ابوترابی‌فرد: با عوامل مسمومیت دانش‌آموزان برخورد قاطع شود

تنویر افکار عمومی ضروری است

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به موضوع مسمویت دانش‌آموزان در کشور، بر ضرورت شناسایی و برخورد با عوامل آن تاکید کرد و گفت: ضروری است با تبیین موضوع و تنویر افکار عمومی زمینه آرامش خاطر دانش‌آموزان و والدین آن‌ها فراهم شود.
حجت‌الاسلام ابوترابی فرد خطاب به جوانان بیان داشت: جان مدرسه عاشورا شناخت و ایمان به حق و ایستادگی کنار حق است؛ اگر سعادت دنیا را می‌خواهید باید اینگونه قدم بردارید و با دانش، معرفت و برهان حق را بشناسیم.
وی افزود: باید مدیران کشور را اینگونه انتخاب کنیم، مدیران کشور باید انسان‌های حق‌مدار و عادلی باشند که از توانایی و ظرفیت لازم برای تشخیص و شناخت حق در هر حوزه ای برخوردار باشند و ضمن شناخت آن، متعهد به اجرای حق باشند و در کنار حق با اقتدار بایستند.
خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال اضافه کرد: ملت ایران با حضور گسترده و اقتدار آفرین در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ تفسیر روشنی از شناخت حق و ایستادگی و مقاومت در کنار آن بودند و ۲۲ بهمن تجلی شناخت و وفاداری به حق بود.
ابوترابی فرد تصریح کرد: مردم ایران با بینش عمیق سیاسی و درک درست از عزت و پایداری، اقتدار جمهوری اسلامی را در برابر دیدگان بهت‌زده نظام سلطه به نمایش گذاشتند و با حضور ده‌ها میلیونی پرافتخار خود این فریاد را طنین‌افکن کردند که علیرغم سختی‌ها و فشارهای اقتصادی، در اوج تنگناهایی که دشمن خلق می‌کند، برای حفظ اقتدار در کنار رهبر بصیر خویش، استوار ایستاده‌ایم.
خطیب نماز جمعه تهران اظهار داشت: مطمئن باشید با اقتدار حرکت کنید انقلابی با این هویت و عظمت و این سرمایه عظیم ملی و پایگاه مستحکم اجتماعی به یاری خداوند سبحان از تنگناهای اقتصادی با اقتد ار عبور خواهیم کرد و پیروزی پر افتخار در میدان  جنگ سخت نظامی را  در میدان سخت مبارزه اقتصادی تکرار خواهیم کرد.
وی اظافه کرد: مسئولان با رصد دقیق مشکلات و چالش های داخلی و توطئه های خارجی و فراهم آوردن زمینه حضور و مشارکت توده های مردمی، نخبگان علمی و سیاسی و کار آفرینان متعهد و با انگیزه مسیر حرکت کشور را تحت رهبری بصیر و عالیقدر خویش به سوی توسعه و پیشرفت و رشد اقتصادی هموار خواهند کرد.
ابوترابی‌فرد گفت: یکی از محورهای مهم که رهبری در دیدار با کارآفرینان مطرح کردند، ارتقای دانش، تولید علم، تبدیل دانش به فناوری و تجاری‌سازی علم بود. در پایان سال ۱۴۰۱ باید نگاهی به شعار سال بیندازیم و جایگاه ایران در این حوزه را با استناد به گزارش‌های نهادهای معتبر بین‌المللی تبیین کنیم.
خطیب جمعه تهران اضافه کرد: کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل زیرشاخه مجمع عمومی سازمان ملل و در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری در کشورهای توسعه است. این کنفرانس در مورد تحولات ایران در حوزه علم، دانش، تبدیل دانش به فناوری و دستیابی به فناوری‌ها نو و تجاری‌سازی علم گزارشی دارد. در گزارش سال ۱۳۹۵ در مورد سیاست‌های علم و فناوری و نوآوری در ایران اظهار می‌دارد که اولین موج سیاست‌های علم و فناوری و نوآوری در ایران بر توسعه آموزش‌های عالی متمرکز بوده و از سال ۱۳۶۹ آغاز شده است.
وی گفت: انقلاب در سال ۵۷ پیروز شد و یک دهه جنگ سخت را با قدرت‌ها تجربه کرد. با دانش و فهم درست و با نگاه به توسعه، پیشرفت و اقتدار بر توسعه علمی کشور متمرکز شد. در این گزارش همچنین آمده است که موج دوم بر توسعه پژوهش و فناوری از جمله فناوری‌های نوظهور متمرکز بوده و از سال ۱۳۷۹ آغاز شده است.
خطیب جمعه تهران ادامه داد: اینکه می‌بینیم دشمن از همه ابزارها برای فشار بر این شجره تنومند استفاده می‌کند، برای این است که در تحلیل‌های دقیق نقشه راه ایران را در مسیری درست و اقتدارآفرین مشاهده می‌کند. پرچمدار حرکت توسعه پژوهش و فناوری، رهبری است. امروز و فردا جهان به قضاوت می‌نشینند. ملتی و کشوری که در سال ۱۳۵۷ جامعه دانشگاهی‌اش ۱۷۰ هزار دانشجو بود که ۷۰ درصد آن‌ها در تهران بودند و یک دانشجو در مقطع دکترا در کشور تحصیل نمی‌کرد، چگونه به قطب تولید علم تبدیل شد و برای سال‌های متمادی رتبه نخست را در منطقه جنوب غرب آسیا و رتبه شانزدهم در سطح جهان به دست آورد؟
ابوترابی‌فرد این رشد را عملکرد مدیران دلسوز دانست که در مسیر سیاست‌های کلی حرکت کردند و گفت: این کنفرانس در ادامه گزارشش می‌گوید که موج سوم حرکت ایران اسلامی در حوزه علم، نوآوری، گذار به اقتصاد دانش‌بنیان و مبتنی بر نوآوری‌ها آغاز شده است.
امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: در یک فاصله کوتاه تحول عظیمی در جامعه دانشگاهی به وجود آمد و امروز بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دانشجو هستند. دانشجویانی که در مقطع دکترا تحصیل می‌کنند، معادل کل دانشجویان سال ۱۳۵۷ هستند. زمان پیروزی انقلاب ۱.۲ از کل جمعیت ایران تحصیلات دانشگاهی داشتند. اما امروز ۲۰ درصد از جمعیت ایران دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.
وی خاطرنشان کرد: سرمایه عظیم انسانی موتور حرکت انقلاب اسلامی است. دشمنان فراز و نشیب‌های دلار را که قطعاً مهم است و باید مهار شود، ملاک نمی‌دانند. آن‌ها توسعه علمی، حرکت در مسیر فناوری‌ها و نوآوری‌های نو را علائم قطعی پیشرفت می‌دانند و نگران هستند. ایران اسلامی در این حوزه کارهای بزرگی انجام داده است.
ابوترابی‌فرد گفت: ما زمان پیروزی انقلاب حدود ۹ هزار عضو هیات علمی داشتیم که امروز ۸۱ هزار عضو هیات علمی داریم که بسیاری از آن‌ها مقالاتشان بیشترین استناد در مراکز علمی دارد.
وی با بیان اینکه ملتی که در سایه تجربه مقاومت خویش، محور مقاومت را خلق کرده است، از تنگناها عبور خواهد کرد، گفت: دانشمندان برتر ایرانی که جزء ۲ درصد دانشمندان برتر جهان هستند به یک هزار و ۶۷۳ نفر افزایش پیدا کردند.
امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: در گزارشی که شاخص نوآوری (دانش‌ها و فناوری‌های نوظهور) جهانی سال ۲۰۲۲ را تبیین می‌کند می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران توانسته است که از میان ۱۳۲ کشور مورد بررسی، ایران در مقام ۵۳ جهانی به دست آورده که بهترین رتبه کسب شده تاکنون است. ایران به سمت قدرت برآمده از دانش‌های نوظهور حرکت می‌کند. درآمدهای ارزی آینده کشور را فروش نفت تعیین نمی‌کند و بر مبنای تولید دانش خواهد بود.
ابوترابی فرد درباره ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در کشور نیز گفت: انتظار می‌رود همانطور که شخصیت‌های برجسته علمی، سیاسی و مقامات ارشد کشور تاکید کرده‌اند در کوتاه‌ترین زمان با شناسایی عوامل و برخورد قاطع و درس‌آموز، از تکرار این حوادث ناگوار جلوگیری شود و همچنین ضروری است با تبیین موضوع و تنویر افکار عمومی زمینه آرامش خاطر دانش‌آموزان و والدین آن‌ها فراهم شود.
 تنویر افکار عمومی ضروری است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه