ادامه گفت‌وگوهاي« اقتصاد سرآمد» بااعضای ارشد انجمن مهندسي دريايي ايران

تکیه انجمن مهندسی دریایی باید به متخصصان باشد

گروه دريا محور- محمد رحيمي- اهمیت جایگاه رهبر و سرپرست در یک جامعه و جمع چنان است که امام علی‌(ع) در خطبه 146 نهج البلاغه، می‌فرماید: «جایگاه رهبر و سرپرست در اجتماع، جایگاه رشته‌ای است که دانه ها را به هم پیوند داده و جمع می‌کند و آنگاه که آن رشته بگسلد، دانهها پراکنده گشته و هرگز تمام آنها جمع نخواهند شد.»
در انتخابات پیش روی انجمن مهندسی دریایی ایران، شاید انتخاب یک هیأت مدیره که بتواند دلهای دور مانده برخی از اعضاء از انجمن نزدیک کند و با بهره‌گیری از توان حداکثری جامعه متخصصین و استفاده از فرصت دریا و فعالیتها و صنایع گوناگون دریایی فرصت رشد کشور را میسر کند، جلوه کلام مولا تلقی کرد. به‌عبارتی، این انتخابات فرصتی است تا این انجمن «طرحی نو» در اندازد.
در ادامه بحث و بررسی روزنامه دریایی اقتصادسرآمد از وضعیت جاری و آینده انجمن مهندسی دریایی ایران و نحوه حضور اعضاء در انتخابات 24 اسفندماه برای گزارش سالانه عملکرد و تعیین هیأت مدیره جدید، با دو تن از اعضای ارشد این انجمن به گفت و گو نشستیم که توجه شما را به آن جلب می نماییم.

محمد علی محقق:
تکیه انجمن مهندسی دریایی ایران باید به متخصصان باشد
گفت و گوی اول را با محمد علی محقق از اعضای ارشد انجمن مهندسی دریایی ایران و سرمهندس کشتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و دانشجوی دکترای مهندسی دریا در دانشگاه صنعتی شریف، بازرس و نماینده مؤسسه رده بندی ایرانیان در استان یزد پی گرفتیم:

اقتصادسرآمد:  عنوان سؤال اول، میخواهیم نظر شما را درباره اهمیت و جایگاه انجمن مهندسی دریایی ایران بدانیم؟
محمد علی محقق: برای اینکه به اهمیت و جایگاه انجمن مهندسی دریایی ایران پی ببریم نگاه کوتاهی به اساسنامه و اهداف تشکیل انجمن می‌تواند گویا باشد و می‌توان پاسخ به نیازهای گسترده صنعت دریایی کشور در سال های تشکیل آن را دید. برای انجمن فعالیت‌هايی چون انجام تحقیقات علمی، فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی، همکاری با نهادهای اجرایی، ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و تشویق پژوهشگران، تشکیل گردهمایی علمی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و انتشار کتاب‌ها و نشریات علمی تعیین شده است که گستره و اهمیت فعالیت انجمن را نشان می دهد.

اقتصادسرآمد: آینده انجمن را چگونه ارزیابی می کنید؟
محمد علی محقق: اگر انجمن بتواند بر اساس اساسنامه کارش را پیش ببرد و عملکردش قائم به فرد و یا افراد خاصی نباشد، آینده روشنی خواهد داشت و می‌تواند به اهداف تعیین شده‌اش که همان اعتلای صنعت دریایی کشور است نائل آید.

اقتصادسرآمد:  در انتخابات بیستم اسفندماه برای تعیین هیأت مدیره جدید انجمن شرکت خواهید کرد؟
محمد علی محقق: در صورتی که در مأموریت نباشم، حتماً شرکت خواهم کرد.

اقتصادسرآمد:  به نظر شما برای فعالتر شدن انجمن چه اقداماتی صورت بگیرد، بهتر است؟
محمد علی محقق: چند توصیه برای پویا و فعال‌تر شدن انجمن مهندسی دریایی ایران می‌توان اذعان کرد: اول؛ همه اعضاء با وجود اختلاف در سلیقه و علائق، جهت اعتلای صنعت دریا، با کاهش اختلافات و افزایش هم‌کاری و هم‌دلی باعث پیشرفت و شکوفایی این صنعت سودآور، مفید و استراتژیک گردند. 
دوم؛ تشکیل کارگروه های تخصصی و استفاده از تجربیات و مهارت‌های پیشکسوتان و صنعت‌گران و دریانوردان در دستور کار قرار گیرد. 
سوم؛ همکاری بیشتر با مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی دریایی و دانشگاه‌ها ـ استادان مربوط به این صنعت ـ مد نظر قرار گیرد و در نهايت اینکه؛ استفاده از ایده ها و خلاقیتهای شرکت دریایی دانش‌بنیان هم می‌تواند راه گشا باشد.

صادق رضوانیان: 
آینده روشن انجمن در گرو حمایت جامعه دریایی و نخبگان آن است
گفت و گوی دوم ما در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد با صادق رضویان کارشناس ارشد حوزه مهندسی دریا است که با هم می خوانیم:

اقتصادسرآمد: نقش انجمن را به عنوان حلقه واسط صنایع دریایی و سایر فعالیت های دریایی با جامعه متخصصین، دولت و مردم چگونه ارزيابي می‌کنید؟
صادق رضوانیان: انجمن ها گروهی با تخصص، اهداف و رویکرد مشخصی هستند و انجمن مهندسی دریایی ایران یک سازمان مردم نهاد علیم و غیرانتفاعی و نماینده بخش خصوصی در توسعه اقتصاد دریایی کشور می باشد که در پاسخ به صنعت دریایی کشور با بهره گیری از متخصصان و نخبگان صنعت دریایی تشکیل شده. با توجه به اهمیت و ضرورت توسعه دریامحور و اقتصاد دریایی که در ادبیات جهانی از آن به عنوان اقتصاد آبی یاد می شود، واژه توسعه دریامحور واژه غریبی است و به طور کامل درک نشده است و نظر به توسعه دریاپایه در برنامه هفتم توسعه کشور، انجمن مهندسی دریایی ایران به عنوان حلقه میانی می تواند در توسعه حوزه حکمرانی دریا از طریق ایجاد فرصت‌های گوناگون و ایده‌های نو و توسط کمیته‌های تخصصی انجمن جهت هم‌راهی و هم‌کاری با دولت جهت تدوین برنامه توسعه دریاپایه نقش به سزایی را داشته باشد و تأثیرگذاری ایده های دانش بنیان در حوزه های خرد و کلان می‌تواند مسیر اقتصاد دریامحور ایران را معنای بیشتری ببخشد و فعالیت‌های گوناگون در جهت رشد و گسترش صنایع دریایی کشور انجام بپذیرد، بنابراین، انجمن با تأثیر در تدوین سیاست‌گزاری های کلان کشور از طریق مشارکت متخصصین، مسیر توسعه دریاپایه کشور را می تواند تسهیل نماید و جایگاه و اهمیت انجمن دوصدچندان گردد.

اقتصادسرآمد: با توجه به اهمیتی که برای انجمن قائلید، آینده انجمن چگونه خواهد بود؟
صادق رضوانیان: اگر فعالیت‌های انجمن را بررسی و ارزیابی کنیم، اقدامات خوب و مثبتی هم‌چون همایش‌های صنایع دریایی، همایشهای بین‌المللی صنایع فراساحل، تأسیس مؤسسه رده‌بندی ایرانیان، تحقیقات علمی در سطح ملی و بین‌المللی انجام شده است. اما، توجه به ظرفیت و توانمندی‌های بالقوه زیادی که وجود دارد، تأثیرگذاری و اقدامات انجام شده به ویژه در سالهای اخیر در حد انتظار نیست و به دلایلی افول و رکود را در روند آن شاهد بودهایم و پویایی و اثرگذاری مورد انتظار را نداشته است. اعتصاب کارکنان، برگزاری نشدن همایش صنایع دریایی در سال جاری گواه این مطلب است. بی‌شک با حمایت جامعه دریایی و نخبگان این جامعه و با تغییرات مثبت و رویکرد آینده نگرانه و خلاقانه در حوزه‌های مختلف صنایع دریایی و مشارکت اعضاء در انتخابات هیأت مدیره‌ای که دارای انگیزه، علاقهمند و صاحب رأی و نظر  و ایده نو و متخصص و متعهد باشد و با استناد به ظرفیت ها و توانمندی‌های بالا و بالقوه موجود با تعیین اهداف بلندمدت می‌توان در جهت گسترش صنایع دریایی کشور، آینده روشنی را برای انجمن انتظار داشت.

اقتصادسرآمد: در انتخابات پیش رو برای تعیین هیأت مدیره جدید انجمن شرکت خواهید کرد؟
صادق رضوانیان: اگر منظور شما شرکت به عنوان کاندیداتوری هیأت مدیره انجمن باشد، باید بگویم چنین قصدی ندارم. اما برای انتخاب هیأت مدیره، پیشنهاد می‌کنم اعضایی که در تهران ساکن هستند مناسب‌تر می باشند، چراکه باید فرصت کافی داشته باشند تا در جلسات هیأت مدیره شرکت کنند و همچنین انگیزه کافی برای حضور فعال و مثبت داشته  و پیگیر مصوبات و فعالیت ها باشند.
با توجه به اینکه در شهرستان هستم، تلاش خواهم کرد در جلسه مجمع در 24 اسفندماه شرکت کنم و اگر میسر نشد به صورت وکالتی شرکت خواهم کرد.
 تکیه انجمن مهندسی دریایی باید به متخصصان باشد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه