده، در حالی که دولت هیچ نقشی در این موارد نداشته است.
در نشست کمیسیون تلفیق لایحه بودجه: درآمدهای نفتی در لایحه بودجه سال آینده بررسی شد
به همین ترتیب رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ از بررسی مقدار فروش نفت در لایحه بودجه سال آینده در این کمیسیون خبر داد.
وی در تشریح نشست کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اظهار کرده است: در این نشست جواد اوجی، وزیر نفت و مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره پیش‌بینی مقدار فروش نفت در لایحه بودجه سال آینده توضیحاتی ارائه کردند.
وی افزود: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ فروش روزانه ۱.۴ میلیون بشکه نفت با قیمت هر بشکه ۸۵ دلار پیش‌بینی شده است، همچنین گزارشی از سهم نفت و فرآورده‌های نفتی در هدفمندی یارانه‌ها ارائه شد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه با بیان اینکه در نشست این کمیسیون، پرسش‌های حوزه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت و نفت بررسی شد، تصریح کرد: نمایندگان مجلس در این نشست پرسش‌های خود را درباره چگونگی تحقق این درآمدها طرح کردند.

 پیش‌بینی درآمد ۶۰۳ هزار میلیارد تومانی نفت در بودجه سال آینده 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه