عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره ذائقه‌ دولت‌ها برای برنامه‌های بلندمدت به «اقتصاد سرآمد» می گوید:

اگر کشوری رشد اقتصادی نداشته باشد، نمی‌تواند وعده اشتغال را محقق کند

گروه شعارسال - محمد آیتی - بهروز محبی، نماینده سبزوار در مجلس یازدهم در خصوص میزان تحقق شعار سال به اقتصاد سرآمد گفت: متاسفانه در کشور ما، دولت‌های مختلف با ذائقه‌های متفاوت بر سر کار می‌آیند و هر کدام بر اساس انتخابی که می‌کنند، مسیرها را تغییر می‌دهند، چون برنامه مدون طولانی مدت استراتژیک و ویژه‌ای نداریم و مسئولی که عوض می‌شود و جدید روی کار می‌آید، مسیر پیش‌رو را مبتنی بر برداشت‌های خودش تغییر می‌دهد؛ یعنی یک ریل را جابجا می‌کند و همین موضوع در حوزه اقتصاد، نابسامانی ایجاد کرده است.  
وی افزود: گاهی دولتی که به تازگی مشغول به کار می‌شود یا مجلسی که تغییر می‌کند، مسیر قانون‌گذاری را هم عوض می‌کنند. یعنی ما یک مسیر تعریف شده و درست که برای 30 سال آینده، افق کاملاً روشن و مشخصی به ما بدهد را نداریم. مثلاً اگر اولویت شما در حوزه معدن است، چه مسیری برای آن تعریف شده است؟
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: گاهی هم برای پیشبرد اهداف کشور، خلاء قانونی است و نیاز به تقنین قانون داریم.
محبی اظهار داشت: در برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، قسمتی از برنامه‌هایی که نوشته شده، یا عملیاتی نیست یا دولتی که روی کار می‌آید اراده‌ای برای اجرای آن‌ها ندارد. این دو مسئله باعث شده برنامه‌های ما با حداقل عملکرد باشد. پس ما برنامه ششم توسعه کشور را هم داشتیم، اما عملکردش کمتر از 40 درصد بود. 
نماینده سبزوار افزود: من دولت گذشته را دولت ناترازی‌ها می دانم. البته که در شرایط خاص تحریم‌ها قرار گرفت و این موضوع بی‌اثر نبود، ولی خودش هم معطل ماند تا برجام را به نتیجه برساند و متاسفانه الان یک میلیارد دلار واردات گازوئیل و بنزین داریم، یعنی از جایی که به خودکفایی رسیده بودیم به ناترازی رسیدیم.  
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: الان در دولت جدید هم با ناترازی‌های مختلفی مواجه هستیم. مثلاً در حوزه انرژی، نیروی انسانی و... کمبود داریم یا در موضوع معلمان با یک بازنشستگی جدی در سال آینده مواجه هستیم که بر این اساس باید یک جذب اساسی صورت بگیرد. 
وی افزود: ما می‌توانیم با قانون‌گذاری کاری کنیم که دولت‌ها این انحرافات را نداشته باشند؟ باید نگاه کلانی به موضوع داشته باشیم و باید جریان‌های درون نظام روی مسائل اولویت‌دار به تفاهم برسند که افراد نتوانند مسیر را عوض کنند. از این‌رو، من امروز بیشتر عدم‌تفاهم را به عنوان چالش می‌بینم؛ در اولویت‌های جریان‌های سیاسی مختلف در کشور، تفاهم مشترک وجود ندارد. به نظرم برای کنترل این موضوع باید شورای نگهبان حراست کند و جلوی کسانی که می‌خواهند مسیر را عوض کنند، بگیرد. باید بر اساس یک تفاهم جمعی و برآوردهای دقیق علمی و پژوهشگری اندیشکده‌هایمان برنامه‌هایی را طراحی کنیم. اکنون در حال آماده‌سازی برنامه پنج ساله هفتم توسعه کشور هستیم. برنامه‌های بلندمدت‌تر و استراتژیک و سیاست‌های کلی را هم که رهبری مشخص می‌کنند، فقط باید در همان چارچوب، برنامه‌ها را طراحی کنیم. باید همه، اهتمام این باشد که این برنامه‌های مشخص و روشن ما را از نقطه A به B و بعد به C و نهایتاً به یک هدف مشخص برساند. پس هدف‌گذاری نقش بسیار مهم و کلیدی دارد.
محبی در ادامه بیان کرد: یکی از مسائلی که بحث اشتغال را حل می‌کند، موضوع توسعه و رشد اقتصادی کشور است. اگر کشوری رشد اقتصادی نداشته باشد، نمی‌تواند وعده اشتغال را محقق کند. اگر می‌خواهیم از تولید دانش بنیان حمایت کنیم این مجلس قانون جهش تولید دانش بنیان و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را مصوب کرده است. دولت نیز باید اهتمام داشته باشد که آنچه مجلس مصوب کرده را در همین مسیر همراهی کند. امروز باید این شعار مهم را در دستور کارمان بگذاریم.    
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: همه ما می‌دانیم اول و آخرش آنچه که در این کشور می‌تواند مسئله را حل کند، تولید است. تولیدی که زمینه صادراتش فراهم شود و برای ما ارزآوری و ثروت ایجاد کند. برای تولید باید سرمایه‌گذاری هدفمند صورت بگیرد، چون در حال حاضر، فرار سرمایه داریم. تا الان در کشور سرمایه‌گذاری مناسب و قابل ملاحظه‌ای نشده و 10 سال است که رشد اقتصادی صفر است که این خود ناشی از بهره‌وری و سرمایه‌گذاری بوده که نقصان داشته است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر که وارد رشد اقتصادی حدوداً چهار درصدی شده‌ایم، قسمتی از موضوع اشتغال حل شده است. ما معتقدیم ایران باید با نگاه منطقه‌ای با کشورهای هم‌پیمانش مثل چین و روسیه قراردادهایی را به صورت برد - برد ببندد. برای مثال، مبادلات تجاری ما با ارمنستان 270 میلیون دلار بود و در دولت آقای رئیسی به 700 میلیون دلار رسیده و افق آن تا چهار میلیارد هم پیش‌بینی شده است. با سایر کشورها نیز به همین ترتیب باید وارد کار و مذاکره شویم. این‌ها کریدورهایی هستند که اتصال ما را با دنیا برقرار می‌کنند و از این فرصت‌ها باید استفاده کنیم. 
محبی در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد منطقه‌ای و تعریف رایزن‌های اقتصادی در کشورها، موضوعات مهمی هستند که در حال حاضر انجام گرفته و ده‌ها رایزن از سوی ایران اعزام شده و کارهای خوبی را انجام داده‌اند. من معتقدم رشد اقتصادی در کشور اتفاق افتاده، ولی حرکتش کند است و به همین دلیل اثراتش کامل در زندگی مردم مشهود نیست. باید حرکت، سریع‌تر شود تا مردم این اثرات مفید را به چشم ببینند.
اگر کشوری رشد اقتصادی نداشته باشد، نمی‌تواند وعده اشتغال را محقق کند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه