نماينده اتحاديه مالكان كشتي در گفت‌وگو با« اقتصاد سرآمد»

از سال94، بخش خصوصی و دولتی کشتی نخریده اند

گروه ترانزیت دریایی-امید اسماعیلی-  نماینده اتحادیه مالکان کشتی ایران در دریای کاسپین می گوید: قیمت حمل و نقل کالاها در دریای خزر کاهش نسبی داشته است. آرش فهمیده، که نماینده اتحادیه مالکان کشتی ایران در دریای کاسپین و مدیرعامل شرکت پارس عبور است در گفت و گو با خبرنگار روزنامه دریایی اقتصادسرآمد با اشاره به عدم تأثیر جنگ اوکراین بر مناسبات دریای خزر و عدم افزایش تناژ کالا، تصریح کرد: حمل و نقل در دریای خزر طی ماه­های اخیر افزایش سه تا چهار برابری قیمت را تجربه کرده است که در حال حاضر با روند ملایمی رو به کاهش می باشد.
یخ‌بستن کم‌سابقه رودخانه به دلیل غلظت پایین نمک 
فهمیده به فاصله 170 کیلومتری از مصب رودخانه ولگا در کنار دریای خزر تا بندر آستاراخان و هم­پوشانی 30 کیلومتری مصب رودخانه با دریا اشاره کرد و افزود: عمده­ترین دلیل افزایش قیمت در سال جاری، یخ‌بستن کم‌سابقه رودخانه، حتی تا داخل دریا به دلیل غلظت پایین نمک بوده است که کشتی­ها برای یک ماه مجبور بودند در مجاورت یخ، لنگر بیندازند و منتظر بمانند تا زماني كه به وسيله یخ‌شکن، پشتيباني شوند و بتوانند به بندر آستاراخان برسند.وی اضافه کرد: به طور کلی یک اقتصاد 300 میلیون تنی کالا برای کشورهای حاشیه در دریای خزر وجود دارد که توسط 300 فروند کشتی موجود در دریای کاسپین باید حمل و نقل شود. 
کاهش عمق غوطه‌وری کشتی در رودخانه ولگا
نماینده اتحادیه مالکان کشتی ایران در دریای کاسپین، دلیل دوم افزایش قیمت­ها را کاهش عمق غوطه‌وری کشتی در رودخانه ولگا دانست و افزود: حداکثر عمق غوطه وری پیش بینی شده برای کشتی‌های دریای کاسپین 20/4 متر در نظر گرفته شده که امسال به 60/3 رسید و با این عمق، امکان دریانوردی با ظرفیت بالا برای کشتی ها وجود ندارد. عمق غوطه­وری در همه بندرهای حاشیه ای دریای خزر به حد بحرانی رسیده است و به دلیل عدم لایروبی در بنادر و ولگا می باشد و براین اساس، نتوانستیم از ظرفیت کامل کشتی­ها استفاده کنیم و یک سوم ظرفیت ناوگان کشتی در دریای خزر کم شد.فهمیده، عامل سوم افزایش قیمت­ها را به ایجاد کریدورهای جدید در دریای خزر نسبت داد و گفت: ایجاد کریدورهای جدید در دریای کاسپین مانند کریدور ترکمنستان به باکو و کریدور قزاقستان به باکو با حمایت آمریکا و اسراییل و شرایط غیرتحریمی، عملاً رقیب کریدور شمال - جنوب ایران به روسیه شدند و بخشی از ناوگان دریای خزر را جذب خود کردند و باز هم ظرفیت کریدور شمال - جنوب را کاهش دادند و درنتیجه، لاجرم کرایه حمل کالا افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد و با افزایش زمان سفر از بیست روز به هفتاد پنج روز، مقدار کرایه از 20 دلار به 100دلار افزایش یافت.
مدیرعامل شرکت پارس عبور، بخشی از مشکل را متوجه وضعیت نامناسب بنادر ایران دانست و تصریح کرد: بنادر ایران که گاهاً جرثقیل مناسب بارگیری و تخلیه ندارند. اقلامی مانند آهن و چوب و غلات کالاهای کلاسیک بنادر ایران هستند که عملاً به تجهیزات خاصی نیاز ندارند و سابقاً مواد شیمیایی از ایران به روسیه نمی‌رفت، با توجه به این‌که طی سال‌های اخیر ارزش ریال در برابر سایر ارزها کاهش زیادی داشت و قیمت اقلام مانند مواد شیمیایی در ایران نسبت به روسیه ارزان­تر شد. روس‌ها اقدام به خرید اقلام متنوعی مانند کربنات کلسیم، پروپیلن، سودا، پلی استر، شمش مس و روی و... از ایران کردند که تجهیزات کلاسیک بندرها جواب‌گوی بارگیری آن‌ها نیست.
وی با اشاره به این‌که برای حمل اقلام جدید نیاز به کانتیرهای کوچک، لیفتراک­های کوچک و جرثقیل­های کوچک می‌باشد که در بنادر ما موجود نیست، افزود: مدت دریانوردی ما در دریای خزر باید 8 روز باشد که 3 روز دریای خزر و یک روز رودخانه ولگا را باید بپیماییم با بندر آستاراخان برسیم و بعد به همین مقدار زمان نیاز است تا برگردیم و بقیه زمان یعنی 12 روز هم صرف بارگیری و تخلیه و پهلوگیری می‌شود. ولی الان وضعیت به گونه­ای دیگر شده است و کشتی­ها 45 روز متوقف هستند و 8روز دریانوردی داریم. سابقاً بین 18 تا 20 سفر در سال داشتیم و امسال کلاً به 10 سفر تقلیل پیدا کرده است.
فرسودگی ناوگان کشتیرانی در دریای خزر 
نماینده اتحادیه مالکان کشتی ایران در دریای کاسپین دلیل دیگر صعود قیمت حمل و نقل را ناشی از فرسودگی ناوگان کشتیرانی در دریای خزر دانست و گفت: براساس قانون حمایت از کالاهای داخلی، اعتبارات خرید کشتی­ها سال‌هاست که اختصاصی نداشته است. ما اولین کشتی خود را در دریای خزر در سال 1368 خریداری کردیم که ما نسبت به روس‌ها -که 250 سال در این دریا ناوگان دارند- ما ناوگاني جوان محسوب مي‌شويم. بايد توجه داشت كه تا سال 1394 تعداد ناوگان بخش خصوص و دولتی ما به 42 فروند افزایش یافته است . بعد از آن با ادعای خودکفایی در ساخت کشتی، اعتباری برای خرید کشتی جدید تخصیص نیافت و بعد از 1394 به بعد، نه بخش خصوصی و نه بخش دولتی کشتی نخریده است.
رویکرد حمایتگرانه دولت سیزدهم به حوزه دریا 
فهمیده با اشاره به رویکرد حمایتگرانه دولت سیزدهم به حوزه دریا افزود: در دولت جاری با توجه به التفات معاون اول رئیس جمهور و و جلسات با رئیس سازمان توسعه تجارت مشخص شده است تصمیمات ناشی از قانون حمایت از کالاهای داخلی، جلوی پیشرفت صنایع دریایی را گرفته است که منتج به مصوبات جدیدی برای تسهیل کار شد و براساس آن، شرکت های دولتی و بخش خصوصی در حال خرید کشتی­های جدید هستند.
وی دلیل کاهش نسبی هزینه حمل و نقل طی روزهای اخیر را ناشی از تغییرات فصلی دانست و گفت: در دریای خزر به صورت فصلی از اواخر اسفندماه تا اوایل شهریورماه به علت افزایش دمای هوا و کاهش یخ‌بندان تعداد کشتی­ها در آن ـ از دریای سیاه ـ افزایش یافته و دریا کارگومحور به جای کشتی‌محور می‌شود و در نتیجه کرایه­ها کاهش می‌یابد.وی هم‌چنین دلیل دیگر کاهش نسبی قیمت را وجود مناسبت­های مانند نوروز و شروع سال مالی بیان کرد و افزود: مناسبت­های مانند نوروز باعث توقف در ارسال بار در دریای خزر می‌شود و به طور سنتی در این دریا در شش ماه اول سال کرایه حمل و نقل ارزان‌تر است.نماینده اتحادیه مالکان کشتی ایران در دریای کاسپین در پایان، با توجه به فرصت­های اشتغال‌آفرین و ثروت‌آفرین دریا تأکید کرد: خانواده­های ایرانی اگر فرصت بی‌نظیر دریا را بشناسند، می­توانند با هدایت فرزندان خود برای کار در دریا، آینده مطمئنی را برای آن­ها بسازند.
 از سال94، بخش خصوصی و دولتی کشتی نخریده اند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه