عرب‌ها در حفظ و نگهداری بنادر از ما پیش افتادند!« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

بندر گناوه کانون آلودگی زیست محیطی

گروه دریامحور - اعظم زندیه - حال خور خوب نیست و بندرگناوه محل استقرار و پهلوگیری شناورها به علت انباشت زباله باعث شده که این زیبایی خدادادی را به زشتی بدل کرده است وکارکنان خدوم شهرداری ناچار هستند مثل همیشه تا زانو در زباله فرو رفته و محل را پاکسازی کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، بندر گناوه محل استقرار و پهلوگیری شناورها به علت انباشت پسماندها، به کانون آلودگی زیست محیطی تبدیل شده است. یکی از قدیمی‌ترین بنادر جنوبی کشور است که شغل و معیشت عمده مردم این دیار به دریا و از طریق مبادلات با کشورهای همسایه خلیج فارس و صادرات و واردات کالا وابسته است. بندر گناوه با دارابودن بیش از ۷۰۰ فروند شناور باری و صیادی به عنوان بزرگترین بندر سنتی کشور به اقتصاد و معیشت ساحل‌نشینان این دیار کمک زیادی  کرده است، اما در کنار این ظرفیت مهم و راهبردی، خور آن که محل تردد صدها شناور و قایق است از لحاظ زیست محیطی وضعیتی زننده دارد.
پسماندهای برجای مانده در خور در هر جزر و مد دریا جابه جا و و از نقطه ای به نقطه ای دیگر حرکت می کنند. انبوه بشکه های خالی آب معدنی،  قطعات چوب آغشته به روغن شناورها و دیگر پسماندها، رنگ ساحل این بندر را که آبزیان در آن زندگی می کنند را به سیاهی و منظره ای ناپسند تبدیل کرده است که دل هر رهگذری را  به درد می آورد. آنطور که اهالی این بندر می‌گویند،   آلودگی زیست محیطی در این نقطه به تازگی اتفاق نیفتاده و سال‌های گذشته وجود داشته است که آسیب جدی به آبزیان دریایی و نمای آن وارد کرده است و درصورت غفلت شاهد فاجعه خطرناک زیست محیطی در بندرگناوه خواهیم بود.
حسن روشنایی، فعال و کنشگر محیط زیست کشورمان با بیان این که در محدوده خور و خیابان‌های همجوار آن با وجود زباله، به کانون فاجعه زیست محیطی تبدیل شده است، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: باید متولیان مربوطه با همکاری یکدیگر این وضعیت نامطلوب را برای همیشه ساماندهی و بهبود بخشند.
منشاء زباله‌های انباشت شده در گناوه 
وی با تاکید براین مهم که توجه به پاکسازی خور بخشی از وظایف ذاتی اداره بندرودریانوردی است، افزود: با توجه به اینکه زباله های موجود در خور گناوه بیشتراز شناورهای تعمیری و مغروق است، برای برون رفت از وضعیت کنونی خور،  بخشی از هزینه ای که تعاونی لنجداران و اداره بندر و دریانوردی از مالکان شناورها می گیرند برای این امر باید  اختصاص داده شود.
وی در ادامه تصریح کرد: شناورهایی که به بنادر کشورهای همسایه  تردد می کنند هنگام حضور در حوضچه موظف به رعایت نظافت محل پهلوگیری هستند وبا ریختن زباله به دریا ناخدای شناور احضار و جریمه خواهد شد تدوین چنین دستورالعملی نه تنها در خور گناباد که در تمامی بنادر باید به مرحله اجرا گذاشته شود.

سایت‌های زباله گناوه و فاصله از استانداردها
روشنایی با یادآوری این مهم که بندرگناوه به طول سه کیلومتر محل استقرار بیش از ۷۰۰  شناور چوبی و قایق های صیادی  است، افزود: حدودا ده سایت برای دفن اصولی زباله ها در شهرستان گناوه موجود است که با معیارها و استانداردهای زیست محیطی فاصله زیادی دارند.
او با انتقاد از اقدام غیر اصولی و غیر بهداشتی تفکیک زباله ها توسط نیروهای انسانی در محل سایت های دفن زباله این شهرستان گفت: این افراد نه تنها موجب بیماری خودشان می شوند بلکه به عنوان ناقل می توانند به دیگران هم منتقل کنند.
کنشگر محیط زیست تاکید کرد: ادامه حیات خور گناوه با ادامه این روند قطعا با خطر مواجه خواهد شد.
این روزها اید‌ه سفر به سمت د‌ریا برای د‌ید‌ن چشم‌اند‌ازهای طبیعی و د‌ست‌نخورد‌ه د‌ریا و سواحل، رویایی بیش نیست. چرا که د‌یگر نه خبری از د‌ریای بد‌ون زباله است و نه می‎توان شکل و شمایل سواحل و حتی چشم‌اند‌از د‌ریاها را بد‌ون آلود‌گی‌ د‌ید‌. موضوع آلود‌گیِ‎ سواحل د‌ریاها به حد‌ی جدی شد‌ه که نه تنها زند‌گی بومیان را به خطر اند‌اخته، بلکه گرد‌شگران د‌ریایی نیز مانند‌ قبل نمی‎توانند‌ از د‌ریا و سواحل ان لذت ببرند‌.
این روزها حال و هوای سواحل د‌ریایی کشور تعریف چنانی ند‌ارد‌ و به تعبیری د‌یگر، د‌ر نیم‌قرن اخیر کمر سواحل د‌ریایی ایران، تحت‌فشارهای روزافزون زیست‌محیطی خم شد‌ه است. کارشناسان محیط‌زیستی بر این عقیده هستند‌ که اگر برای مد‌یریت این آلود‌گی‎ها برنامه‎ریزی مناسبی صورت نگیرد‌،د‌ر آیند‌ه‎ای نه‌چند‌ان د‌ور صد‌ای شکستن کامل استخوان‎های بد‌نه سواحل به گوش خواهد‌ رسید‌. 
چنین هشد‌اری زمانی توسط کارشناسان محیط‌زیستی د‌اد‌ه شده‌ که توسعه اقتصاد‌ی افسار‌گسیخته د‌ر صنعت گرد‌شگری و حمل بار، بد‌ون برنامه جامع اصول توسعه پاید‌ار ساحلی، محیط‌زیست را با خطرات جبران‌ناپذیری روبه‌رو کرد‌. بر این اساس تحقیقات صورت گرفته نشان می‎د‌هد‌، صنعت گرد‌شگری و حمل بار به شد‌ت متکی به محیط‌زیست و اکولوژی است، اما بخش خصوصی و د‌ولتی نتوانسته نقش خود‌ را د‌ر حفظ و حراست از آن به خوبی ایفا کند‌.
بندر گناوه کانون آلودگی زیست محیطی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه