عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

از روز اول با سهمیه ارز با کارت ملی مخالف بودیم

گروه اقتصاد - اکرم جدیدی‌ممتاز - جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ارزیابی عملکرد تیم اقتصادی دولت سیزدهم گفت: در بعضی از  شاخص‌ها، عملکرد دولت خوب بوده است. مثلاً میزان صادرات غیرنفتی کشور نسبت به سال گذشته، رشد 20 درصدی داشته یا میزان تولید در کشور رشد کرده و رشد اقتصادی و میزان سرمایه گذاری مثبت و قابل قبول است، اما باید در نظر داشت فشارهایی که متوجه دولت است در سال‌های گذشته تا این حد نبوده است. زمانی که اروپا و آمریکا به موضوع ورود پیدا می‌کنند و حتی تحریم‌ها را متوجه نمایندگان مجلس هم می‌کنند، نشان دهنده این است که ما با اروپا و آمریکا درگیری جدی داریم. طبیعی است که تصمیماتی که در بخش‌های سیاسی گرفته می‌شود، تبعات اقتصادی هم در پی دارد و بسیاری از موضوعات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی افزود: گرانی و افزایش قیمت‌ها ما را هم ناراحت می‌کند و متاسفانه این شرایط، همه را به سمت افزایش تقاضای سفته بازی برای ارز، سکه، دلار و... می‌کشاند. ما باید در این شرایط، جلوی این التهابات را بگیریم و ثبات ایجاد کنیم. 
نماینده شیراز تصریح کرد: ما نسبت به عملکرد بخشی از مجموعه اقتصادی دولت معترض هستیم و به عنوان مثال از همان روزهای اول با ارائه ارز به واسطه کارت ملی مخالف بودیم، زیرا این اقدام نه تنها هیچ گره‌ای از مشکلات اقتصادی مردم را حل نکرد، بلکه خود این موضوع تبدیل به مشکل شد. اگر ارز را به تولیدکننده برای تهیه مواد اولیه می‌دادیم، تولید رونق و اشتغال بیشتر ایجاد می‌شد، اما این که ما خودمان تقاضای سفته بازی را راه بیاندازیم، کاملاً غلط بوده و هست؛ بنابراین بعضی از کارهای دولت پخته نبوده و مورد تایید ما هم نیست.قادری اظهار داشت: در موضوع خودرو از روز اول تاکید داشتیم که لزومی به قرعه کشی برای فروش خودرو نیست و بهتر است خودرو را در بورس ببرید و با مابه‌التفاوت آن، حمل نقل عمومی را گسترش و بهبود دهید و از سوی دیگر با برداشتن موانعی که در رشد بورس وجود دارد و با حمایت از شرکت‌های بورسی به رشد اقتصادی کشور کمک کنیم، یعنی راهی به جز این برای حل کردن بخشی از مشکلات اقتصادی کشور وجود ندارد.وی یادآور شد: در بحث مولدسازی الان که دولت با مشکلات مالی روبروست باید یک سری از زمین‌های غیرمولد رها شده باشد در صورتی که طرح‌های نیمه کاره دولت نیازمند منابع مالی باشد، بسیاری از پیمانکاران با واگذاری زمین‌های بلااستفاده دولت، پروژه‌های خود را دنبال می‌کنند.عضو مجمع نمایندگان استان فارس افزود: در این شرایط، دولت باید به سوی تجمیع سازی و کاهش هزینه‌ها برود و جلوی هزینه‌های اضافی اداری و ریخت و پاش‌های بی‌دلیل را بگیرد. در حال حاضر ۹۵ درصد هزینه‌های دولت، هزینه‌های جاری است. در این شرایط چگونه می‌توان انتظار تحرک در اقتصاد کشور را داشت؟
قادری گفت: اگر ما مسیرهای ترانزیتی کشور را به سمت کشورهای همسایه باز کنیم، چرخ‌های اقتصادی کشور به حرکت درمی‌آید، اما این موضوع نیاز به سرمایه گذاری در تکمیل خطوط ریلی و جاده‌ای کشور دارد تا به شرکت‌های هواپیمایی کمک کنیم تا مبادلات تجاری رونق بگیرد. اگرچه که کشور در تحریم‌های ناعادلانه قرار دارد، اما مشکلات عمده در موضوع تحریم‌ها، منابع مالی است. اگر مشکلات مالی حل شود، بسیاری از موانع برداشته می‌شود، اگرچه در تامین برخی وسایل مانند لوکوموتیو، تولیدات داخلی پاسخگو نیست و ناگزیر به واردات هستیم. 
نماینده شیراز تصریح کرد: بخشی از گرانی‌ها و افزایش قیمت‌های فعلی در کشور  نتیجه عملکرد دولت‌ها در سال‌های گذشته است. بر اساس نظریات اقتصادی، زمانی که چندین سال نرخ تورم در یک کشور ۴۰ یا ۵۰ درصد بوده اگر نرخ ارز را ثابت نگه داریم، صادرات غیرنفتی شدیداً افت پیدا می‌کند و دلیلش هم این است که اگر فلان کالا را در بازار خارجی یک دلار می‌فروختیم در بازار داخلی همان کالا ۳۰ هزار تومان بوده است، اما الان در بازار داخلی، قیمت همان کالا به علت تورم ۴۰ هزار تومان شده است. در این شرایط، در بازار خارجی اگر دلار را به ریال تبدیل کند، انگیزه‌ای برای صادرات آن کالا وجود ندارد و قاعدتاً در بازار داخلی جنس را می‌فروشد. متاسفانه امسال در کمیسیون تلفیق، ۹۰ هزار میلیارد به هزینه‌های دولت اضافه کردند که همین موضوع به تنهایی موجب تشدید تورم شده و مشکلات بیشتری را ایجاد کند.
به گزارش اقتصاد سرآمد، شاید بتوان 18 ماه اخیر کشور را به جرات، سخت‌ترین دوران اقتصادی پس از انقلاب نامید. تورم افسارگسیخته و دلاری که قیمت آن نزدیک به 60 هزار تومان رسیده، سفره‌های مردم را کوچک‌تر از همیشه کرده است و حال همگان منتظرند ببینند دولتی که شعار مردمی و محرومیت‌زدایی داده بود، خواهد توانست ورق را به نفع اقتصاد و معیشت مردم برگرداند یا خیر؟
از روز اول با سهمیه  ارز با کارت ملی مخالف بودیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه