آب و انرژی در هفته ای که گذشت؛

از وضعیت نگران‌کننده افزایش مصرف آب تا قیمت بنزین سال آینده

گروه انرژی - فاطمه صفری دهکردی - واردات ۷۰۰ مگاواتی برق از کشورهای همسایه و خبر عدم تغییر قیمت بنزین در سال آینده از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.افزایش برداشت نفت از میدان‌های دریایی، اجرای طرح جدید سهمیه بندی بنزین در صورت توانایی دولت، اقتصاد ایران و چین می‌تواند مکمل یکدیگر باشد، واردات ۷۰۰ مگاواتی برق از کشورهای همسایه و قیمت بنزین سال آینده تغییر نمی‌کند از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.محمدعلی خطیبی، مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: با طبیعتاً چین برای رسیدن به رتبه نخست قدرت اقتصاد جهانی نیاز به انرژی بیشتری دارد، از این رو ایران با تکیه بر ذخایر نفت و گاز خود می‌تواند شریک و تأمین‌کننده مطمئنی برای این کشور در طولانی‌مدت به‌شمار آید.
واردات ۷۰۰ مگاواتی برق
از کشورهای همسایه
مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در رابطه با این موضوع به مهر می‌گوید: با تمامی کشورهایی که مرز زمینی داریم، قرار داد تبادل انرژی داریم به عنوان مثال با کشورهای افغانستان و پاکستان و عراق صادرات برق و با کشور ترکیه تبادل انرژی وجود داردوی ادامه داد: همچنین از کشورهای ترکمنستان و ارمنستان واردات برق انجام می‌دهیم.
رجبی مشهدی اضافه کرد: با ظرفیت‌های کنونی تا ۱۸۰۰ مگاوات امکان جا به جایی وجود دارد ولی در حال حاضر بیشتر بخش واردات ما فعالیت دارد و نزدیک به ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات واردات برق داریم و صادرات ما تقریباً ۵۰ درصد این مقدار است.
موافقت کمیسیون انرژی با عضویت ایران دراتحادیه جهانی انرژی خورشیدی
علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در مورد جلسه مشترک با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه‌ای که با نمایندگان محترم کمیسیون انرژی داشتیم، موضوع مهم عضویت ایران در اتحادیه جهانی انرژی خورشیدی بررسی و در ادامه به برخی پرسش‌های نمایندگان پاسخ داده شد.
وزیر نیرو پیرامون فرایند عضویت ایران در اتحادیه جهانی انرژی‌های خورشیدی افزود: لایحه عضویت ایران در این اتحادیه مهم جهانی به اطلاع اعضای کمیسیون انرژی رسید و آن‌ها با اکثریت آرا با این لایحه موافقت کردند.
امضای تفاهم‌نامه تبادل امکانات مخابراتی درصنعت انتقال نفت ونیرو 
تفاهم‌نامه تبادل امکانات مخابراتی و استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی میان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و شرکت مدیریت شبکه برق ایران امضا شد.
صادرات گاز مایع، پروپان و بوتان در پارس جنوبی شتاب می‌گیرد
مهدی شفیعی مطهر، مدیر مهندسی مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: با حضور گروه مدیران و کارشناسان شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، انجام مقدمات تجهیز اسکله صادراتی محصولات گاز مایع (ال‌پی‌جی)، پروپان و بوتان ویژه شرکت ملی گاز ایران در منطقه پارس جنوبی بررسی شد.
اتصال سومین واحد بخار نیروگاه ارومیه به شبکه برق کشور
محمد رمضانی، معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی گفت: سومین واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی نیروگاه سیکل‌ترکیبی ارومیه با حجم سرمایه‌گذاری ۱۲۸ میلیون یورو به شبکه سراسری برق کشور متصل شد.وی با اشاره به اینکه با سنکرون این واحد، ظرفیت تولید برق این نیروگاه به یک هزار و ۴۷۸ مگاوات افزایش یافته است، افزود: با بهره‌برداری از واحد سوم بخش بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی ارومیه، ضمن رشد راندمان عملی نیروگاه به ۴۶ درصد، سالانه ۲۶۱ میلیون مترمکعب برای هر واحد و در مجموع سه واحد ۷۸۵ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.
استفاده ۶۰ درصدی نیروگاه‌ها از گاز در دوماه سرد سال
مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفت: میزان سوخت هرساله زمستان با توجه به اینکه مصرف گاز در بخش خانگی افزایش پیدا می‌کند ما مجبور هستیم از سوخت جایگزین که سوخت مایع یا همان مازوت است استفاده کنیم.رجبی مشهدی در پاسخ به این سوال که امسال نسبت به سال‌های گذشته به چه میزان استفاده از سوخت مازوت افزایش یافته است، خاطر نشان کرد: از نظر مصرف تغییرات عمده‌ای صورت نگرفته است و در دو ماه سرد سال نزدیک به ۶۰ درصد از گاز و حدود ۴۰ درصد از سوخت مازوت و گازوئیل استفاده کرده ایم. البته باید در نظر داشت که معمولاً گازوئیل دو برابر مازوت مورد استفاده قرار می‌گیرد.انتقال ۷ میلیارد لیتر سوخت مایع از طریق جاده
جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران گفت: در شرایط سخت سال ۲۸ استان دمای زیر صفر داشتند و بدون خاموشی روزهای سرد را پشت سر گذاشتیم.وی ادامه داد: با توجه به ۱۶ هزار کیلومتر راه اصلی که در گستره کشور داریم نیاز است که ناوگان حمل ونقل سوخت را نو سازی کنیم.
قیمت بنزین سال آینده تغییر نمی‌کند
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: اختصاص سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو در لایحه دولت مطرح نشده و کمیسیون تلفیق بودجه آن را پیشنهاد داده است که باید در صحن مجلس نیز مطرح شود و بعد از تبدیل شدن به قانون نحوه اجرای آن مشخص خواهد شد. سالاری اضافه کرد: اولویت استفاده از کارت سوخت شخصی برای دریافت بنزین در جایگاه‌ها است، به همین دلیل تمرکز بر این است که همه کارت‌های سوخت را تا پایان سال به صاحبان خودرو تحویل دهیم.
روند افزایش مصرف آب در آخر هفته‌های اسفندماه نگران‌کننده است
شرکت آب و فاضلاب استان تهران، این شرکت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هم‌زمان با افزایش نسبی دمای هوا و شروع سنت خانه‌تکانی، پیش‌بینی می‌شود مصرف آب در شهر تهران در دو روز پایانی هفته با افزایش چشمگیری روبرو شود.این اطلاعیه تاکید دارد: از این رو از شهروندان درخواست می‌شود تا با رعایت شیوه‌های مدیریت مصرف و پرهیز از مصارف غیرضروری در تأمین پایدار آب شرب مشارکت کنند.اطلاعیه می‌افزاید: هم‌اکنون حجم ذخایر سدهای پنج‌گانه استان تهران به ۲۲۵ میلیون مترمکعب رسیده است، پوشش برف پشت دریاچه‌های سدهای تهران هنوز به روان آب تبدیل نشده است و همچنان شرایط تأمین آب تهران شکننده است.
 از وضعیت نگران‌کننده افزایش مصرف آب تا قیمت بنزین سال آینده
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه