در نشست فعالان زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی بررسی شد

موانع مشارکت بنگاه‌های اقتصادی در زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی

گروه شعارسال - اتاق ایران میزبان برگزاری نشست فعالان زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی بود که به همت کمیسیون کارآفرینی اجتماعی سازمان ملی کارآفرینی ایران برگزار شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، آمال موسوی، عضو کمیسیون کارآفرینی اجتماعی با بیان اینکه این نشست به منظور بررسی چالش‌ها، فرصت‌ها و نقطه‌های مهم حوزه کارآفرینی اجتماعی برگزار شده است ادامه داد: احصا تهدیدها، فرصت‌ها، نقاط ضعف و نقاط قوت زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی توسط فعالان زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی از اهداف دیگر برگزاری این نشست است.
در بخش بعدی محمدامین صمیمی، عضو کمیسیون کارآفرینی اجتماعی سازمان ملی کارآفرینی ایران به نقشه حل مسائل اجتماعی به‌وسیله نوآوری و کارآفرینی اجتماعی پرداخت و با انتقاد از وضعیت پژوهشی در حوزه نظام مسائل اجتماعی گفت: یک عامل محیطی که کارشناسان بسیار نگران آن بودند همین وضعیت فعلی است، یعنی با ایجاد مشکلات اقتصادی، کارآفرینی اجتماعی و کارآفرینان اجتماعی به علت آنکه بیشتر در بخش اقتصادی و تجاری فعال هستند با خطر بیشتری مواجه‌اند.
در بخش بعدی محمدرضا راوند دبیرکل سازمان ملی کارآفرینی با معرفی سازمان ملی کارآفرینی و تشریح فعالیت‌های آن به همراهی این سازمان به منظور توسعه کارآفرینی اجتماعی تأکید کرد و گفت: عمق و گستردگی نابرابری‌ها و ناعدالتی ها در توزیع فرصت‌ها و منابع به عنوان یک ابر چالش اجتماعی مطرح است. با رویه موجود در نظام حکمرانی و دولت، نقش کارآفرینی اجتماعی بسیار باید مورد توجه قرار گیرد و سازمان ملی کارآفرینی ایران در این راستا آمادگی دارد تا با محوریت کمیسیون کارآفرینی اجتماعی و تعامل مستمر با نهادهای سیاست‌گذار و اجرایی کشور  نسبت به ایجاد و توسعه زیرساخت‌های سیاستی و اجرایی در حوزه کارآفرینی اجتماعی نقش‌آفرینی کند.
عسگری دیگر فعال حوزه کارآفرینی اجتماعی با اشاره به مشکلات این حوزه گفت: فعالیت‌های کارآفرینی اجتماعی را وزارت کشور از منظر تأسیس ماهیت سازمان مردم‌نهاد  (NGO) می‌داند در صورتی که ما فعال اقتصادی هستیم و این خود چالش است. در خاتمه هم سعید  زاهدی با اشاره به فعالیت مرکز نوآوری مجلس نسبت به رفع چالش‌های کارآفرینی اجتماعی در تعامل با  نمایندگان مجلس و کمیسیون‌های تخصصی آن اعلام آمادگی کرد.

در اولین نشست توسعه و ارتقای زیست بوم کارآفرینی اجتماعی چه گذشت
بر اساس این گزارش، به همت کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران و سازمان ملی کارآفرینی، اولین نشست توسعه و ارتقای زیست بوم کارآفرینی اجتماعی کشور با هدف گردهم آوری ذی­نفعان کلیدی این حوزه، ترسیم نقشه زیست بوم کارآفرینی اجتماعی کشور و شناسایی چالش ها، نقاط قوت و فرصت های توسعه این زیست بوم در محل اتاق ایران برگزار شد.
محمدرضا راوند دبیر کل سازمان ملی کارآفرینی نسبت به معرفی این سازمان و مأموریت آن در توسعه فضای کارآفرینی کشور پرداخت و گفت: سازمان ملی کارآفرینی با توجه به اهمیت حوزه کارآفرینی اجتماعی، نسبت به تشکیل کمیسیون کارآفرینی اجتماعی اقدام کرده است. این کمیسیون با حضور متخصصان و فعالان با تجربه این حوزه، در تلاش خواهد بود که در تقویت و رفع موانع زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی، با سایر بازیگران این عرصه همکاری کند. همکاری و مشارکت با کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران نیز در همین راستا به عنوان یک مشارکت کلیدی تعریف شده است.
طاهره خارستانی، رئیس کمیته مسئولیت اجتماعی کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران، در این نشست بیان کرد: رویکرد اصلی برنامه‌ها و فعالیت‌های کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی، تبیین نگاه مدیریت پایدار و مسئولانه سازمان، اجتناب از اقدامات مقطعی و صرفاً خیریه‌ای، و نهایتاً ترویج مدل‌ها و رویکردهای ارزش‌آفرین در ایفای مسئولیت اجتماعی سازمانی در همکاری با ذینفعان مختلف این عرصه است.او افزود: کارآفرینی اجتماعی رویکردی است که می‌توان آن را هم به عنوان یک فضای توسعه کسب‌وکار مؤثر بر تأثیرگذاری اقتصادی-اجتماعی دانست و هم آن را به مثابه ایفای مسئولیت اجتماعی شرکتی متصور شد. کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی پذیرای تعامل و همکاری با فعالین این عرصه و بهره‌مندی از ظرفیت‌های اتاق ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی برای تقویت زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی کشور است.
امیر عسگری، مدیرعامل بنیاد توسعه علم و فناوری خوارزمی با ارائه مطالب خود در زمینه کارآفرینی اجتماعی گفت: می‌توان طیف سرمایه‌گذاری اجتماعی را دارای گستره‌ای دانست که یک سر آن حمایت‌های صرفاً خیریه (سرمایه‌گذاری‌های بلاعوض) و سر دیگر آن سرمایه‌گذاری‌های کاملاً تجاری (فقط کسب سود) است. در این دو سر طیف، سرمایه‌گذاری نیکوکارانه، سرمایه‌گذاری برای جامعه، سرمایه‌گذاری برای تأثیر و سرمایه‌گذاری مسئولانه و پایدار قرار دارند. فعالان زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی در تلاش‌اند که به منظور تأثیرگذاری اجتماعی، سرمایه‌گذاری در دو دسته سرمایه‌گذاری برای جامعه و سرمایه‌گذاری برای تأثیر را دنبال کرده و گسترش دهند.
نمایندگان و مدیران سازمان‌ها و نهادهای فعال در این عرصه شامل دانشگاه‌های علامه طباطبایی، شریف، شهید بهشتی و جهاد دانشگاهی، شتابدهنده‌های خصوصی در حوزه کارآفرینی اجتماعی، نماینده مراکز نوآوری مجلس و قوه مقننه، و نمایندگان شرکت‌های خصوصی فعال در این حوزه از دیگر مهمانان این نشست بودند که درباره تعیین بازیگران و فعالان کلیدی زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی، نقشی که هر یک از آن‌ها ایفا می‌کنند؛ و نهایتاً، اشاره به چالش‌های موجود در زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی کشور و به بیان نظرات خود پرداختند.در پایان، مقرر شد که ادامه گفت‌وگو در نشست‌های بعدی برای ترسیم زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی کشور، با تمرکز بر نوع و ماهیت فعالیت بازیگران این عرصه و تعیین وظایف و نیازهای هر یک از آن‌ها دنبال شود.
موانع مشارکت بنگاه‌های اقتصادی در زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه