وزیر نیرو: افتتاح سامانه انتقال آب سرآغازی برای احیای دریاچه ارومیه است
وزیر نیرو با اشاره به اینکه اجرای طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه از جمله بزرگترین طرحهای احیای این دریاچه است، گفت: این پروژه سرآغازی برای احیای کامل دریاچه ارومیه است.به گزارش اقتصادسرآمد، علیاکبر محرابیان در آیین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه که با حضور رییس جمهور برگزار شد، افزود: البته این روند احیا با اجرای ۲۶ طرح تمهید شده و میتواند به سرانجام برسد و در این راستا نیازمند بارشهای خوب در منطقه و مشارکت مردم هستیم که البته امسال بارشها ۳۷ درصد کمتر از سال گذشته است.وی با بیان اینکه توجه به محیط زیست از آموزههای اسلامی است، اظهار کرد: در همین راستا توجه به بهبود وضعیت دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گرفته و سعی داریم این چالش بسیار جدی را رفع کنیم.محرابیان با اشاره به دیگر برنامههای احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: انتقال پساب بهداشتی از شهرهای منطقه از جمله تبریز و ارومیه از دیگر اقدامات در این بخش است که امیدواریم حداکثر تا خرداد آینده به بهره برداری برسد.وزیر نیرو با اشاره به چالشهای پیش روی طرح انتقال آب اضافه کرد: چالش بزرگی در سر راه اجرای تونل ایجاد شد که موجب بروز مشکل در ۸۰۰ متر از تونل شد و تصمیم گرفتیم که در یک اقدام فشرده تونل مرمت شود که البته این پروژه اصلاح با کار و تلاش شبانه روزی و سه شیفته پیش رفت.محرابیان تکمیل سد سیلوه و بادین آباد را از دیگر برنامههای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: انشالله بتوانیم با اجرای آنها کل اهداف طرح احیای دریاچه ارومیه را محقق کنیم.تونل انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه امروز -جمعه- توسط رییس جمهور به بهرهبرداری رسید.به گزارش خبرنگار ایرنا، پروژه عظیم تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه که از سال ۱۳۹۴ کار اجرایی آن آغاز و در هشت ماه گذشته روند ترمیم و رفع مشکل آن با سرعت دنبال شده بود، با حضور و دستور آیت الله سید ابراهیم رئیسی افتتاح شد.در این آیین که علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجانغربی و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، آیت الله سیدمهدی قریشی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه، معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، فرماندهان و مسولات قرارگاه خاتم الانبیا و همچنین برخی دیگر از مسوولان کشوری و استانی حضور داشتند، با دستور رییس جمهور روند انتقال آب از سد کانی سیب به صورت رسمی آغاز شد.این طرح که در مجموع برای اجرای آن، ۳۵ هزار میلیارد ریال هزینه شده است، آب از مخزن سد کانی سیب وارد تونل انتقال ۳۶ کیلومتری شده، پس از آن با ورود به کانال ۱۱ کیلومتری، به رودخانه گدار میرسد و پس از طی ۲۸ کیلومتر مسیر این رودخانه وارد پهنه آبی دریاچه ارومیه میشود.در فاز نخست این طرح، قرار است ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به صورت سالانه وارد دریاچه ارومیه شود.فاز دوم این طرح هم که طبق گفته مسوولان مربوطه قرار است سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد، با اجرای طرحهای مرتبط انتقال آب را تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد داد
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
اخبار روز
-
نجات 12 نفر گردشگر از غرق شدگی در آبهای خزر طی یک ماه گذشته
-
با حجم سرمایه گذاری هزار میلیارد تومان؛ هتل ساحلی 5 ستاره در بندر دیلم احداث می شود
-
امسال صورت می گیرد؛ عملیات تعویض و نوسازی خطوط لوله نفتی ابوذر در میدان نفتی ابوذر و جزیره خارگ
-
چرا تحریمهای بیسابقه آمریکا نتوانست صادرات نفت ایران را متوقف کند؟
-
ضرورت بازنگری در الگوی توسعه بنادر
-
کشتیهای ایرانی خزر در صف تعمیر!
-
تقابل ظرفیت و خدمات در عصر بی ثباتی
-
روایت ملتِ ایستادگی، همبستگی و امید از رمضان تا محرم
-
تا پایان امسال؛ ایجاد اسکله تفریحی در بندر ماهشهر
-
برات الکترونیک بانک تجارت؛ همچنان بر مدار خدمت
-
تلاش مضاعف همکاران، ضامن حرکت پرشتاب بانک سرمایه در مسیر رشد و توسعه
-
تاکید مدیرعامل بانک سینا بر نهادینهسازی ابزارهای نوین مالی در فرایند تامین مالی واحدهای تولیدی
-
سهم ۶۶ هزار میلیارد ریالی تسهیلات ساخت و ودیعه مسکن در بانک اقتصادنوین
-
ثبت نام خودروی وارداتی در بانک ایران زمین آغاز شد
-
مجوز تاسیس نخستین صندوق سرمایه گذاری ارزی به بانک ملت اعطا شد
-
بانک مهر ایران در مسیر تبدیل شدن به بانک عامل اصناف کشور
-
«وینگر» ۱۳۰۰۰ تایی شد
-
استفاده از بازارهای بورس و سرمایه برای رونق بخشی به صنعت ساختمان ضروری است
-
سود بانک ملت در پایان سال مالی ۱۴۰۴ با جهش ۹۰ درصدی به ۲۶۱ همت رسید
-
ارائه خدمات چک در بستر اپلیکیشن «سرمایه»



