به ابتكار روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد برگزار مي‌شود

اولین گام سلسله نشست‌هاي تخصصي اقتصاد دريامحور

گروه اقتصاددریا – امید متین – روزنامه دریایی اقتصادسرآمد با همکاری دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی کشور، دفتر ریلی و صنایع دریایی وزارت صمت، انجمن كشتي‌راني و خدمات وابسته و موسسه رتبه‌بندي ايرانيان نشست‌ تخصصي اقتصاد دريامحور را برگزار می کند.مي دانيم كه هر مخاطب، نوع به‌خصوصي از ابزار مراوده و اطلاع رساني را مي‌طلبد . در اين راستا، انديشمندان جامعه نيز ابزارهاي خاص خود را دارند و با آن ابزارها و روش‌ها رابطه معنادار برقرار مي‌كنند.  « نشست‌هاي علمي – تخصصي»‌(پنل)، يكي از مهم‌ترين ابزارهاي مورد علاقه و توجه انديشمندان هر جامعه امروزي است و اين دلايل متعدد و مستدل دارد كه ضرورت اين اقدام را مي‌رساند:در جهاني كه در عصر فرا اطلاعات به سر مي برد و در گذر اعجاب‌آورش از اعصار شكار ، كشاورزي، صنعت، فراصنعت و اطلاعات، پا از عرصه فرا اطلاعات پيش‌تر نهاده و به عصر ارتباطات رسيده‌ است كه سرعت گردش علمي خود را از هزاران سال در عصر شكار و صدهاسال در عصر كشاورزي و ده‌ها سال در عصر صنعتي و سال‌ها در عصر فراصنعتي و چندسال در عصر اطلاعات و فرااطلاعات، به كمتر از يك سال در عصر حاضر رسانده و بر اساس تحقيقات تا سال 2025 اين سرعت سرسام آور و بارونكردني فقط به دو ساعت مي‌رسد! انديشمند امروزي نيز بايد با همان سرعت حركت كند، بنابراين در عصر سرعت توليد و گردش اطلاعات ، ديگر انديشمند نمي‌تواند براي بيان دستاوردها و كشفيات خود؛ زمان را از دست بدهد.از اين گذشته، انديشمندان دوست دارند و نياز دارند تا در تضارب انديشه شركت كنند؛ فرضيه‌هاي خود را به محك آزمايش بگذارند و انديشه خود را پخته‌تر نمايند تا به محض ارايه به كهنگي نگرايد.علاوه بر اين، همواره گفتمان زنده و به‌هنگام، برازنده‌ي يك جامعه‌ي خردورز و انديشه‌ساز است و از اين‌روست كه نشست‌هاي علمي(Panel)  در جهان از اعتبار برخوردار است. نشست هاي علمي باعث مي شود:
•انديشمندان جامعه و حتي جوامع مختلف گرد هم آيند.
•به سرعت، تازه‌ترين انديشه‌هاي خود را ارايه نمايند.
•به سرعت از بازخورد لازم بهره‌مند شوند.
•چالش و رقابت سالم را در فرايند انديشه‌ورزي خود در باره يك موضوع خاص داشته باشند.
•انديش‌ورزان جوان در فرايند انديشمندي قرار گيرند.
•تازه ترين نظريات و توليدات دانشي در كمترين زمان ممكن به مخاطبان ارايه شود و منابع مكتوب مانند كتاب و نشريات را پر بار سازد.
•مسئولان تصميم‌ساز و تصميم‌گير از آخرين اطلاعات در  حوزه تخصصي خود مطلع شوند. 
و اگر همه ي اين موارد نادرست باشد، در باره اقتصاد دريا نمي‌توان انتظار داشت كه به‌وسيله چند نشريه محدود و چند جلد كتاب، حق آن را ادا و ماهيت و مصاديق گسترده‌ي آن را به جامعه معرفي كرد. ظرفيت‌هاي حوزه دريا آن‌چنان گسترده و پر بُعد است كه معرفي همه‌ي آن‌ها، همه لوازم و ابزارها و روش‌هاي اطلاع‌رساني را مي‌طلبد . بنا بر همين منطق، راه اندازي نشست هاي علمي با محور «اقتصاد دريامحور» ضروري است. به روشني مشاهده شده است كه نشست هاي علمي ـ به شرط برنامه‌ريزي، نظم در برگزاری، كيفيت در مباحث و حضور انديشمندان برجسته در آن و سلسله وار بودن- همواره موجب احياء و پويايي بوده‌اند و نقطه توجه و تمركز انديشمندان، پژوهشگران، گزارشگران و... شده است.
تعريف نشست‌ها:
سلسله نشست‌های علمی اقتصاد دريا عبارت است از « مجموعه‌ای از تحليل ها و بررسی‌های علمي كه با حضور انديشمندان، متفكران، مؤلفان و پژوهشگران داخلی و خارجی به صورت چند جانبه، در طول سال به طور منظم و پياپی در تاريخ، ساعت و مكان معين، با اطلاع رساني خاص برگزار مي‌شود.» و اهداف و نتايج مشخصي را محقق خواهد ساخت.
اهداف 
•تمركز بر قشر انديشمند جامعه و توجه دادن به آن‌ها در باره اقتصاد دريامحور و ايجاد امكان هم انديشي انديشمندان
•بهره مند ساختن و اغناي جامعه از تازه‌ترين انديشه‌ها در حوزه علوم و فنون وصنايع دريایی 
•ايجاد مكاني براي تجمع و همفكري اهل نظر و علاقه‌مندان به يكي از ابعاد مرتبط با دريا
•تقويت مجموعه منابع مكتوب و غير مكتوب حوزه دريا
•گسترش تفكر و توجه به « علوم، فنون، صنايع و منافع دريا» در بين خواص، نشر انديشه هاي نو در طبقات مختلف و گسترش بحث و نظر در فضاي هر آن چه كه مرتبط با درياست.
حاميان نشست‌هاي تخصصي:
خوشبختانه همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد، اركاني از حوزه اقتصاد دريا كه در اين مدت توانستيم با آن‌ها گفت‌وگو كنيم، به خوبي عمق مساله را درك كرده و از موضوع ميزگردهاي تخصصي به خوبي استقبال كردند. انجمن كشتيراني و خدمات وابسته به آن، نخستين همراه اين برنامه بود و دبير اين انجمن به خوبي از طرح حمايت كردند. رییس دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی کشور ومدیرکل دفتر ریلی و صنایع دریایی وزارت صمت با روي خوش نشست ها را تاييد و همراهي كرد. موسسه رتبه بندي ايرانيان نيز با استقبال از اين حركت آن را ارزشمند دانست. و نشست‌هاي تخصصي را تاييد كرد. علاوه بر اين‌، همكاران رسانه‌اي در سي‌نيوزرسانه انجمن کشتیرانی وخدمات وابسته و مارين‌نیوزرسانه انجمن مهندسی دریا همراه شدند تا همه با هم حركت بزرگي را آغاز كنيم و اميدوار باشيم باقي انجمن‌ها و فعالان عرصه دريا در كشتي نشست‌هاي تخصصي بنشينند و  همه با هم پاروي فكر وتوانايي را بزنيم.
اقتصاد دريامحور راه نجات
نقطه تمركز همه اين است كه گرايش ايران به سمت دريا، ضروري است و اقتصاددريامحور مي‌تواند ايرانيان را از اقتصاد كم‌جان خشكي نجات بخشد. اما اين بدان معنا نيست كه همه انديشمنداني كه در نشست‌ها حاضر هستند، منتقد نيستند و نخواهند بود و نيز بدان معنا نيست كه همه از خوبي‌هاي اقتصاددريا بگويند و به آسيب‌شناسي وضع موجود نپردازند؛ بديهي است كه «تضارب انديشه موافقان مخالفان»‌ مانند هر نشست علمي و تخصصي ديگر وجود خواهد داشت و اين را بايد به فال نيك گرفت.براي مثال، اولين نشست تخصصي اختصاص دارد به موضوع «كشتي و اقتصاد دريا». در اين نشست كه سه شنبه اين هفته برگزار خواهد شد، مسائلي مانند اين كه آيا ايران بايد كشتي بسازد يا خير، مورد بحث قرار خواهد گرفته و به طور طبيعي، هستند كساني كه موافق كشتي‌سازي هستند و كساني كه مخالف آن. نكته مهم اين است كه سخنان علمي است؛ يعني پژوهشگرانه، مستدل و منطقي است. در نهايت اين تصميم‌سازان و تصميم‌گيران هستند كه از مجموع اين نظرات، برداشت مناسب را كرده و راهبرد اقتصاد دريامحور دراين نكته خاص را تبيين و تعيين مي‌كنند.
سه شنبه 16 اسفندماه
سه شنبه 16 اسفند، از ساعت 14 تا 16 با حضور مهندس حسن رضا صفري و دكتر شهراد كوكبي اولين نشست تخصصي اقتصاد دريامحور با موضوع «كشتي و اقتصاد دريامحور» در انجمن كشتيراني و خدمات وابسته برگزار مي‌شود. بعد از برگزاري اين نشست، ضمن گزارش آن، به تحليل نكات بيشتري در باره ارزش واعتبار نشست‌هاي علمي در حوزه دريا خواهيم پرداخت؛ ضمن اين كه تلاش براي گفت و گو با ساير اركان موثر براي حضور و همراهي در اين نشست‌ها ادامه خواهد داشت.
اولین گام سلسله نشست‌هاي تخصصي اقتصاد دريامحور
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه